A MINI kategóriájában harcba induló kisautónak már a neve is érdekes: MiTo. Sehol egy szám, hanem könnyen megjegyezhető. A „Mi” Milánóra, míg a „To” Torinóra utal, de az olaszban a mitónak további jelentése is van, mítoszra is lefordítható.
Ennek szellemében a tesztutunkat sem csak úgy állították össze, hanem azon az útvonalon próbálgathattuk a sportos miniket, ahol korábban az ős Alfák rótták első útjaikat és még egy muzeális versenypályára is felmerészkedhettünk az autókkal. Meg is hatódtunk egy kicsit.
Sokáig úgy tűnt, hogy a fejenként durván 50 kilométeresre szabott tesztúton sok minden nem fog kiderülni a kocsi jó tulajdonságairól, amikor végre elérkezett az út alig néhány kilométeres izgalmas szakasza. Itt éles kanyarokban, szűk fordulókban derült ki igazán, hogy a MiTo valóban sportos jószág, ami képes mosolyt csalni a vezető arcára. Valódi élvezet vele a kanyargós út, – ne felejtsük el időben D-állásba tolni a DNA kapcsolóját – de sajnos a szűk utcákban már nem érezni a kis méret előnyeit, aránylag nagy sugarú körre lesz szükségünk a megforduláshoz.
Külső
Formára tipikus alfás jegyeket mutat a MiTo. A jellegzetes pajzs-forma feltűnik még a lámpáknál és nagyot dob a sportos kinézeten az ablakkeret nélküli ajtó, valamint a masszív hátsó. Elöl a matricás rendszámmegoldáson is el lehet töprengeni.
Az autó érezhetően minden erejéből arra törekszik, hogy a nagy testvér, a 8C Competizione jusson róla az emberek eszébe. A lámpák, az orr kialakítása, a hangsúlyos V-alak, a kerek hátsó lámpatestek is mind igen hasonlóra sikerültek. Dögös, jól sikerült kis jószág, bár az ijedt szemekre hasonlító lámpáival egy kicsit komikusnak is tűnik.
Mitől Alfa?
Aztán beülve jött a hideg zuhany. Ha valaki lecserélné az Alfajelvényt a kormány közepéről egy mezei Fiat emblémára, senkinek nem szúrna szemet a csíny, jegyezte meg egy kolléga. A máshonnan átmentett kezelőszervektől nem jön meg az alfás életérzés, sőt igazából odabent semmi alfásat sem találni.
Sikerült belőle mindent alaposan kilúgozni. Se egy dögös, cső mélyére süllyesztett műszer, se egy hurkásra tömött ajtókárpit. Kár érte, mert az autó ettől függetlenül nem rossz. Csak hát ugye a tisztességesen megbolondult, márkahű Alfabolond nem fogja benne otthon érezni magát.
Hamarosan jönnek az árak is. Már csak egy pillanat és itt vannak
Játékok
Közeleg a világvége. Már az a menő, ha egy gyári autós navigációs berendezés úgy fest, mintha utólag beépített lenne. Kistévé mered ki a műszerfal tetejéből. Nagy előny, hogy nem kell madzagokkal bepókhálózni az utasteret és a kis képernyő valóban ott van, ahol jól látható.
Kesztyűtartójában kotorászva – később kiderült, ez a szériafelszereltség része – egy csomag alkoholszonda akadt a kezünkbe. Vicces kiegészítő arra az esetre, ha nem tudjuk eldönteni, vajon hazavezethetünk-e, vagy marad a tömegközlekedés, taxi.
D.N.A.
Hárombetűs mozaikszavakkal elnevezett kütyükkel dugig van a MiTo, de sikerült még egy ráadást is belezsúfolniuk a tervezőknek. A váltó melletti háromállású kapcsoló D.N.A. feliratának minden betűjéhez sikerült jelentést is találni, így a „D” dynamic-ot, az „N” normált, míg az „A” all weathert jelent.
Talán nem kell megmagyarázni, mikor melyik állásba kell tolni a kapcsolót, amely a kormány rásegítését, a menetstabilizáló toleranciáját és a gázpedál érzékenységét hangolja az adott körülményekhez legmegfelelőbbre. Apró hiba, hogy a motor leállítása után a szerkezet visszaáll normál üzemmódra, pedig a sportosabb, kisebb rásegítéssel működő szervokormány maradhatna örökre.
Motorok
Kezdetben – július elejétől – mindössze háromféle motor közül választhatnak, akik MiTóra vágynak. Benzinesből 1.4-es lesz a listán, amelyből rögtön kétféle teljesítményű változat is kapható, a turbós 155, míg a jóval gyengébb, kezdőknek is bátran ajánlható szívó kivitel 78 lóerős. A dízel 1.6-os 120 lóerőt teljesít és hasonlóan a benzinesekhez ez is hatfokozatú kézi váltóval érkezik a boltokba.
Mi mindkét motorral kipróbálhattuk a MiTót, de a 155 lovas benzines az igazi. Korábban már megkedveltük és ebben az autóban is szépen muzsikál. Átvitt és szó szerinti értelemben egyaránt. Meg ugye Alfát úgysem azért vesz az ember, hogy fogyasztási versenyeken induljon vele.
Később természetesen bővül majd a választék, a hírek szerint brutális, 230 lóerős méregzsák is lesz belőle.
Jövő
Az Alfa-vezér ígérete szerint az elkövetkezendő három évben – 2011-ben lesz száz esztendős a márka – annyi új modellel jelentkeznek, mint amennyit az elmúlt tíz évben összesen bemutattak. Tehát alaposan belehúznak, ami érthető is, a centenáriumot illik szépen megünnepelni.
Dízel | 1.6 JTDm 16V |
Max. teljesítmény | 120 LE |
Felszereltség: | Progression, Distinctive |
Ár: | 5 200 000, 5 550 000 |
Benzinesek | 1.4 16V Junior | 1.4 Turbo 155 |
Max. teljesítmény: | 78 LE | 155 LE |
Felszereltség: | Progression | Distinctive |
Ár: | 3 995 000 | 4 995 000 |