A döntés
Március végén történt, hogy három nap erejéig egy rövid ausztriai síelést tervezgettünk. A szállás már le volt foglalva, épp csak az autóválasztás volt hátra. A három versenyben lévő jármű egy dízel kombi Cadillac BLS, egy dízel Nissan Pathfinder, és egy Ford Focus C-Max volt 1,8-as benzinmotorral.
A Cadillac legnagyobb előnye a holland rendszám volt, ami jócskán megnehezítette volna a hatóságok dolgát a gyorshajtások és egyéb kihágások esetén, viszont kicsi a csomagtere, sőt szűkös is három felnőttnek a hátsó sorban. Ezzel ki is lőttük.
A C-Max sokáig holtversenyben volt a Pathfinderrel. Hátul elég tágas, méretes a csomagtartója is, kiváló utazóautó, és a fogyasztása is rendben van. Végül csak a hirtelen jött hóesés hírére ejtettük ki.
Magyarázat
A kapcsolható összkerékhajtás mellett a néhány literrel nagyobb csomagtér is a Nissan mellett szólt, és reményeink szerint nem is fogyaszt sokkal többet, mint a Ford. Meg hát úgy is öten megyünk, eloszlik a benzinköltség. Meg sokkal tökösebb is.
A kockaforma Pathfinder szerintünk az egyik legférfiasabb jármű, ami valaha legurult a futószalagról. A lehető legkevesebb gömbölyű ív került rá, ennél kockásabbra már csak a G-Merci sikerült. Nem is látni sűrűn ilyen autókban nőket a volán mögött, antipatikus férfiakat annál inkább.
Ami azt illeti, kifinomultságban is eléggé szélsőséges a Pathfinder. Rendelhető bele tolatókamera, navigációs rendszer, BOSE hifi, de mindezekkel együtt is inkább egy munkagépre emlékeztet, mintsem luxusautóra.
Nagy kiterjedése ellenére nem nehéz vezetni, de a lassan felpörgő, mély hangú dízelmotor csak tovább erősíti
bennünk a munkás érzést, akárcsak az óriási fordulókör, amivel nem épp ideális a belvárosi szűk utcákban manőverezni.
7 személyes, de ötnek kevés
Tesztautónkba a külön rendelhető harmadik üléssort is belerakták, nekünk szerencsére nem volt rá szükségünk. Oda amúgy csak a fejlettség korai szakaszában lévő emberpalánták elhelyezése javasolt a szűkös lábtér miatt.
Gyorsan kiderült, hogy a középső sorban sem éppen ideális a helykihasználás, sőt az első ülésekkel is van némi gond. A kormányt tekergetve semmi probléma a fotelszerű vezetőüléssel, a hiba hátulról tűnik fel. Az ülés alja túlságosan közel van a padlóhoz ahhoz, hogy beférjen alá a hátrébb ülők lábfeje, így gyakorlatilag 10-15 centivel biztos kisebb ott a lábtér.
A második sorban a pozitívumok között az állítható háttámla szerepel, a negatívumok táborát pedig még az elbaltázott üléspozíció is gyarapítja. Az ülőlap túl alacsonyan van, ráadásul az égnek mered, így a térdünk közel nyakmagasságban van, ami nem épp ideális hosszú távon.
Még a határt sem értük el, amikor a hátul ülők kivétel nélkül derékbántalmakra panaszkodtak, a középső emberke pedig ülőgumóit is fájlalta. Ránézésre nem vészes a középső rész, kipróbálva viszont annál inkább. Egy magas és keskeny púpon kellene kibírni az utazást, de az 1-2 óra után már fájdalmas is lehet egy felnőttnek.
A csomagtér ennél jobban szerepelt a megmérettetésen, onnan csak a kalaptartót kellett kipenderíteni, és plafonig pakolva bőven elnyelte az öt főre jutó bőrönd- és hátizsákáradatot.
Mégis csak városi?
Csurig megpakolva és feltöltve szerintünk nem volt vészes a 9,5 liter körüli fogyasztás az autópályán, igaz odafelé ritkán haladtunk a megengedett 130 km/órás sebességgel. Ezt az értéket a hatsebességes kézi váltóval tudtuk elérni, a korábban próbált automata ennél vagy 2-3 literrel többet is betermelt.
A pályán kiderült, hogy a méretes és ballonos gumiknak nem az egyenesfutás a legjobb tulajdonságuk, így elég sokat kell korrigálni a kormánnyal, ha nem akarunk jobbra-balra kódorogni a sávok között.
Meglepő viszont, hogy az alapjárat körül hangos dízelmotor ilyen tempónál elhallgat, a nagy doboz ellenére nincs
vészes szélzaj, sőt a gumik felől sem jön zavaró, surrogó hang. Az autópályáról a hegyi utakra rátérve megint csak a vezetőülésből tűnik ideálisnak a terelgetés, az utasok többször félelmüknek adtak hangot, és a csúszós bőrülésen többször is közelebb kerültek egymáshoz annál, mint amennyire szerettek volna.
Ahol nagyon bejött
Göstling falucskából a Hochkarra vezető szerpentint ottjártunkkor több centi friss hó borította. A hókotrók nyitásra szorgalmasan eltakarították a hó nagy részét, mégis volt jó pár autó, amelyik látszólag megküzdött a lejtő okozta kihívásokkal.
A Pathfinderben itt elég volt összkerékhajtásra váltani, és máris nem győztünk unatkozni a felfelé kullogó személyautók között, amelyekből néhány vészes közelségben az út szélére kiperdülve várta, hogy valaki megmentse őket a fogságból.
Ennél persze jóval veszélyesebb terepre is merészkedhetünk az autóval, a kapcsolható felező és a masszív felépítés többet kibír annál, amit gondolnánk. Aki nem hiszi, az itt utána járhat.
Még mindig tetszik
Utasszemszögből eléggé leszerepelt ugyan a Pathfinder, de nekünk továbbra is bejön az autó robosztussága és egyénisége, ami jóval többet mutat, mint a manapság divatos szabadidő-autók. A kétliteres, 171 lóerős dízelmotor kézi váltóval rendesen megbirkózott a monstrummal, így aki ezen gondolkozik, és inkább kisgyerekeket szállít felnőttek helyett, az elégedett lesz vele.
Telekre járásra, hobbiterepezésre, hajó- vagy lakókocsi-vontatásra, ijesztgetésre szintén ideális lehet a szerkezet. Kár, hogy a jobban felszerelt változatért 13 milliónál is többet kérnek, ami nem sokkal olcsóbb, mint a presztízsmárkák konkurens modelljei.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2488 |
Furat x löket (mm) | 89 X 100 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 126(171) |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 403/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,6 |
Vegyes (l/100 km) | 9,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 264 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4740/1850/1865 |
Tengelytáv (mm) | 2850 |
Csomagtér (liter) | n.a |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 2280/n.a |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 255/65R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 12 1800 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Lanc Cruiser 3,0 D4-D VX Exe AT: 13 725 000 |
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD: 13 000 000 | |
Land Rover Discovery3 TDV6 12 380 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | összekerékhajtás, ABS, ESP, bixenon fényszórók, vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, függönylégzsák az összes sorhoz, részecskeszűrő, 17 colos felni, 2 zónás légkondi hátsó vezérléssel, bőrkárpit, 6-os CD tár |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nagy batár, de elveszik benne a hely. Férfias, teherautós feeling. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |