Autók a mának
Egy kisautóban pont az a jó, hogy kicsi. A tehetségtelenek is tudnak velük parkolni, keveset fogyasztanak, biztonságban, kényelemben egyre jobbak. Alacsony szén-dioxid-kibocsátásukkal jót tesznek a lelkiismeretünknek, már ha nem teszünk klasszikus ívben a környezetvédelemre.
Az Indiából importált Hyundai aranyos, csinos kisautó, kockázatmentes formával. A Suzuki végképp pofás darab, metálszínben a csilli-villi lámpákkal értékes autónak mutatja magát. Olcsónak egyik sem annyira olcsó, ha légkondis, négy légzsákos új autó kell, akkor az listaáron bizony 2,7 millióba kerül.
Belül egál
Meglepően sok teret sikerült körbezárni mindkét autóban, de helykihasználásban a koreai autó veri ellenfelét. A Splash 15 centivel hosszabb, ennek ellenére az i10 mélyebb padlójú csomagtartójába fér több cucc és literre is jobb a Hyundai. Az esztergomi termék annyival tud visszavágni, hogy a padló a lökhárító magasságában van, alatta pedig akad még néhány rekesz.
Mivel az i10-ben kevésbé lehet hátratolni az első ülést, ezért a lábhely kicsit nagyobb marad benne hátul. Ez nem igazi előny, fejtérben pedig a magyar autó él a magasabb kasztni adottságaival.
Belül a tesztelt i10 komorsága ne tévesszen meg senkit, élénkebb színű betétekkel <u>feldobható</u> . Kék műszerfalával mégis vidámabb a Splash. Ebben is gazdagon kapjuk a műanyagot, de nem karcolódik olyan könnyen és kicsit több benne a rakodóhely is. Igénytelen megoldás viszont lehagyni a vízhőmérőt, a Suzukiban még kék visszajelző lámpát sem láttunk, a Hyundaiban bezzeg rendes mutató van.
A Hyundai belsejében tetszett az ajtóbehúzó, mert elvan benne a telefon. Gyermekekkel jól jön a hátul is elektromos ablakemelő, ha rosszkor húzzák le, nem kurblizni kell hátrahajolva, hanem egy gombnyomással rendet tehetünk.
Városban a Hyundai nyer
Mindkettőben magasan van az ülés, de a Hyundaiban könnyebb a nyomulás Budapesten. Könnyebben észleljük, mi történik körülöttünk, főleg tolatáskor látni ki rosszabbul a Suzukiból. Az ezres Splash persze gyenge, de mi ebben a meglepő? Hozzá kell szokni, amikorra ez sikerült, 1-2 emberrel nem maradt hiányérzetünk.
Élőben mégis döntő különbség van kettejük között. Az i10 annyival jobban megindul gázra, mintha nem 90 köbcenti és szűk 2 lóerő volna a többlet. Nem is ezen múlik, hanem a hangolásán: maximális nyomatékát már 2800-as fordulaton megkapjuk, a Suzukit 4800-ig kell nyüstölnünk ugyanezért.
Nem volt könnyű, de a túloldalon végül győztest hirdetünk
Ahol a Splash kettesben megy föl a hegyre, ott a Hyundai jól érzi magát hármasban és ha odalépünk neki, azonnal meglódul. Azon a fordulaton, amivel az átlagember a gyermekeit hurcolja, munkába jár és bevásárol, a Hyundai karaktere az előnyösebb.
Messzire a Suzukival mennénk
Amikor pár kilométert ülünk csak két kiszállás között, kevésbé domborodnak ki a Splash előnyei. Nálunk majdnem mindenki langaléta, ezért hosszabb távon elment a kedvünk az i10 üléshelyzetétől. 180 centiig talán elég a hosszirányú állítás, de magasabbaknak a Suzuki felüdülés.
Elvileg a Hyundai négyhengeres motorja kulturáltabb kellene legyen a Splash háromhengeresénél, de azon kívül, hogy lámpánál rezegteti a kuplungot, a Suzukiban jobban telt a fogyasztásmérésre kitalált Bp-Hévíz-Bp túra.Előzéshez a Splasht szénné kell forgatni, ami fekszik a pörgős motornak. Országúton az IFA még pont megvan kettesben, hármasban sem teljesen reménytelen a dolog, aztán jön a légszomj.
