Egy Saab tesztautó évente legalább egyszer, és nem többször fordul meg a szerkesztőségnél, így ilyenkor kíváncsian

Kicsit kemény a futóműve
Dupla kipufogó jár

Dupla kipufogó jár

Dupla kipufogó jár


várjuk. Persze nem mindenki. A Saab itt sokak szerint valami olyasmi márka, mint a Jaguar, amire már egy seftes barátunk is megmondta, hogy csak különleges érdeklődésű emberek veszik. Nem lehet bárkinek elsózni.

A Saab tényleg ilyen, csak eggyel olcsóbb és egy kicsivel eladhatóbb kiadásban. Sokaknak meg sem fordul a fejükben alternatívaként, viszont szívesen veszik bankárok, politikusok, főleg olyanok, akik nem szeretnék kiváltani a nép haragját egy drága német presztízsmárka tulajdonlásával. Nem mintha a Saab olcsó volna, de valahogy mégis barátságosabb.

Ritkán látni a városban száguldozó saabosakat, így nyugodtan szemügyre vehetjük a benne utazót is. Általában zakót, de legalább inget visel. Nem túl fiatal, de nem is öreg, nem szed szteroidokat, nem kopasz, nem tart baseballütőt az utastérben, így azt nem is akarja rajtunk kettétörni, ha nem engedjük magunk elé esetleg a megszűnő sávból. Persze ott is ritkán látni őket.

Két turbó van benne

Két turbó van benne

Két turbó van benne


A saabosok apró része hajlamos csak a renitens viselkedésre. Ők azok a fanatikus száguldozók, akik a turbómotorok szerelmesei, és imádják a szolid külső mögé bújtatott lóerőket. Egy Saab láttán ugyanis jobb vigyázni, mert könnyen meglepetést okozhat bármelyik luxus-, vagy sportautó-tulajdonosnak.

Kilóg a lóláb

Saab 9-3 Aero TTID tesztautónk több szempontból is kilóg a sorból. Nekem már az ordító piros szín sem tűnik olyasminek, amibe egy jól szituált üzletember szívesen beleülne – inkább idős amerikai nyugdíjas feeling – másrészt a fanatikusok is összevonják majd a szemöldöküket, ha megtudják, hogy nem egy jó kis benzines turbóról van szó. De viszont!

Ha már dízel, akkor azért itt érdemes elidőzni. Ez ugyanis abból az egyik legjobb. Elsőre az egyetlen hibája, hogy a

Elegáns, de nem sokat változott

Elegáns, de nem sokat változott

Elegáns, de nem sokat változott


presztízsmárkának aligha mondható Fiat gyártja bele a motort, de ez akkor fog csak zavarni bennünket, ha már kiskorunkban is selyemmel törölték ki a popsinkat, és fogalmunk sincs arról, hogy talán az olaszok rendelkeznek a legnagyobb tapasztalattal a common rail dízelgyártás terén.  
 
A TTID egy viszonylag új fejlesztés, valamikor az év elején debütált a Saabnál. A jelölés egy kétlépcsős feltöltésű dízelt takar, amiben a kisebb és a nagyobb turbó dolgozik fordulattól függően, sőt egy darabig együtt a kettő. Ezt a technológiát a BMW mutatta be anno az 535d-ben, amitől mindannyian elájultunk. A megoldás a gyakorlatban akorábbinál erősebb és egyenletesebb motorokat eredményez. Most 180 lóerőt egy 1,9-es, négyhengeres motortól. Ez a szám magáért beszél.

Ha már dízelmotor, akkor érdemes megemlékezni a 400 newtonméteres nyomatékról, ami szerényen már 1850-es fordulatnál elérhető. Lenyűgöző.

A következő oldalon jönnek a gyengeségek


Nem mai, de vonzó

A 9-3-as Saab 2003-ban újult meg, de kis túlzással nagyon hasonlít még gyerekkori önmagára is. Igaz, a legutóbbi frissítés óta már nem olyan öreguras, mint előtte volt, de ezt inkább a hátuljának köszönheti.

