Emlékszem, a Hyundai Sonata már utolsó színrelépésekor is megdobogtatta a szívem, mivel az autó európai

Elegáns a külső
Sokan dícsérték

Sokan dícsérték

Sokan dícsérték


szemmel is teljesen elfogadható formában öltött testet, mi több kifejezetten elegáns volt. Nem tudtam igazán panaszkodni a vezetési élményre és a kényelemre se, így muszáj volt az régi hagyományokhoz hűen elcsúfított belsőben hibát találni. Nem volt nehéz.

Új szelek fújnak

Manapság más szelek fújnak a távoli keleten is, elég csak az új KIA- vagy Hyundai-modellekre gondolni, amelyek kidolgozottságban szinte minden európai gyártóval konkurálni képesek. Már nemcsak mondják, de az autók tényleg európai igényeket és ízlést akarnak kiszolgálni, és ez előbb-utóbb sikerül is. Kár, hogy ezzel párhuzamosan a kedvező árukat is elvesztik a modellek.

A Hyundai Sonata tökéletesen beleillik ebbe a sorba. A néhány éve megújult Sonata a mostani ráncfelvarrás után minden elismerést megérdemel. Erre több, nálunk kevésbé elkényeztetett járókelő, rokon és ismerős hívta fel a figyelmemet, mikor megpillantották az autót. „Milyen elegáns”, „milyen szép”, „milyen attraktív” záporoztak a

203-at megy a dízel

203-at megy a dízel

203-at megy a dízel


dicséretek.

Pedig a Sonata nem is kívülről, hanem belülről változott meg igazán. A korábbi buta középkonzol már nem rút többé, átalakult, mint a mesében. A bőrborítás minden korábbinál igényesebb formában borítja az utasteret, a lyukacsos ajtó és ülőfelület olyan, mint a Mercedesekben, ilyenre tényleg nem számítottunk.

Az ülések kényelmesek, de nem úgy mint régen, hogy az első kanyarban lecsúszunk róla, tényleg igényesek. A kormányt és a váltót szintén jó megmarkolni, ami sokat dob az összhatás megítélésekor. A kezelőfelületek logikusak, van pohártartó és pakolórekesz elég, sőt még a fabetét sem randa. Ha egy Lexus átmegy a rostán tiszta műanyag belsejével, akkor ennyiért ez kifejezetten igényes. De milyen vezetni?
 

Sokkal szebb, mint volt

Sokkal szebb, mint volt

Sokkal szebb, mint volt


Az ideális motor
 
Kicsivel korábban csak gyenge, de nagy hengerűrtartalmú motorokat szerettek a hasonló méretű koreai autókba szerelni, amit rendszerint buta automata váltókkal párosítottak.  A dízelmotor a hatsebességes kézi váltóval igazi felüdülés ezek után.

Igaz, a kétliteres common rail motor nem változott mostanában, de erre nem is volt szükség. Kulturáltságban simán ver egy régi, de még mindig használt Volkswagen PD TDI motort, de a menetteljesítményre sem lehet igazán panasz.


Ugyan finom gázzal is el lehet kóricálni a Sonatával, de ha gyorsabban szeretnénk haladni, akkor egy dízelmotorhoz képest szokatlanul sportosan lehet haladni. Ehhez jól ki kell húzatni a motort, amivel érzésre semmi baj sincs, és mi is elégedettek lehetünk. Az 1,5 tonna körüli limuzin 10,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, ami ugyanúgy versenyképes, mint a 203 km/órás végsebesség. Utóbbit nyilván ritkábban tudjuk kihasználni.

Igényes a lyuggatott borítás

Igényes a lyuggatott borítás

Igényes a lyuggatott borítás


Utazásra termett

A kényelmes futóművével és kellően hosszú tengelytávval megáldott Sonata kitűnő utazóautó is egyben, amihez a feneketlen csomagtartó is jó partner. A 465 literes méret nem a legnagyobb, sőt szűk a nyílása is, de olyan mély, hogy a szokásosnál hosszabb tárgyakat is könnyen elnyeli, így minket többször is kisegített.

A kissé talán elkönnyített kormányzás és pedálmozdulatok is hozzájárulnak a Sonata kényelméhez, ugyanúgy mint a méretes hátsó helykínálat. A puha futómű is inkább a hosszú egyenesekre való, mint a kanyargós szerpentinekre, de ezzel a legtöbb hasonló méretű autó is így van.

A dízelmotor a hosszúra áttételezett váltóval kedvezően hat a fogyasztásra, ami 6 liter közelében is megáll, ha nem tapossuk ki a lelkét szegénynek. Városban minden óvatosság nélkül is kijöttünk 10 liter alatt, igaz a gyári mérések ennél majd 2 literrel kevesebbet mutatnak.

Annyiba kerül, mint egy új Mazda6

Annyiba kerül, mint egy új Mazda6

Annyiba kerül, mint egy új Mazda6


Mit adnak ennyiért?

Az már kiderült, hogy a Sonata nem csak a dél-koreai márkákhoz viszonyítva okozott kellemes meglepetést, de még nem tudjuk, hogy mindez mennyibe kerülne nekünk. Az árlistát böngészve sajnos jócskán visszaesett a lelkesedésünk.

A nálunk járt Premium-felszereltségű Sonata az alapárnál 1,1 millióval drágább, amivel néhány tízezer forint híján a 7,5 millió forintos kategóriába is beleszalad a Hyundai. Bármennyire is versenyképes a Sonata minőségben, ennyiért már Ford Mondeót, sőt Mazda6-ost adnak, ráadásul ennél gazdagabb alapfelszereltséggel. Sajnáljuk a dolgot, de azonos ár mellett mégsem szavaznánk a Sonatára. Kicsit kevesebbért nagyot üthetne, de így nehéz dolga lesz az értékesítőknek.


Műszaki adatok – Hyundai Sonata 2.0 CRDi
MOTORADATOK
 Lökettérfogat (ccm) 1991
Furat x löket (mm) 83,0 X 92,0
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103(140)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 305/1800-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,7
Végsebesség (km/h) 203
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,0
Vegyes (l/100 km) 6,1
CO2 kibocsátás (g/km) 163
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4800/1832/1475
Tengelytáv (mm) 2730
Csomagtér (liter) 523
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1666/484
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 225/50 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)

6 339 000 Ft

Konkurensek (forint)

Opel Vectra 1.9 CDTi Elegance 150 LE: 7 153 000 Ft

Mazda6 Sedan CD140 TE Plus: 7 219 900 Ft

Citroën C5 2.0 HDI Prestige 138 LE:  7 290 000 Ft

Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 143 LE: 7 343 000 Ft

Tesztelt autó ára (forint) Premium: 7 439 000 Ft
A szériafelszereltség fontosabb tételei: lásd itt
ÉRTÉKELÉS
A vezess.hu véleménye: Kényelmes, elegáns a Sonata, kár hogy nem olcsóbb az ismertebb márkáknál.
Pontszám (max. 10)   7,5 pont

Mellette – Ellene
  • Kényelmes ülés, rugózás
  • Csendes utastér
  • Vonzó külső
  • Drága
  • Szűkös csomagtérnyílás