A köbcentire alig nagyobb, de jobban húzó Hyundaiban mindig több a tartalék. Autópályán is erősebb az i10, de még a Suzukinál is többet pörgő motorja 130-140-nél borzasztó hangos. Mindehhez csúnyább is a hangja, mint a másiké.
Élet a Splashben
Országútra a gyenge, de vígan húzatható Splash az aktívabb, élvezetesebb autó. Jó vele lendületből átvágni a kanyarokon, futóműve, kormányzása pöpec. A nehezebben járó, de sokkal jobb és pontosabb váltóval együtt megadja az autózásnak azt az örömét, amit nem reméltünk ezért a pénzért. Váratlanul egészséges ülések jutnak benne az elöl utazóknak, gratulálunk!
A zajszintet leszámítva az i10 is rendesen megcsinált autó, normális ülésekkel. De mintha inkább a hölgyeknek szólna, akik sosem húzatják 5000 fölé, ahonnét a motornak elmegy az életkedve. A virágmintás apróság megnyugtatóan stabil autó és hiszünk a biztonságosságában is: egyformán négycsillagos a töréstesztjük.
Fogyasztásban jobb a Suzuki
A 110-zel átvészelt autópályás mérésen a háromhengeres autó 5,2 literrel elment, a Hyundainak kereken 6 liter kellett ugyanott, azonos tempónál. A Suzuki takarékosságától csak addig voltam elájulva, amíg a rusnya Honda City eszemben nem jutott: nagyobb kasztnival és 1,3-as motorral evett kevesebbet.
Árban jelentéktelen a különbség a tesztelt kivitelben egyformán 2,7 milliós autók között. A Hyundai 14 ezer forinttal többet kér a Style-kivitelű i10-ért, amit a hátsó tárcsafék bőven kompenzál.
Kapunk még első ködlámpát és hátsó motoros ablakot is. A Splash bőrkormányt, az utas oldalán is állítható ülésmagasságot és fedélzeti számítógépet dob be pluszban. Értékelendő előny a Suzukinál, hogy a gazdagon extrázott kivitelben a rádiója a kormányról irányítható, ami kényelmesebb, mint a gombokat-tekerentyűket becélozni.
A fekete lökhárítós modellek csatájában az i10 elhúz, az alap Splash blokkolásgátlóján, két légzsákján és szervokormányán kívül CD-s rádió és központi zár is van. Akinek van pénze extrákra, az a Suzukival mehet közelebb a nagyautókhoz, amelyhez jó pénzért ülésfűtés, függönylégzsák és ESP is választható.
Melyik a jobb?
Ha alacsonyabbak volnánk, nehezebb volna dönteni a két autó közül. Az i10 erősebb, nagyobb a csomagtere és a Style-modellben több az extra, mint a vele összevethető Splashben. A Suzukiban kicsit kényelmesebb az ülés, nekünk jobb az üléshelyzet, halkabb és kevesebbet is eszik. Mindkettő meglepően sokat tud, de Budapestről kiszabadulva a Splasht annyival nagyobb öröm vezetni, hogy ez eldönti az egálszagú meccset.
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1086 | 996 |
Furat x löket (mm) | 67 x 77 | 73,0 x 79,4 |
Hengerek / szelepek száma | 4/12 | 3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 49 (67)/5500 | 48 (65)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 98,1/2800 | 90/4800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 15,6 | 14,7 |
Végsebesség (km/h) | 151 | 160 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 6,3 | 5,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 | 4,4 |
Vegyes (l/100 km) | 5,2 | 5,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 124 | 120 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3565/1595/1540 | 3715/1680/1590 |
Tengelytáv (mm) | 2380 | 2360 |
Csomagtér (liter) | 225 | 178 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1083/322 | 975/510 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 | 45 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár (Ft) | 2 699 000 | 2 685 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei: | Itt keresném! | Itt érhető el! |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Az i10 erősebb, nagyobb a csomagtere és a Style-modellben több az extra, de hangosabb és kevésbé életteli autó. | A motor a Splashben gyengébb, halkabb és takarékosabb. A Splasht nagyobb öröm vezetni, ez dönti el a szoros meccset. |
Pontszámok: | 7,0 | 7,5 |
Viszont addig pontozzunk mi!