Kezdjük mindjárt az autó legnagyobb hibájával, ez maga a neve: SportCoupé. Ennek hallatán jogosan várja el az

Karcsú az Ibiza is
Jól áll neki a sárga

Jól áll neki a sárga

Jól áll neki a sárga


olvasó, hogy a következőkben egy izmos, igazi vérbeli turbómotoros SEAT-ról fog olvasni, ami falja a kanyarokat, miközben szétvetik a lóerők. Hát, nem így van.

A SportCoupé egyelőre csak az ajtók számára utal az új Ibizánál, ami menetteljesítményét tekintve egy átlagos kisautó sportosságát éri csak el, vagy még azt sem. Persze nem marad ez örökre így, bár a vásárlók zöme ellenkező esetben sem lenne nagyon szomorú, és valahol meg is értjük őket. Nem könnyű 5 millió forintot összekuporgatni egy kisautóért, legyen az bármennyire is sportos.

Népszerű, de nem nálunk

A nálunk jobb sorban lévő országok fiai és leányai imádják a háromajtós kisautókat, néhol sokkal jobban, mint a praktikus 5 ajtós változatokat. Németországban vagy Angliában nem családiautó-kategória az Ibiza, így ott tesznek a praktikumra meg a kényelmes beszállásra. Előbbi helyen 70, utóbbi államban 75 százalékát tette ki a kupékivitel az Ibiza eladásainak.

Európai szinten ugyan még mindig az 5 ajtós változat vezet 55 százalékkal, de ez csak azért lehetséges, mert több

Okosan csuklik, nagy a hely

Okosan csuklik, nagy a hely

Okosan csuklik, nagy a hely


ország is van, ahol olyan logikusan gondolkoznak, mint mi itt Magyarországon. Itthon elsöprő, 90 százalékos aránnyal tarolt eddig az 5 ajtós. Tényleg logikus, de azért kicsit szomorú is valahol.

Nagy pálfordulásra ezután sem lehet számítani, pedig a háromajtós SportCoupénak mindene adott ahhoz, hogy akár egy kisebb család is kényelmesen elférjen benne. Beszállni még soha nem volt ilyen könnyű egyetlen háromajtósba, és a csomagtér mérete is elegendő. Az első ülések háttámlája nem a szokásos ponton csuklik, hanem annál jóval előrébb, így jóval nagyobb hely marad bepréselni magunkat hátra, miközben az ülés is koppanásig előrecsúszik. A majdnem 300 (284) liter pedig bőven elég két felnőttre.

Nemrégiben arra is fény derült, hogy az új Ibiza az utasokkal – köztük a kisgyerekekkel -, sőt még a járókelőkkel is finomabban bánik az átlagosnál, így ez sem lehet kifogás. Az Ibiza emelt fővel, ötcsillagos eredménnyel távozott az EuroNCAP-töréstesztről.

Ezek után már tényleg csak a vezetési élmény marad, amire általában a SEAT neve a garancia. A mostani

3 dízel és 3 benzines van

3 dízel és 3 benzines van

3 dízel és 3 benzines van


motorpaletta ugyan egyetlen igazán erős motort sem rejteget, de a vezetési élményt szerencsére nemcsak a lóerők száma határozza meg.

70-től 105-ig, hat részletben

A teljesítmény iránti vágyunkat egyelőre 70 és 105 lóerő között élhetjük ki, viszont ebben a szűk intervallumban hat motor közül szemezgethetünk. Három dízel és három benzines van. A belépőmodell az 1,2-es benzines 70 lóerővel – ezt nem tudtuk kipróbálni -, ami a kollégák szerint nem olyan vészes, mint azt elsőre gondolnánk róla.

