Csendélet a TDI-vel
Nem Greenpeace akció

Nem Greenpeace akció

Nem Greenpeace akció


Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, akit szépen lassan az őrületbe kerget a heti üzemanyagköltség összege, ami hónapról hónapra egyre nagyobb részét teszi ki a fizetésemnek.

Az autógyártás ugyan egyre látványosabb eszközökkel próbál fellépni a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás visszaszorítása érdekében, de ezek még mindig inkább csak marketingfogások, mintsem hatékony lépések az ügy érdekében.

Hiába van egyre több „zöld” modell a piacon, inkább a sajtónak és a lelkiismeretnek szólnak, mintsem a vevőknek. Ki fizetne azért százezrekkel többet, hogy megmentse a Földet, vagy nyerjen pár grammot és néhány decit? Egyelőre nem sokan.

A sima TDI 300 ezerrel olcsóbb, mint a Green

A sima TDI 300 ezerrel olcsóbb, mint a Green

A sima TDI 300 ezerrel olcsóbb, mint a Green


Persze nem muszáj a különleges zöld modellekre hagyatkozni elég, ha egy kis dízelt választunk a palettáról, vagy megpróbálkozunk a gáz-benzin kombinációval. A Skoda Fabiából van ilyen is, olyan is, mi mindegyiket kipróbáltuk. Fabia 1.4 TDI, Fabia Greenline, és Fabia Dual (autógáz + benzin) összehasonlítás következik.

A dízel

A kellemetlenül nyers járású háromhengeres dízelmotor nem új a Skodánál, még most sem túl olcsó, viszont még mindig takarékos. Az elérhető 70 és 80 lóerős változatokból utóbbit próbáltuk ki, amihez egész tekintélyes 195 newtonméteres nyomaték párosul. Illúziónk persze ne legyen, ezzel sem fogjuk szétszaggatni az aszfaltot, bárhogy próbáljuk is. Először kicsit büntetés jellegű az autó, aztán meg lehet szokni, hogy nem versenyzésre való a szerkezet.

Sokat kell fújni bele

Sokat kell fújni bele

Sokat kell fújni bele


A 13,7 másodperces gyorsulás és a 173 km/órás végsebesség ráadásul nem kárhoztatja az embert kizárólag városi használatra, ilyen adatokkal már messzebbre is merészkedhetünk. A helykínálat hátul is elegendő, a csomagtartó szintén bőséges, de erről a gázos Fabia tudna többet mesélni, amit színig raktunk jóféle cseh sörrel.

Dual – LPG + benzin

Kellemes szombati napra ébredve, egy kósza ötlettől vezérelve bepréseltük magunkat öten a túrához választott Fabia Combi Dualba és Brno-ba indultunk.

Semmi egyéb célunk nem volt, mint kint sörözni egyet, és sört hozni magunkkal a helyi szupermarketből. Tudom, közelebbi helyszínt is választhattunk volna, de ez akkor és ott jó ötletnek tűnt.

A bevásárlókocsiban még gyanús volt

A bevásárlókocsiban még gyanús volt

A bevásárlókocsiban még gyanús volt


Tetézve az eleve háborodott ötletet, kifogtunk egy olyan vihart, ami itthon a reklámtáblák 40 százalékát elintézte, az autópályát pedig erdővel borította be. A vihar kezdetét a vas heves billegéssel reagálta le. A sávváltásokhoz elég volt a kormány apró pöccintése, a többit elintézte a szél.

Kint aztán színig raktuk a csomagtartót, amitől többek között azt reméltük, segít majd az úton tartani a vasat. A motorváltozatot elemezve igazából a harmatgyenge és a még gyengébb jelzőkkel lehet illetni az autót öt emberrel, megpakolva.

Előbbi a benzines, utóbbi a gázos üzemmódra érvényes. Viszont olcsó, nagyon gazdaságos az üzemeltetése, ami döntő szempont.

Maradjanak velünk, mert hamarosan jön a szépséges Greenline és kiderül, melyik modell fogyasztása a nyerő.


Greenline

A Fabiánál a Greenline szerencsére nem egy fapados kivitelt jelenti szemben BlueMotion Polóval, bár az extralistáról elvileg kevesebb dolgot választhatunk hozzá. A különbség elsőre kevésbé szembeötlő, pedig már a lökhárítót is módosították a jobb légáramlás miatt.

Ugyanebből a célból burkolták le az alját, és ezért került 1,5 centivel közelebb a földhöz. Ami elsőre feltűnhet, az a csupán 165 milliméteres üzemanyag-takarékos abroncs, amit gyárilag izomból túlfújnak.

Csendélet a Greenline-nal

Csendélet a Greenline-nal

Csendélet a Greenline-nal


Ettől kevésbé stabil a kanyarokban, kicsit billeg, és érezhetően jobban is ráz, ha épp nem olyan jó az aszfalt minősége. Ennél hasznosabb dolog volt a váltó áttételét megpiszkálni, ami szerintünk minden szempontból előnyére vált az autónak.

Igaz, hogy városban olykor még a negyedik fokozat kapcsolása is nehézkes, de autópályán jóval kellemesebb vele haladni, mint az alapkivitellel, mivel a motor jóval alacsonyabb fordulat mellett is életképes tempót tesz lehetővé.

A fogyasztás a döntő szempont?

Benzin vagy gáz kell?

Benzin vagy gáz kell?

Benzin, vagy gáz kell?


A kombi TDI kiszerelésben átlagosan 120 g szén-dioxidot pufog ki magából, és átlagosan beéri 4,8 liter üzemanyaggal is 100 kilométeren. Aki ezt is sokkalja, annak találták ki a Greenline-t.

A Greenline Fabia közepes országúti tempó mellett 4,5 literrel is beérte folyamatos légkondicionálással, majd a jóval gyorsabb hazaút alatt is megelégedett 5 literrel. Mindezt folyamatos gyorsítások, és a megengedett sebességhatárok kihasználásával.

Az LPG-s változat sem gázos fogyasztás szempontjából. Ennek természetes oka, hogy mindkét üzemanyag olcsóbb hozzá (persze nem tudni meddig…), mint a dízelhez. Mi 183,9-ért vettük a gázt a kagylós kúton, amiből nagyjából 15%-kal fogyaszt a többet, mint benzinből. Így autózva olyan költségekkel számolhatunk, mint anno a 210 forintos 95-össel.

Csendélet a Dual-lal

Csendélet a Dual-lal

Csendélet a Dual-al


A tankolás egyébként cseppet sem macerás, bár külön betanított személyzetet igényel. Brno-i túránk során legalább 3-4 kutat találtunk, ahol feltölthettük a tartályt. Ha esetleg kifogytunk volna, ott a méregdrága 95-ös tartalékba.

Nálunk a három változatból a Fabia Greenline az, amit a leginkább el tudnánk képzelni családi autónak, viszont ára miatt mégis a Dual a győztes. Ezért a modellért a 4,5 millió helyett elég 3,3 millió forintot összekuporgatni.