Túl nagy a kormány

Túl nagy a kormány

Túl nagy a kormány


A kombi verzióból megörökölt fehér színű lámpatestek akkor is jól mutatnak, ha menet közben a 9-3-asból már igazi limuzin lett és eltűnt az eredeti csapott hátsó. Az orr is fickósabb a korábbinál, mutatósabb a hűtőmaszk és a fényszórók.

Ha benyitunk az utastérbe, megint ismerős szelek fújnak a szellőzőrostélyokból. Persze voltak változások, de a Saab alapvetően az az autó, amit az is felismer, akinek utoljára 10 éve volt ilyen autója.

Van benne egy ormótlan nagy hajókormány, viszonylag jól átgondolt műszerek egy rakás műanyagba ágyazva, ami nem tűnik gagyinak, de talán egy kicsit divatjamúlt. Ahol kell, ott kifejezetten finom a borítás. Az ajtókat, a kormányt, az üléseket finom bőr borítja, amelyek egy kellemes, elegáns, de nem túl hivalkodó összképpé állnak

Nem tűnik kicsinek, de az

Nem tűnik kicsinek, de az

Nem tűnik kicsinek, de az


egybe.

Kár, hogy ezt a harmóniát hátul egy cseppet sem tudjuk élvezni, mert extrém mód pici a hely. 190 centivel meg ne próbáljon senki beszállni, mert lehetetlen. Nincs fejtér, és a lábunk is csak magunk alá férne el törökülésben. Kíváncsi lennék, mit csináltak az Opel Vectrával közös padlólemezzel.

Húz és tol, de nem rángat

Bárki látta az autót, rögtön a híresen rossz kormányzás ugrott be neki. Jelentem, a 180 lóerő és a 400 newtonméter viszonylag barátságosan bánik a kormánnyal, nem akarja kitörni a csuklónkat, nem csavarja vészesen még egy kanyarból indított gyorsításnál sem.

Jól húz a dízel

Jól húz a dízel

Jól húz a dízel


Pedig a dízellel is lehet ám gyorsítani. A jól kapcsolható hatfokozatú váltón keresztül a motor mesésen reagál a gázpedálmozgásra, és szinte olyan egyenletesen és sebesen húz, mintha egy benzinessel mennénk. Járása kulturált, fogyasztása visszafogott. Városban bőven kijön 9 liter alatt.

Amint kiérünk onnan, ebből azonnal levonhatunk 3 litert, és ha kihasználjuk a korán ébredő nyomatékot, és az összes fokozatot, akkor egy nagyon kellemes utazótársra találhatunk. A futómű szerintem egy picit lehetett volna puhább is, ez főként a rossz városi utakon volt érezhető.

Ebben a felállásban a Saab már nem annyira bankáros, simán lehet vele cikázni, vagy beesni vele a kanyarba, a 9-3 Aero ezt is tudja, ha ez a vezető igénye. Család nélkül talán bele is tudnék szeretni egy ilyen cégautóba, de magamtól nem biztos, hogy eszembe jutna a 11 milliós kategóriában. Pedig nem rossz próbálkozás.


Műszaki adatok -Saab 9-3 Aero TTID
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1910
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 132(180)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/1850-2750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,5
Végsebesség (km/h) 225
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,5
Vegyes (l/100 km) 5,6
CO2 kibocsátás (g/km) 149
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2675
Csomagtér (liter) 425
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1460-1685/520-335
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58
Gumiméret 235/45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 8 195 000
Konkurensek (forint) Alfa 159 1.9 JTDm Sportiva: 8 070 000
BMW 320d: 8 856 000
Audi A4 2.0 TDI: 8 699 000
Tesztelt autó ára (forint) 11 809 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nagyon jó motor, elegáns, szűk
Pontszám (max. 10)   7,75 pont

Mellette – Ellene
  • Erős, takarékos, innovatív motor
  • Kiemelkedő menetteljesítmény
  • Igényes kivitelezés
  • Hátul szerény fejtér, lábtér
  • Magas vételár
  • Rövid ülőlap