Stílusos autó, jó sok pénzért
Stílusos autó, jó sok pénzért

Stílusos autó, jó sok pénzért

Stílusos autó, jó sok pénzért


Aki autóvásárlási tanácsot kér tőlem, annak elmondom a véleményemet a szóba jöhető autókról, de az észérvekkel töltött lufit nyugodtan pukkasszuk ki a végén. Mindenképp azt az autót vegyük meg, amelyet szeretni tudunk. Legyen benne örömünk; ha már olyan sok pénzünkbe kerül.

Főleg Alfa, kicsit kombi

Egy 159-es Alfa Sportwagonhoz hajnalok hajnalán is öröm odamenni, még akkor is, ha a Sportwagon kombinak erősen kérdéses. Gondban leszünk, ha valami terebélyest vagy nehezet kell beemelni.

Nagyon gyér a csomagtartó

Nagyon gyér a csomagtartó

Nagyon gyér a csomagtartó


Vegyünk egy bringát! A csomagtérnyílás is szűk, de az ominózus cangát a magas küszöb miatt egyformán nehéz betenni és kiemelni. Rendben van, hogy nem akartak egész esetét betöltő kuffert és a jó merevség is mérvadó volt, de ennél azért lehetne praktikusabb a csomagtér.

Lehajtott ülésekkel a mérete röhejesen kicsi (1245 liter), de alapesetben sincs sok hely benne. A 159 Sportwagon elsősorban Alfa Romeo, a kombikkal szembeni igények csak valahol a távolban sejlenek fel.

Ez nem olyan nagy baj, mert ez az autó tényleg Alfa, még ha nem is olyan vad, mint a megveszekedett régi márkarajongók várnák. Hasonlóan jó benne az üléshelyzet, akárcsak a német konkurensekben. Végre nem a mélynövésű olaszokra szabott magas hokedlin pózolunk, mint a 156-ban.

Hely nincs, stílus van

Nem sajnálták a pénzt a belső térre

Nem sajnálták a pénzt a belső térre

Nem sajnálták a pénzt a belső térre


Hátul a lábtér a középkategóriás autókhoz mérve nyomorúságos, hirtelen csak az előző Lexus IS jut eszembe, amelyben ennyire kevés teret hagytak az utasoknak. Hely tehát nem jut a hátsóknak, de mégsem csak szükséges rosszként gondoltak rájuk, mert ahhoz túl igényes anyagokat használnak.
 
Itt a vezető az úr, a műszerfal közepe a vonzó fémborítással feléje fordul. Kár, hogy az indítógombot addig kell nyomni, amíg beindul a motor, ha már nem kulccsal megy, ezt is megoldhatták volna.

Még nincs vége, száguldás közben egy Alfa mindig érdekesebb


Automata, félmillióért

Elinduláskor időnként fölösleges vinnyogás jön a parkolássegítő radartól. Ha előttünk akadályt érzékel, hiába van rükvercben a váltó, sípol gazdagon. Kézzel kapcsolgatva újabb váratlan hang érkezik: a váltó élesen jelzi, ha túl korán váltanánk felfelé.

Szeretünk itt ülni

Szeretünk itt ülni

Szeretünk itt ülni


Elég volna, ha visítás nélkül egyszerűen csak maradna az adott sebesség. Az ember tanulékony és megszokja, hogy csak 2000-től tudja betenni a magasabb fokozatokat. Inkább előbb, mint utóbb a tulaj úgyis átengedi a terepet az automatának, nem azért fizetett érte félmillió forintos felárat, hogy ő válogasson a hat fokozat között. Az Alfáé a kor színvonalán áll, érti a dolgát.

Részévé válunk az autónak

Az önuralom olyan erény, amit tohonya autókban könnyű, sportosakban nehéz gyakorolni. Most az utóbbi esettel állunk szemben, mert a 159-es Alfában a külsején kívül a futómű a legjobb.

Rendet rak a belső sávban

Rendet rak a belső sávban

Rendet rak a belső sávban


A kormányzás annyira közvetlen, mintha a saját karunk is része volna a mechanikának. Az Alfa bevon az autó életébe, érezni engedi, mikor esünk túlzásba, de országúton ezt a szintet megközelítve már csúnyán háromjegyű számokat látni a kilométerórán.

Gázelvételre is örömmel reagál, nem akar kifarolni, de rálegyez a feneke az ívre, nem kell sokat tekerni a kormányon. A húsos test úgy szambázik a sűrű kanyarokban, mintha nem is volna hájas.

Bár mostantól 45 kilóval könnyebb ez a szép masszív autó, de még bőven van rajta mit dolgozni, mert egy 3-as BMW vagy Mazda6 dízelmotoros kombiként lényegesen kevesebbet nyom.

200 lóerő, 11 millió

10 milliónál drágább a 2,4-es dízel

10 milliónál drágább a 2,4-es dízel

10 milliónál drágább a 2,4-es dízel


Amikor nem akarunk kiizzadni, elég hátradőlnünk. Váltani nem kell, az utastér csendes, a zajszigetelés ügyesen elrejti a sebességet. Teljes kényelemben és szélvészgyorsan autózhatunk a 200 lóerős dízelmotorral. Az öthengeres JTD teljesítményéhez képest semmi különöset nem ad, de kényelmesen erős. 180-ra rövid idő alatt felér és gyakorlatilag nem kell morfondírozni az előzéseken sem.

Főként szebb hangja és diszkrétebb járása miatt éri meg áldozni rá, de a 150 lóerős négyhengeres is szépen teszi a dolgát. Bennünket elég nehezen lehetne rábeszélni a drágábbik motorra, amely a magasabb regisztrációs adóval a végén 2 050 000 forinttal többe van. A fogyasztás csak országúton 9 literből megállt, vegyesen 10,5 litert mértünk, amiből sok volt a budapesti út.

A tesztelt Sportiva-modell 10 845 000 forintba kerül. Első ránézésére húzós, ám a gazdag szériafelszereltséghez képest nem túlzás. A piac azonban mindössze három német márkát ismer el prémiumterméknek, ezért használtként vészes gyorsasággal olvad a kiindulási összeg.

Következnek az adatok és a költségekről is szó lesz a táblázatban


Műszaki adatok – Alfa 159 SW 2,4 JTD Q-Tronic Sportiva
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2387
Furat x löket (mm) 82,0 X 90,4
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 147(200)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,5
Végsebesség (km/h) 223
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,9
Vegyes (l/100 km) 8,0
CO2 kibocsátás (g/km) 210
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4660/1828/1422
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 445-1245
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1655/0
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 225/50 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 10 845 000 (Sportiva)
Konkurensek (forint) BMW 325d Touring aut., 11 865 500
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Az Alfa 159 egy stílusos alternatíva a maroknyi individualista számára, akik a német prémiummárkák helyett valami mást keresnek. Kicsit olcsóbban, több extrával egy kevésbé jó autót kapnak.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont