Keveset fogyasztók
A Ford ECOneticnek hívja a 4,3 literes átlagú Focust, az Opelnél ecoFLEX lett az 5,1 litert tudó Astra.
A Volkswagen még ügyesebb, a csökkentett fogyasztású Golf BlueMotion csak 4,5 litert eszik, ezzel az eredménnyel a SEAT Leonból az Ecomotive a szupersztár. Éljen, éljen!
Ezzel szemben a 308 1,6 HDi szabványos átlaga ugyanúgy 4,5 liter, a Peugeot mégsem túráztatta a marketingeseket külön névért. Itt ugyanis nincsenek egyetlen modellt érintő speciális módosítások, de nem véletlenül elég ennyire ritkán tankolni.
Le a légellenállással!
Elsődleges, de nem az egyetlen tényező az 1,6 literes dízelmotor, amely Mazda-, Ford-, Suzuki- és Volvo-modellekben is bizonyít. Csökkentett gördülési ellenállásával a Michelin Energy Saver abroncsa 2 decit farag le a szabványos fogyasztási átlagból.
Az 1980-as évek áramvonalasítási hulláma, a szivar Audi 100 és a csepp Opel Kadett E óta tudjuk, hogy a fogyasztást alacsonyabb légellenállással is hatékonyan vissza lehet szorítani. A 308 esetében ezt a 0,29-es, az ötajtós kompakt autók között nagyon jónak számító alaktényező biztosítja, de a légellenállásban a homlokfelületnek is szerepe van. Ezért lett az utód karosszériája alacsonyabb a 307-énél.
A légnyomás is számít
Érdekelt azonban, hogy mennyire lehet levinni a motor fogyasztását, ha Pesttől távol ráérünk nyugodtan haladni. Spóroljon csak a dízel, ha már 330-340 forintra felszökött a gázolaj ára! Takarékos, de normál országúti menetről volt szó, nem pedig fogyasztási versenyről mezítláb nyomott gázzal, kikapcsolt fényszóróval, behajtott tükörrel osonva a kamionok szélárnyékában.
A takarékos menet előtt semmi különöset nem tettünk, csak ellenőriztük a gumik légnyomását. Érdemes a gumikat a maximális terheléshez előírt értékre felfújni, így a telerámolt autóval is jók vagyunk és főleg megtakaríthatunk némi üzemanyagot.
Lapozás után jön egy szám, amitől könnyebb elviselni az üzemanyagok drágulását
Lassul a tempó
Ha a fogyasztás számít, akkor a szabályos sebesség és az egyenletes haladás a lényeg, amit kiegészít a légkondicionáló kiiktatása. 100-as sebességnél a fordulatszámmérő épphogy többet mutat 2000-nél. Országútra ez az áttételezés bőven jó, egyedül autópályán hiányoljuk a hatfokozatú új váltót. Ám ezt csak a 110-es HDi-hez és az 1,6-os turbós benzinesekhez adja a Peugeot.
Talán a magas üzemanyagár, talán az állami szigor teszi, de a megengedett felső sebességi határ mintha már nem csak a lenézett mazsolacsírák tempója volna. Szelídült a gyorshajtás, ezért a próba során is könnyebb volt 90-100-zal csorogni.
Semmi trükk: 4,2 liter/100 km
A kútra beállva kiderült, hogy megérte. Óvatos gyorsításokkal és előzésekkel, de senkit fel nem tartva 4,2 litert fogyasztott az autó. Jó érzés 12 literből majdnem 300 kilométerre eljutni, és a 308 1,6 HDi ezt tényleg tudja!
A mért szám nincs messze a lakott területen kívülre megadott 3,8 literes gyári értéktől, de az Ausztráliában elért 3,1 literes rekordot nem tudnánk a Guinness-rekordok könyvébe bekerült házaspár után csinálni. Igaz, ott nem következnek olyan sűrűn a települések, mint a 71-es úton.
Idő kell hozzá
A 308-ast a fogyasztásán túl is nagyra értékeljük, bár nehezen leljük benne a helyünket. Bármelyikünk ül át bele, az első órákban folyton állítgatjuk az ülést. Egy osztással előrébb, hátrébb, próbálkozunk a támlával, de hosszú ideig eltart, mire nem érezzük kényelmetlennek az ülést. Talán a karos támlaállítás hibája, jobban csípnénk a finomabb beállítást engedő forgatógombos megoldást.
Jobb üléssel a 308 a legkényelmesebb kompakt autók egyike volna, pedig ebben a szegmensben őrületesen gazdag a választék, még amerikai induló is akad. Szeretjük a Peugeot-ban a csendet, a bőséges teret és főleg az enteriőrt. A franciák magasabb kategóriában is képesek szánalmas anyagminőséget produkálni, lásd az előző Citroën C5-öt, de a 308 műszerfala kimagaslik az átlagból. Barátságos színe, szép felülete és puha, minőségi anyaga meghatározó autózás közben, mert mi ugye belül ülünk.
Bizonyos részletek fel sem tűnnek az embernek, amíg nem szállít komódot, biciklit vagy bármit, amit egy bőröndnél nehezebb beemelni a csomagtartóba. Én bringával a kezemben szembesültem azzal, hogy a 308-ban elég magas a csomagtartó küszöbszintje. A merev kasztni érdekében szokás magasabban nyitni a csomagtérfedelet, mert így kevésbé romlik a karosszéria szilárdsága. Ez is a modern autók egy kompromisszuma a biztonság érdekében, mint a kilátást rontó vaskos szélvédőoszlop.
10 600 km után
Eddig 10 600 kilométert futott a tesztautó, tehát épphogy túl vagyunk a 20 000 kilométeres olajcsere-periódus felén (a benzineseké 30 000 km).
Több Budapesten kívüli, mint városi úttal 5,8 literes átlagfogyasztást mutat a fedélzeti számítógép, amely elég pontosan mér.
A kocsinak természetesen semmi baja, de mi mást várnánk el egy 4 hónapos autótól? Gondos mosást követően szinte el lehetne adni újként, mert eddig megúszta az ajtórányitásokat, a kőfelverődéseket és a felni is ép. A bordó 308 makulátlan állapotban várja a tartósteszt folytatását.