1996-os debütálása óta a Berlingo szép karriert futott be. Tavaly év végén kategóriájában az európai piac több mint negyedét meghódította, idén pedig már új modellel száll harcba. A többfrontos támadás szellemében a korábbi modell gyártását sem állítják le, egymás mellett harcolnak majd a nagycsaládosoktól a virágárusokig minden vásárlóért.
Hízás
Lassan megszokhatjuk, hogy az új modellek többsége rendre nagyobbra nő az elődnél. Nincs ez másként a Berlingo esetében sem. 24 centivel hosszabb, 8-cal szélesebb lett a jövevény és még a tengelytávon is nyújtottak egy keveset. Egész pontosan 3,5 cm-t. Ennek odabent is örülhetünk, a csomagtér 675 literesre – üléshajtogatás, kivétel után 1350, illetve 3000 liter – míg a második sorban ülők lábtere 24,5 centisre nőtt. Örvendezzünk hát!
Kintről nézve is előnyére változott a Citroën, a méretnövekedés nem áll neki rosszul és az autó hangulata is jóval felnőttesebb, mint hasonló célközönségnek szánt társának.
Gyors kör
A rövid tesztútra alánk tolt 110 lovas dízelmotorral hajtott, gazdagon felszerelt változatban meglepően jól éreztük magunkat, igaz sajnáltuk, hogy a sajtótájékoztató a vezetés előtt volt, mert lettek volna kérdéseink a gyáriakhoz. Többek között megmutathatták volna, hogyan lehet pikk-pakk kikapni valamelyik ülést a második sorból. Szívesen megnéztük volna a mutatványt.
Indulás után a menetzaj tűnt fel elsőként, de valami csoda folytán ez hamar elérte a csúcsot, onnan aztán nem erősödött tovább, hiába hajszoltuk a kocsit. Az ötfokozatú váltót néha kevésnek éreztük, szívünk szerint olykor toltunk volna egy hatodikat is a franciásan kapcsolható váltóval, de emiatt sem aludnánk rosszul.
Álmennyezet
Láthatóan rengeteg energiát fordítottak a plafon kidolgozására. Az új Berlingóban már nemcsak cilinderes, bohócsapkás utazásra alkalmas a tekintélyes belmagasság, hanem okos pakolóhelyekkel és fura dizájnelemekkel is találkozhatunk, ha a fejünk fölé nézünk. A második sorba száműzöttek a szellőzését, sőt, még a beépített légfrissítőből előkúszó illatintenzitást is a tetőbe szerelt készségekkel szabályozhatják kedvükre. Cserébe a húzóajtók ablakait nem tekerhetik le, azok legfeljebb résnyire nyithatók. Kár.
Hamarosan átverjük a Citroën agyát, és mindegyik zsebbe bekukkantunk, hátha rálelünk a Versmondólányra
De térjünk vissza még kicsit a padlástérhez, ami kétség kívül a legmókásabb része a kocsinak, ugyanis akár belülre is installálható tetőcsomagtartó. Ha jobban félünk a tolvajoktól, mint a nyakunkba csordogáló hólétől, vagy fontos a jó légellenállás, akkor a sílécet elszállásolhatjuk akár a kabinban is. Így mire kiérünk a pályára, akár a vaxolást is letudhatjuk.
Ha menet közben fotoszintetizálni támad kedvünk, akkor az üvegtetőt feltétlenül ikszeljük be az extralistán, szép világos lesz tőle az utastér. Kár, hogy rolót nem kapott. A gyáriak szerint erre nincs is szükség, mert a spéci üveg nem hagyja felmelegedni az utasteret. Senki ne dőljön be nekik, jól jönne az a filléres roló.
Kettő az egyben
A Berlingót is utolérte a több fokozatban nyitható csomagtartódivat szele, de itt valóban jól jön ez a lehetőség. Így ha galádul ránkparkolnak és képtelenek lennénk felnyitni a hátsó ajtót, akkor is kedvünkre feltölthetjük a rakteret. Szintén ügyes húzás, hogy a külön felhajtható üveg nyitásakor az ablaktörlő kar és annak motorja elválnak egymástól.
Olyan nincs, hogy valamit ne próbáljunk nem rendeltetésszerűen használni, ezért tettünk egy-egy kísérletet, hogy a jobb oldalajtót ráhúzzuk a nyitott tanksapkára – mintha tankolás közben bénáznánk – és a két fokozatban nyíló csomagtérajtót is sikerrel meghekkeltük. A Berlingo haszonjárműveihez további csomagtérajtó-variációk is választhatók, így a kétoldalra nyíló mellett zsiráftetős kivitel is. Míg előbbi a félig nyitott csomagtartóval való – Magyarországon ez tilos – utóbbi pedig a felfelé túlnyúló rakomány szállítását könnyíti meg.
Akinek az élete a pakolás, az nagyon jól jár a Citroënnel – ami mellesleg még jól is néz ki. A leglehetetlenebb helyeken is találni feltöltésre váró apró rekeszeket, de érdemes jól megjegyezni mit hová tettünk, mert a kb. 170 liternyi rakodóhelyet átkutatni valami apróságért elég vacak lehet.
Megkérdeztük, sajnos hosszabb tengelytávú változatot nem terveznek belőle, így hétszemélyes kivitelre sem számíthatunk a gyártól. 4×4-es, minimálisan megemelt változat azonban szerepel a tervek között, de konkrét időpontot még nem tudtak mondani a terepes modell érkezésére.
Árak, motorok:
Az új Berlingo itthon májustól már megvásárolható, de mellette – egyes országokban, például Észak-Afrikában, Oroszországban és nálunk is – a régi modellt is megtartják, Berlingo First néven.
A többi Citroën-modellnél is megszokott, szinte kötelező félmilliós kedvezményt az új Berlingo árlistáján is kiszúrhatjuk, így 3 140 000 forinttól indul a kínálat.
Motorválaszték, induló árak:
Benzinesek | 1.6i 90 LE |
1.6i 110 LE |
Max. teljesítmény | 90 LE | 110 LE |
Max. nyomaték | 132 Nm | 147 Nm |
Induló ár | 3 140 000 Ft Comfort | 3 740 000 Ft Multispace |
Dízelek | 1.6 HDi 75 |
1.6 HDi 92 |
1.6 HDi 110 |
Max. teljesítmény | 75 LE | 92 LE | 110 LE |
Max. nyomaték | 185 Nm | 215 Nm | 240 Nm |
Induló ár | 3 490 000 Ft Comfort | 4 040 000 Ft Multispace | 4 360 000 Ft Multispace |