Teljes átváltozás
Sokakat megbízhatóan szolgált, sőt szolgál a mai napig a kis dobozos Wagon R+, mégsem tudnánk róla igazán pozitívan nyilatkozni. A régi Suzuki inkább csak egy jármű, mint egy igazi autó. Pozitív tulajdonságai közé az igénytelenség, a tágasság, az olcsó fenntarthatóság és a viszonylag megfizethető ár tartozik, ami valljuk be, nem sokra elég a mai világban.
Másrészt irgalmatlanul randa, veszélyesen primitív és egyszerű a futóműve, igénytelen a belseje. Legalább annyira itt volt az ideje cserének, mint anno a lemezekből összetákolt Swiftnél.
Suzuki Splash néven született meg az utód, és már ránézésre is fényévnyi a különbség. A szappantartó forma kifejezetten szerethetővé szelídült, nőtt hosszában és széltében, viszont egy picivel alacsonyabb lett, amivel máris emészthetőbbek az arányok.
A Splash kívül-belül egy mai modern, divatos kisautót elevenít meg, formára többeknek még az új Swiftnél is jobban bejön.
Hálátlan feladat
Egy kisautótól általában elvárja az ember, hogy az megfizethető árban legyen, de mivel nem csak olcsó alapmodellek léteznek, ez nem mindig van így. Egy legalább 3,5 millió forintos Splashről pedig így már nem is olyan hálás feladat beszámolni, még akkor sem, ha alapvetően tetszik az autó.
A dízelmotorral a Suzuki sem tud mást tenni, mint hogy azt jóval drágábban árazza a benzineseknél. Így viszont egy olyan ársávba kerül a legolcsóbb Suzuki is, ahová már nem szívesen merészkednénk egy hasonló méretű négykerekű miatt.
A probléma ugyanaz, mint a konkurenseknél. A korszerű benzinmotorok mellett most is felvetődik a kérdés, hogy érdemes-e egy takarékosabb, nyomatékosabb de jóval drágább dízelre szavazni, ami jóval hangosabb is.
A vásárlók igényei és felhasználási szokásai jócskán eltérnek egymástól, de reálisan számolva könnyen beláthatjuk, hogy a közel egymillió forintos felár elég nehezen hozza majd be az árát olyan környezetben, ahová a Splash való. Ezt a helyzetet a jóval magasabb gázolajár pedig csak tovább rontja.
A dízelmotor menetteljesítményben az egyliteres, benzines alapmotor szintjén van, és mindössze fél literrel tűnik gazdaságosabbnak annál a gyári adatok szerint. A nyomaték és rugalmasság persze sokat dob a komfortérzeten, de nem annyira, hogy ne tudnánk élni nélküle.
Ráadásul a két véglet között még ott van az 1,2-es benzines is, amelyik az összes közül a legerősebb és legfürgébb 7 liter alatti városi fogyasztással, és közel 700 ezerrel így is olcsóbb a gázolajos kivitelnél.
Aki nem akarja fájdítani a szívét, az ne lapozzon
De milyen a dízel?
Ugyan az észérvek mind a 1,3-as dízelmotor ellen szólnak, de nem hallgathatjuk el az igazságot vele kapcsolatban. Az igazság pedig az, hogy a Splash nagyon élvezetes és harmonikus ezzel a motorral.
A Wagon R+ utódja alapvetően nem az a fajta autó, amit szanaszét pörgetnének a gazdái, magyarán jobban illik bele egy nyugodtabb, kevesebb pörgetést igénylő motor. Ilyen pedig egyetlen egy van a palettán: a dízel.
A 190 newtonméteres nyomaték még az 1,2-es motorénak is közel a duplája, nem beszélve arról, hogy ez a nyomatékcsúcs kevesebb, mint feleakkora fordulaton jelentkezik. Nem kell üveghangig feltornászni a fordulatszámot, a dízellel kellemesen és leheletfinoman lehet autózni, úgy hogy magasabb fokozatba kapcsolva sem kerül a motor olyan tartományba, ahonnan megint küzdeni kell a lendületért.
Az adatlapon olvasott szomorú, 13,9 másodperces gyorsulási érték az életben sokkal vidámabb mindaddig, amíg nem versenyzésre használjuk az autót. Nem ugrottunk tigrisbukfencet a végsebesség láttán sem, de figyelembe véve, hogy a Splash inkább városi használatra lett kitalálva, semmint nagy távolságok leküzdésére, valamint hogy a nyomatékosabb dízel még országúti tempónál is rendelkezik némi tartalékkal, nem is olyan rossz az a 165 km/óra.
A dízelmotor igaz erőssége a fogyasztásban rejlik, városban 5,6 literből is kijöttünk, sőt egy hűvösebb napon, klíma nélkül 4,6 literrel is megúsztuk az autópályán.
Ami segíthet dönteni
Amennyiben még nem jutottunk el a dízel vagy benzines kérdéskörig, érdemes néhány egyéb tulajdonságát is szemügyre venni a Splashnek. A Wagon R-t mint elődöt verjük a fejünkből, amennyire csak lehet, a Splash valami egészen más. Elég néhány métert gurulni az autóval, azonnal feltűnik, hogy ez nem pattog el az úthibákon, nem akar feldőlni a kanyarban, ez az autó egy másik dimenzióban mozog.
A Splash bármelyik német vagy japán kisautóval felveszi a versenyt, mind kinézet, mind használhatóság szintjén. Talán egyetlen ponton rontott a kis Suzuki az elődhöz képest, és az a csomagtér mérete. A mostani 202 literre szűkült, amivel egy nagyobb bevásárlás épphogy csak megoldható.
Műszaki adatok -Suzuki Splash 1.3 DDIS | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1248 |
Furat x löket (mm) | 69.6 X 82.0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 55(75)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 190/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,9 |
Végsebesség (km/h) | 165 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,0 |
Vegyes (l/100 km) | 4,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 120 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3715/1680/1590 |
Tengelytáv (mm) | 2360 |
Csomagtér (liter) | 202 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1160/370 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 165/70 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 536 000 |
Konkurensek (forint) | Fiat Panda 1,3 Multijet Emotion: 3 265 000 Hyundai i10 1,1 CRDi: 3 099 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | itt látható |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kellemes a Splash dízelmotorral, de nem szívesen fizetnénk ki a felárat érte. |
Pontszám (max. 10) | 7pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|