Hosszú idő fog eltelni mire a hidrogénpisztolyért nyúlunk a „benzinkúton”. Az ilyen autók elterjedését nemcsak a technológia kiforratlansága, de a hozzá kapcsolódó szolgáltatások, töltőállomások fejletlensége is lassítja. Csakhogy az Európai Unióban 2012-től a jelenlegi önkéntes 160 g/km helyett 130 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási normának kell minden autónak megfelelnie.
Nem a mérték a „drasztikus” az autógyártók szemszögéből, hanem a rövid idő – mondta el a napokban megrendezett General Motors Tech Shown Daniel M. Hancock, alelnök, a GM Powertrain Global Engineering vezetője. Ugyanis a 2012-ben piacra kerülő autók már kész vannak, vagy a fejlesztés végső stádiumában dolgoznak rajtuk. A takarékosabb üzem megoldása nem könnyű, de nem megoldhatatlan feladat, néhány megoldást fel is sorakoztat a GM rendezvénye.
Hibrid hajtás szériában
Hibrid autót előállítani ma már nem nagy szám, ezért nem is ezek a legfontosabbak a GM-nél sem. Az Egyesült Államokban már kapható, 8-12 hónapon belül az európai piacra is megérkezik a teherautónyi méretű Chevrolet Tahoe hibrid változata, hatliteres V8-as motorral, kisegítő villanymotorral, 24 helyett 12 literes városi fogyasztással.
Számunkra ennél egy fokkal érdekesebb az Opel Antara/Chevrolet Captiva amerikai megfelelőjének elektromos árammal fickósított társa, melynek villanymotorja viszont csak kisegítő erőforrásként működik, önállóan nem képes működtetni a terepjárót. Valószínűleg a GM-nél is belátták, hogy ez csak egy átmeneti megoldás, ősztől már a Tahoe 2Mode néven futó hibrid rendszere kerül majd a Saturn Vue-ba is. Innen pedig már csak egy lépés, hogy nálunk is legyen.
A hibridhajtás csúcs azonban az amikor ugyan szerepel benzines vagy dízelmotor az autóban, de az csak besegít az elektromosnak, ilyen van a Flextreme-ben.
Kis turbómotorok
A fogyasztáscsökkentés másik módja a motorméret csökkentése, a nagy szívók helyett kis turbós motorok alkalmazása. Ennek megfelelően a 2009-es modellévtől az Opel Zafirába is kerül 1,6-os turbómotor. Ilyet a Corsa és az Astra vevői már egy ideje választhatnak autójukhoz, vagyis nem teljesen. A Zafiráé ugyanis alapvetően nem benzinnel üzemel, hanem sűrített földgázzal, így 25 százalékkal kisebb a CO2-kibocsátása.
Mivel itthon ilyet nemigen lehet tankolni, így nem is lesz kapható Magyarországon az egyébként Szentgotthárdon készülő 150 lóerős motor.
Viszont a 2010-ben az Astrában bemutatkozó 1,4-es turbómotor nálunk is sikeres lehet. Bár a motort Európában hivatalosan ezen az eseményen jelentették be, a vezess.hu már januárban beszámolt az új motor érkezéséről. 120 illetve 140 lóerős változatokkal készül majd, de a sorozatgyártásra az általunk látott prototípushoz képest új befecskendezést alkalmaznak. Az 1,4 turbó teljesíti az Euro-5-ös emissziós normát, és nyolc százalékkal kevesebb benzinnel megy, mint a hasonló teljesítményű, de nagyobb hengerűrtartalmú alternatívái.
Kiváncsiak, milyen az benzinmotor, amiben a dízelekhez hasonlóan magától gyúllad be az üzemanyag? A második oldalon kiderül.
Dízelként működő benzines
A technikai seregszemle igazi csemegéje a HCCI-motor volt. Bár már a hetvenes években kísérleteztek vele, a HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition – homogén töltet kompressziós gyújtása) mostanra jutott ütőképes állapotba. A HCCI-motor tulajdonképpen a dízel és a benzines keveredése. Az égéstérben az üzemanyag begyújtása szikra helyett öngyulladással történik, akár csak a dízeleknél. Viszont a dízelekkel ellenétben nemcsak a levegőt préseli össze a sűrítési ütemben a motor, hanem már az üzemanyag-levegő keveréket.
A motorokból azonban nem száműzik a gyújtógyertyát, a HCCI-üzemet egyenletes terheléshez találták ki, ahol az alacsony fogyasztásra „összpontosít a motor”, viszont alapjáraton, illetve nagyobb teljesítmény elérésekor visszavált szikragyújtásra.
És hogy megy a valóságban?
Mi ezt egy Opel Vectrában vezettük, amelyben attól eltekintve, hogy a hagyományosnál nagyobb gázzal kellett indulni, szinte semmit nem lehetett érezni az újdonságból. Csendes magányában tette a dolgát a kocsi orrában. Hangot csak akkor adott, ha hirtelen gázt nyomtunk, ilyenkor pár pillanatig hangosan kopogott, akár egy régi dízel, utána átkapcsolt szikragyújtásra és gyorsult lendületesen.
HCCI-üzemben maximum 90-nel lehet hajtani. A rendszer hozzávetőlegesen 15 százalékkal takarékosabb üzemet ígér. Mint megtudtuk, Svédországban a Saabnál turbómotorral is tesztelik a HCCI-t, de tervezik start&stop rendszerrel is párosítani a technológiát. Előbbi a jobb használhatóság, magasabb teljesítmény, utóbbi a takarékosabb üzemnek tenne jót. Csakhogy egyvalamit a HCCI sem tud megoldani: mi lesz, ha elfogy a benzin?
A végső megoldás a…
A hidrogén. Miért? Mert nincs köze a lassan csillagászati árú olajhoz. Mert van belőle elég és főként, mert nulla üvegházhatást növelő káros anyag távozik megfelelő alkalmazásával a kipufogóból. A hidrogént lehet belsőégésű motorban is alkalmazni, ahogy teszi a BMW, csakhogy a cseppfolyós állapotához -250 C°-on kell tárolni, ami a mozgó autóban nem épp egyszerű.
Bár sűrített gáz formájában jóval kisebb energiát tárol, a hidrogén ilyen jellegű, üzemanyagcellás felhasználása tűnik valószínűbbnek a jövőben. Az üzemanyagcellában a hidrogénmolekulák protonokra és elektronokra bomlanak, így utóbbiak elektromos áram formájában hasznosíthatóak. Utána egy újabb katalizátor segítségével egyesülnek a protonokkal és az oxigénnel és így víz jön létre. Csodás, nem?
Egyelőre azonban az üzemanyagcellák ára 10-szer annyi, mint egy belsőégésű motoré. Az általunk próbált hidrogénes Zafira potom 800 ezer euróba (197,4 millióba ) került. De mint kísérőnktől megtudtuk, amikorra a szalonban ilyenek állnak, annyiért vihetjük haza, mint egy dízelváltozatot.
Autózni vele viszont már most sem drága. 1,2-öt eszik. Persze nem litert, hanem kilót, a hidrogént ugyanis így mérik. Egy kilogramm gáz pedig 8 eurót (2000 forintot) kóstál. 100 kilométerre vetítve 8 literes fogyasztást jelentene dízelből. Vezetőnk azonban gyorsan elárulja ez politikai ár, a hidrogént többért adják, de Németországban hajlandóak támogatni a környezetkímélőbb autózást. Mint mondta, aggódni nem kell, amikor már sorozatban készülnek az ilyen autók, a hidrogént is normál áron kaphatjuk majd.