Fiat-reszort
Haszonjárműügyben a Fiat és a PSA Peugeot Citroën három évtizede kenyeres pajtása egymásnak. A járművek zömét a Fiat tervezi, tehát a Ducatót illetve a Fiorinót és testvéreit. A közös alapokra épülő Jumpy-807-Scudo-Ulysse-vonulat a PSA mérnökeit dicséri.
Mivel a Fiorino-Nemo-Bipper hármas tervezésén kívül a gyártást is az olasz fél intézi Törökországban, az ő jussuk elsőként behozni a valódi személyautót a modellcsaládból. Mert nálunk ugyan járt már személyautó-kivitel a Citroënből, igazán tetszett is, de nem véletlenül csodálkoztunk néhány teherautós baromságán. Mondjuk a lemezelt csomagtérablakon és az osztott hátsó üléstámla hiányán.
Ennek az az oka, hogy a Fiorino Qubo (magyarul kocka) az első igazán személyautónak szánt kivitel a hármasból. A franciák csak fél évvel később hozzák be a lágyabb rugózással, igényesebb belső kárpitozással és ablakos csomagtartóval rokonszenvesebbé tett modelleket.
Rövid, magas, széles és tágas
Nagy szerencse, hogy a Qubo nevében van u a q után, különben a leírását addig kellene gyakorolnom, mint a Nissan Quashquait, pardon Qashqait. A kocsi rövid, 395,9 centijével pont akkora mint a Fiat Tipo vagy az előző Skoda Fabia volt. Bámulatosan sok hely szorult a kockaforma autóba, a vidám hangulatú, vagány kárpitozású ülésekben elöl és hátul is kényelmesen elvannak a hosszúra nyúltak.
A 330 literes csomagtartó a Fiorino méretéhez képest jó, egy kisgyermekes család igényeihez képest nem, ezért többféleképp bővíthető. Az első a tetőig pakolás, a biztonság érdekében ehhez rendeljük meg mindössze 5000 forintért a csomagfogó hálót. Ha a 650 liter is kevés, az osztottan előrehajtható üléstámlákon kívül trükközhetünk az üléspad kiszerelésével, két részletben. A végeredmény kivett hátsó ülésekkel 2,8 köbméternyi TÉR.
4,6 litert ígérnek a dízellel
Egy benzines és egy dízelmotor van. A 74 lóerős 1,4-est a franciák adják, nem a Linea vagy a Grande Punto egysége. A gyári sajtóanyag szerint gázüzemre átalakítva érdekes lehet, ami igaz is, de tudtunkkal itthon nem foglalkoznak ilyesmivel a márkaszervizek.
Folytatjuk a keveset fogyasztós dízellel és az árakkal
Jó ára és 4,6 (automatizált kézi váltóval 4,5) literes szabványos átlagfogyasztása miatt a dízel lesz a népszerűbb. Az 1,3-as Multijetből sikerült kikúrálni a Lineában még pokoli turbólyukat, a 190 Nm nemcsak papíron létezik, hanem tényleg benne van a szeretetreméltó autócskában.
Árplafon: 3,9 milliónál
Nyugat-Európába, köztük az olasz és a német piacra a Fiorino Qubo csak később érkezik meg, hozzánk az első országok között futott be, aminek szívből örülünk. Igazi személyautóként a Qubo nagyon tetszik. Az árához mérten még jobban.
Az óriásplakátokon látható 2,8 milliós indulóár átmeneti, a 3 150 000 forintos 1,4-es benzinesre adott bevezetési kedvezménnyel jön ki.
Az Active alapkivitelek egészen jól felszereltek, de a felszereltségi listából ordít, hogy a légkondis Dynamic a nyerő 250 000 forintos felárral.
Ebben a sok extrán kívül fekete helyett fényezett a drabális lökhárító, ami nem feltétlenül öröm. Szebb ugyan, de a kocsi orra messze előrenyúlik, ezért a lefújt felület sérülhet, amíg meg nem szokjuk a vártnál nagyobb ormányt.
Érdemes elgondolkodni a gyári garancia kiterjesztésén is, 72 000 forintért a kétéves alapgarancia meghosszabbítható 200 000 kilométerre vagy 4 évre.
Fiat Fiorino Qubo – A választék
Active-kivitel:
1,4 Active – 3 150 000 Ft
1,3 Multijet Active – 3 650 000 Ft
Alapfelszereltség: ABS, első és oldallégzsák, tolóajtó mindkét oldalon, motoros ablak elöl, tengelyirányban és magasságában állítható kormány, távirányítós központi zár
Dynamic-modellek:
1,4 Dynamic – 3 400 000 Ft
1,3 Multijet Dynamic – 3 900 000 Ft
Többletfelszereltség: manuális légkondicionáló, motoros állítású és fűthető tükör, ködlámpa, osztott hátsó üléstámla, kartámla ülésmagasság-állítás és deréktámasz a vezetőnek, fényezett lökhárító és tükör
Bevezetési kedvezmény: az összes modellre 300-350 000 Ft