Az automata váltó Európában nagyjából húsz éve éli virágkorát, míg az USA-ban gyakorlatilag az 50-es évek óta
azzal kínálnak minden négykerekűt. Eltérés, hogy míg odaát szinte mindent automatával szerelnek, az öreg kontinensen jellemzően csak extraként, felár ellenében tudunk megszabadulni a kuplungolástól.
Mostanra annyiban is változott a helyzet az őskorhoz képest, hogy ma már nemcsak a drágább, nagyobb autók kiváltsága ez a kényelmes megoldás, de a kisautóban is élni lehet ezen opcióval. Itt jellemzően a félautomata kuplungpedál nélküli szerkezetek terjedtek el, amelyek mechanikailag mégis inkább a kézi váltóra hasonlítanak.
A most próbált két Chevroletben ettől függetlenül igazi automata váltó van, azok minden előnyével és hátrányával. Az 1,4-es Aveót és a 0,8-as Spark Brill Editiont vezettük.
Chevrolet Aveo – szép, de lomha
A pár hónapja megújult Aveo igazán látványos változáson ment keresztül, gyakorlatilag egy új modellnek is bőven elsüthették volna. Látványos, dinamikus külsőt kapott, elfogadható belülről is, ránézésre egy igényes autóról van szó.
Ezért is igazán fájdalmas, hogy a vezetőülésből valami egész más a benyomásunk. Lehangoló az élmény. A magas üléspozíció mellett a rettenetesen indirekt kormányzás, és a puha, billegős futómű az, ami kapásból elveszi az ember kedvét attól, hogy céltalanul bárhová is elinduljon ezzel az autóval.
A leredukált vezetési élmény azért bír egy pozitív tulajdonsággal, nevezetesen, hogy puhasága miatt elég strapabírónak tűnik az Aveo. A futómű jól kezeli az úthibákat, a fekvőrendőröket, ha már szlalomozásra, vagy gyors autózásra nem alkalmas.
Ebben a formában leginkább egy nyugdíjas korú vásárló igényeit elégíti ki, vagy egy olyan valakiét akinek nem fontos, hogy hova mennyi idő alatt ér el, viszont kényelemre vágyik.
Lagymatag automata
Pont ehhez a ráérős, lelassult életstílushoz passzol az Aveo automata váltója is. A Chevrolet eddig sem a híresen sebes váltási reakcióiról volt híres, ez jól látszik most is. Már ránézésére is rém egyszerűen néz ki a mindössze négysebességes váltó, amin nincs sajnos tiptronic-funkció sem, így nem lehet egy plusz és mínusz jel között kedvünkre váltogatni a fokozatok között.
A váltó csúnyán elbánik a megerősített, átdolgozott 101 lóerős motorral is, ami így már nem valami virgonc. Rendesen oda kell taposni, ha haladni szeretnénk vele, ami hangos motorzúgással és megnövekedett fogyasztással párosul.
A következő oldalon a létező egyik leglomhább autóról lesz szó
Városban 8 deciliter a hátránya papíron a kézi váltóval szemben, de a 8,6 literes adat közelebb áll inkább a 10-hez. Menetdinamikában elvileg nem veszt sokat az Aveo az automatával, de a 12,3 másodperces gyorsulás és a 170 km/órás végsebesség cseppet sem lenyűgöző.
A 300 ezer forintos felár nem vészes az automatáért, így aki mindenképpen ilyenre vágyik, az nyugodtan döntsön mellette. Mi csak fokozott óvatossággal ajánljuk.
Spark szívvel
Kevés kellemetlenebb dolog van annál egy autós újságíró életében, mint amikor egy alapvetően női autóra szívecskéket raknak díszítésként. Még szerencse, hogy a Spark Brill Edition nem csak ilyen matricát kínál.
Érdekes, hogy a Spark 800 köbcentis háromhengeres motorja nem annyira vészes, mint azt előre elképzeljük. Igaz, hogy a mindössze 51 lóerő papíron veszélyesen gyengén mozgatja a pirinyó Chevrolet-t, de az életben nem ilyen negatív a hangulat.
Persze a 18,2 másodperces 100-as sprintidővel maximum egy BKV-busz ellen küzdhetünk, de hát ritkán gyorsít az ember 100-ig padlógázon, úgyhogy ez fel sem tűnik. Ezt a számadatot még további 3,7 másodperccel rontja le a négyfokozatú automata ( három plusz overdrive), így már biztos, hogy ez az egyik leglustább autó a földkerekségen.
Talán ennél is veszélyesebb a mindössze 135 km/órás végsebesség, legalábbis ha országúton kíván előzni a kedves tulajdonos.
Ezen adatok ismeretében igencsak érdekes, hogy városban ezt az autót jobban szerettük az Aveónál. Indulásnál nem késlekedik a váltó, azonnal húzni kezd a motor a maga kis szerény erejével, így bőven tudjuk tartani a lépést a forgalommal.
Városi használatra talán nincs is ennél ideálisabb autó, leszámítva, hogy ez is beverte a 10 litert, valamint, hogy a 2,9 milliós ár még klímával is bőven több, mint amennyit szívesen kiadnánk érte.
Helykínálatban, vezethetőségben viszont abszolút rendben van, és menetteljesítményéhez képest, még talán az Aveónál is sportosabban vezethető. Főleg ha kikapcsoljuk az overdrive-ot, ami után már csak három sebességgel gazdálkodhatunk, cserébe némi plusz rugalmasságért.
Az automata váltós kivitel felára itt 400 ezer forint, ennek ellenére szigorúan városi használat mellett nyugodt szívvel ajánljuk.
|
|
|
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1399 | 796 |
Furat x löket (mm) | 77,9 x 73,4 | 68 x 72 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 | 3/6 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(101)/6400 | 38(51)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 131/4200 | 71,5/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,3 | 21,9 |
Végsebesség (km/h) | 170 | 135 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 8,6 | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,1 | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 152 | 136 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3920/1680/1505 | 3495/1495/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2480 | 2345 |
Csomagtér (liter) | 220 | 170 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1138/410 | 835/415 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 | n.a. |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár (Ft) | 1.4 LS AT: 3 735 000 | Star AT: 2 937 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei, rendelhető extrák, árak | Itt keresném! | Itt érhető el! |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Jó megjelenés, indirekt kormányzás, buta automata. | Kizárólag városi használatra |
Pontszámok: | 7,0 | 7,25 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|