Emlékszem, a Hyundai Sonata már utolsó színrelépésekor is megdobogtatta a szívem, mivel az autó európai
szemmel is teljesen elfogadható formában öltött testet, mi több kifejezetten elegáns volt. Nem tudtam igazán panaszkodni a vezetési élményre és a kényelemre se, így muszáj volt az régi hagyományokhoz hűen elcsúfított belsőben hibát találni. Nem volt nehéz.
Új szelek fújnak
Manapság más szelek fújnak a távoli keleten is, elég csak az új KIA- vagy Hyundai-modellekre gondolni, amelyek kidolgozottságban szinte minden európai gyártóval konkurálni képesek. Már nemcsak mondják, de az autók tényleg európai igényeket és ízlést akarnak kiszolgálni, és ez előbb-utóbb sikerül is. Kár, hogy ezzel párhuzamosan a kedvező árukat is elvesztik a modellek.
A Hyundai Sonata tökéletesen beleillik ebbe a sorba. A néhány éve megújult Sonata a mostani ráncfelvarrás után minden elismerést megérdemel. Erre több, nálunk kevésbé elkényeztetett járókelő, rokon és ismerős hívta fel a figyelmemet, mikor megpillantották az autót. „Milyen elegáns”, „milyen szép”, „milyen attraktív” záporoztak a
dicséretek.
Pedig a Sonata nem is kívülről, hanem belülről változott meg igazán. A korábbi buta középkonzol már nem rút többé, átalakult, mint a mesében. A bőrborítás minden korábbinál igényesebb formában borítja az utasteret, a lyukacsos ajtó és ülőfelület olyan, mint a Mercedesekben, ilyenre tényleg nem számítottunk.
Az ülések kényelmesek, de nem úgy mint régen, hogy az első kanyarban lecsúszunk róla, tényleg igényesek. A kormányt és a váltót szintén jó megmarkolni, ami sokat dob az összhatás megítélésekor. A kezelőfelületek logikusak, van pohártartó és pakolórekesz elég, sőt még a fabetét sem randa. Ha egy Lexus átmegy a rostán tiszta műanyag belsejével, akkor ennyiért ez kifejezetten igényes. De milyen vezetni?
Az ideális motor
Kicsivel korábban csak gyenge, de nagy hengerűrtartalmú motorokat szerettek a hasonló méretű koreai autókba szerelni, amit rendszerint buta automata váltókkal párosítottak. A dízelmotor a hatsebességes kézi váltóval igazi felüdülés ezek után.
Igaz, a kétliteres common rail motor nem változott mostanában, de erre nem is volt szükség. Kulturáltságban simán ver egy régi, de még mindig használt Volkswagen PD TDI motort, de a menetteljesítményre sem lehet igazán panasz.
Ugyan finom gázzal is el lehet kóricálni a Sonatával, de ha gyorsabban szeretnénk haladni, akkor egy dízelmotorhoz képest szokatlanul sportosan lehet haladni. Ehhez jól ki kell húzatni a motort, amivel érzésre semmi baj sincs, és mi is elégedettek lehetünk. Az 1,5 tonna körüli limuzin 10,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, ami ugyanúgy versenyképes, mint a 203 km/órás végsebesség. Utóbbit nyilván ritkábban tudjuk kihasználni.
Utazásra termett
A kényelmes futóművével és kellően hosszú tengelytávval megáldott Sonata kitűnő utazóautó is egyben, amihez a feneketlen csomagtartó is jó partner. A 465 literes méret nem a legnagyobb, sőt szűk a nyílása is, de olyan mély, hogy a szokásosnál hosszabb tárgyakat is könnyen elnyeli, így minket többször is kisegített.
A kissé talán elkönnyített kormányzás és pedálmozdulatok is hozzájárulnak a Sonata kényelméhez, ugyanúgy mint a méretes hátsó helykínálat. A puha futómű is inkább a hosszú egyenesekre való, mint a kanyargós szerpentinekre, de ezzel a legtöbb hasonló méretű autó is így van.
A dízelmotor a hosszúra áttételezett váltóval kedvezően hat a fogyasztásra, ami 6 liter közelében is megáll, ha nem tapossuk ki a lelkét szegénynek. Városban minden óvatosság nélkül is kijöttünk 10 liter alatt, igaz a gyári mérések ennél majd 2 literrel kevesebbet mutatnak.
Mit adnak ennyiért?
Az már kiderült, hogy a Sonata nem csak a dél-koreai márkákhoz viszonyítva okozott kellemes meglepetést, de még nem tudjuk, hogy mindez mennyibe kerülne nekünk. Az árlistát böngészve sajnos jócskán visszaesett a lelkesedésünk.
A nálunk járt Premium-felszereltségű Sonata az alapárnál 1,1 millióval drágább, amivel néhány tízezer forint híján a 7,5 millió forintos kategóriába is beleszalad a Hyundai. Bármennyire is versenyképes a Sonata minőségben, ennyiért már Ford Mondeót, sőt Mazda6-ost adnak, ráadásul ennél gazdagabb alapfelszereltséggel. Sajnáljuk a dolgot, de azonos ár mellett mégsem szavaznánk a Sonatára. Kicsit kevesebbért nagyot üthetne, de így nehéz dolga lesz az értékesítőknek.
Műszaki adatok – Hyundai Sonata 2.0 CRDi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1991 |
Furat x löket (mm) | 83,0 X 92,0 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 305/1800-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,7 |
Végsebesség (km/h) | 203 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,0 |
Vegyes (l/100 km) | 6,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 163 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4800/1832/1475 |
Tengelytáv (mm) | 2730 |
Csomagtér (liter) | 523 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1666/484 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) |
6 339 000 Ft |
Konkurensek (forint) |
Opel Vectra 1.9 CDTi Elegance 150 LE: 7 153 000 Ft Mazda6 Sedan CD140 TE Plus: 7 219 900 Ft Citroën C5 2.0 HDI Prestige 138 LE: 7 290 000 Ft Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 143 LE: 7 343 000 Ft |
Tesztelt autó ára (forint) | Premium: 7 439 000 Ft |
A szériafelszereltség fontosabb tételei: | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
A vezess.hu véleménye: | Kényelmes, elegáns a Sonata, kár hogy nem olcsóbb az ismertebb márkáknál. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|