Optimális választásnak tűnik az általunk is próbált 1,4-es, 85 lóerős négyhengeres, amelyik érzésre nem megy észrevehetően rosszabbul, mint a 105 lóerős 1,6-os, és talán még a hangja is szebb, ha kiforgatjuk. Autópályán ez is könnyedén viszi a 130-at, és ilyen tempó mellett is van még némi tartalék, amivel tovább gyorsíthatjuk az 1 tonna tömegű kisautót.

SEAT Ibiza SC 1.4 16V
Motoradatok
Lökettérfogat 1390
Hengerek/szelepek S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 63(85)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 132/3800
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,8
Végsebesség (km/h) 177
Fogyasztás
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1
Vegyes (l/100 km) 6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 149

A három dízelmotor közül a legerősebb, 105 lóerős 1,9-est tudtuk kipróbálni, amelyik szinte tizedmásodpercre pontosan ugyanúgy megy, mint a „legizmosabb” benzines. Nem rossz, de nem is lehengerlő, a régi Volkswagen-dízel a megszokott módon kerepel.

SEAT Ibiza SC 1.9 TDI
Motoradatok
Lökettérfogat 1896
Hengerek/szelepek S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 77(105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/1900
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,4
Végsebesség (km/h) 187
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,7
Vegyes (l/100 km) 4,5
CO2 kibocsátás (g/km) 119

Sokat javít az összhatáson a pontos, de könnyen kapcsolható ötfokozatú váltó, aminél jobbat egyetlen kisautóba sem kívánhatnánk. Aki nem szeret maga kuplungolni, annak az 1,6-os benzinest kell választania, ehhez pár hónap múlva az új hétsebességes, duplakuplungos DSG-váltó is kapható lesz. Ez igazi gyöngyszem ebben a kategóriában.

Igényes kívül-belül

Az egyik legigényesebb belső

Az egyik legigényesebb belső

Az egyik legigényesebb belső


Külső jegyei alapján döntse el mindenki maga, hogy tetszik-e neki az autó vagy sem, ebben nem szeretnénk befolyásolni senkit. Ami viszont biztos, hogy az új Ibiza belülről a ma kapható kisautók között talán a legszimpatikusabb. Nincsenek olcsónak tűnő műanyagok, kimondottan szép órákat kapott, és a kormány és a váltógomb is igényesebb az átlagosnál.

Ezek miatt rendkívül kellemes érzés az SC-ben ülni, de szerencsére vezetni is az. Az ülést végre kellő mértékben le tudjuk engedni, ha úgy akarjuk, de ennek ellenére is jól átlátható, és érezhető marad az autó. A kormány viszonylag közvetlenül reagál a kormánymozdulatokra, így kellemes párost alkot a feszes, de nem túlságosan kemény futóművel. Futóműből a normál mellett egy sportosabb opció is van, ami kicsit merevebb, és kevésbé dől vele a karosszéria. Szerintünk ez is vállalható utcára.

Szeptemberben jön

Elég nagy a csomagtér

Elég nagy a csomagtér

Elég nagy a csomagtér


Az új Ibiza SC szeptemberben érkezik Magyarországra, egyelőre ismeretlen áron. Ha minden igaz, az 1,2-es belépőmodell az ötajtós 2,8 milliós árának környékén várható majd. Egyelőre ismeretlen az alapfelszereltség is, de a Nyugat-Európában széria ESP nálunk sajnos kimarad.

Lesz viszont jó sok választható extra, a bi-xenon fényszóró, az iPod dokkoló, vagy a Bluetooth-os kihangosító csak pár ezek közül. Igazi csemege a hordozható TomTom-navigáció, amit pár mozdulattal a műszerfal tetejébe dokkolhatunk, és remélhetőleg nem is lesz túl drága.

Akik pedig nagyobb teljesítményre vágyakoznak, legyenek türelemmel, mert nemsokára érkezik az FR- és a Cupra-változat is az SC-ből. Ezekben az 1,4 literes, turbós benzinmotor fog munkálkodni, legalább 150, illetve 180 lóerővel. Szerintünk érdemes megvárni.