Acura, Infiniti, Lexus: a Honda, a Nissan és a Toyota majdnem egyszerre gondolt arra, hogy önálló prémiummárkát indít Észak-Amerikában.
Odaát a piac kellően nagy a történelem nélküli, de kiváló minőségű, extrákban tobzódó és a német konkurenseknél alacsonyabb árszintű „diszkont luxusmárkák” sikeréhez.
Kitörni Amerikából
Az utóbbi pár évben az Infiniti (és a Lexus) elkezdett kitörni az Egyesült Államok piacáról. Tavaly már az Infinitik 17 százaléka talált gazdára a fő célországon kívül, és az arány egyre nő, bár a modellek még csak most állnak a kirajzás előtt.
Európa meghódítása lesz a következő évek elsődleges feladványa. Oroszországban már sínen van az ügy, az ottani télben és a helyi benzinárakkal a kutyának sem kell a dízel.
Európában azonban nem lehet érvényesülni öngyulladós motor nélkül, ezért várhatóan 2010-től sorra kijönnek a dízel Infinitik, egy új háromliteres hathengeressel.
Két limuzin, két aszfaltterepjáró
A kontinensen a nyitány négy modellre szorítkozik. Fronthajtásról szó sem lehet, az SUV-k összkerekesek, a szedánok alapesetben hátul hajtanak vagy négykerék-hajtással is megrendelhetők.
Infiniti típusok |
G35 V6 |
M45 V8 |
EX35 V6 |
FX50 V8 |
Max. teljesítmény (Le) | 321/6800 | 329/6400 | 302/6800 | 390/6500 |
Max. nyomaték (Nm) | 358/4800 | 455/4000 | 343/4800 | 500/4400 |
Hossz (mm) és súly (kg) | 4755/1580 | 4930/1894 | 4631/1719 | 4855/2075 |
Vetélytársak | 3-as, A4, IS | GS, S80 | X3, XC60 | Q7, X5, ML |
Az EX a kisebb, a vadonatúj FX a nagyobbik szabadidő-autó, nagyjából BMW X3 és X5 leosztásban. A G-sorozatú limuzin az Alfa 159 és a Lexus IS konkurense, az M35 és az M45pedig az S80 és az E-osztály kategóriájában indul.
A nekünk új prémiummárkával a Nissan 360 rendezvényen találkoztunk. Erre az eseményre a japán konszern összegyűjti a világ 190 országában forgalmazott típusait és bemutatja a kiválasztottaknak, a két magyar Év Autója zsűritag mellett nekünk is.
G37 Coupé: 333 lóerő
Három Infinitit sikerült kipróbálni, elsőként a V6-os G37 Coupét. A 333 lóerős gép a Nissan 350Z motorjának továbbfejlesztése növelt hengerűrtartalommal, amivel 10 lóerő híján az előző BMW M3 teljesítményénél tartunk.
Eszelősen jó hangjával és vad erejével a sportkupé több vágyat korbácsolt fel bennem, mint amennyit forgalmas, radarokkal védett közúton ki lehet elégíteni. V6-os motorja felajzza az embert, álomszép hangjával és a kormány mögötti fülekkel kapcsolható automata váltójával elfújja a hétköznapok nyűgjeit.
Egy amerikai léptékkel is brutális vassal folytatjuk a lapozás után
Hátsó- vagy összkerékhajtás
Ugyanerre a padlólemezre épül a G35 limuzin, amelyből még nincs kész az európai verzió. A kipróbált amerikai modell futóműve elviselne némi sportosítást. A hatfokozatú kézi váltó rendben van, a motorja ennek is isteni: a hátsókerék-hajtás és a 321 lóerő megteszi a magáét.
A Nissan prémiumtermékként pozícionálja az Infiniti típusait, amit apró részletektől eltekintve az utastér anyagminősége sem cáfol meg. Az anyagok igényesek, de belső téri minőségérzetben a Laguna és a C5 is akkorát lépett előre, hogy a prémiummárkáknak muszáj lesz belehúzniuk a modellváltáskor, hogy náluk szebbet kínáljanak a pénzünkért.
Amerikai romboló
Mivel mifelénk nem fogják árulni, naná hogy elkértük a legdurvább masztodont is. A QX 56 egy elvetemült luxusdzsip, súlyban bőven a duplája egy Golfnak, de a 326 lóerős nyolchengerest nem hatja meg a tömeg.
Állati arcok |
A Nissan formatervezési vezetője az Infinitik orr-részét vadmacskákhoz hasonlította. Ezek szerint a különböző modellek arcát a hiúz, a tigris, a gepárd, a puma és a párduc ábrázata ihlette. Legalábbis valószínűleg, mert én csak a tigrisben voltam biztos, a többi állatról akár a leopárdot is elhinném. Mindenesetre sok sikert az autók és a modellek összepárosításához, amiben némi segítséget nyújtanak a galériában lévő képek az autókról. |
Csodás hangon felhördül és nyílt úton csörtet is előre, de kijön rajta az összes olyan autó baja, amit egy adott környezetre terveztek.
Ha kiragadjuk a széles utak, a méretes parkolóhelyek és a miénkhez képest még mindig olcsó benzin hazájából, partra vetett bálnaként kesereg a szűk körforgalmak világában.
Utasként nem kell megszokni az USA-ban gyártott romboló méreteit. Belül luxuskényelmű, gombnyomásra ledönthető leghátsó üléssorral, csarnokszerű térkínálattal és a kolosszális test békéjével.
Mellette egy Audi Q7 kiscsopis óvodásnak tűnt, pedig számomra néha már annak a mérete és agressziv fellépése is nehezen emészthető.
Kombi helyett SUV
A próbautak estéjén az Infiniti európai kommunikációs menedzsere vacsorázott velünk. Kínai nagymamája révén Nathalie Büttner egy egzotikus szépség, teli lendülettel, de néhány kétségünket ő sem tudta eloszlatni. A Nissan megköveteli az önálló bemutatótermet, tehát az Infinitit nem lehet felvenni a Cadillac, a Lexus, a Saab vagy más márkák mellé. Ez komoly befektetést igényel a kereskedők részéről, amire nehéz lehet rábeszélni valakit az Amerikára szabott palettával.
Európában kombi nélkül sem könnyű az élet, de Büttner szerint a kombikat kiváltja a divatosabb EX és az FX, amiben van igazság. „Mi nem elárasztani akarjuk a piacot, csak egy rést célzunk meg” – mondja.
Amikor a Mazda3 bevezetésekor felvetettük, hogy ennyiért drága lesz, az importőr PR-vezetőjének hasonló volt a válasza: ők nem akarnak tömegmodellt belőle, nem baj, ha nem adnak el belőle sokat. Ez mindig sántít, mert ki ne szeretne többet eladni a termékéből, ami a profitot termeli?
Itthon 2009 végén
Magyarországra várhatóan 2009 harmadik negyedévében érkezik meg az Infiniti, de a részletek még nem ismertek. Lehet, hogy a márka importját nem a Nissan-vezérképviselet, hanem egy komoly tradíciókkal rendelkező holland cég végzi majd, amely itthon a Hyundai importőreként aktív. A kínálat megegyezik majd az európaival, tehát két-két erős és sportos limuzinra illetve stílusteremtő szabadidő-autóra számíthatunk.