Egyszerre gondoltak rá
Közel 20 éve a franciáknak eszébe jutott, hogy a Fiorino-Fiesta Express-VW Caddy-vonalból többet is ki lehet hozni a Citroën C15 és a Renault Rapid utódaival.
A PSA-nál és a Renault-nál komfortosabb városi áruszállítót terveztek a megszokottnál, a személyautó-verziókhoz rendelhető kényelmi extrákkal, fényezett lökhárítóval és javított kényelemmel.
A Peugeot és a Citroën már 1996-ra kész lett, de a tolóajtóra nem gondoltak, amivel egy évvel később a Renault Kangoo lelépte a Partnert és a Berlingót. 3 év elteltével a PSA pótolta a hátsó ajtókat, az autó azóta igazán sikeres.
Berlingo First, Nemo és új Berlingo
A Berlingo 12 év után még mindig eladható, ezért First néven tovább él, alá bejött a Nemo, föléjük meg az új Berlingo. A 24 centivel megnyújtott autó padlólemeze és a futóműve is a C4 Picassótól származik.
A Berlingo feltűnően széles, nemcsak kívülről a nagy visszapillantóival, hanem belül is az. A 8 centivel bővített szélességnek köszönhetően a két első ülés között hátra lehet lépni és békében elfér egymás mellett három utas.
Ez aztán a csomagtér!
A csomagtartóról ódákat lehetne zengeni. Nincsenek benne zseléállagú bőröndökkel kitöltendő zugok és a szabályos hasábforma intergalaktikus teret biztosít. Babakocsija válogatja, de a belepróbáltból négy is elfér összecsukva.
A barlangot pingpongasztalnyi ajtó fedi, amit nem lehet kinyitni, ha szűken ránk állnak, de még ezzel együtt is jobban szeretjük, mint a belső tükröt lenullázó, kisebb helyigényű osztott ajtót. És esővédetten pakolászhatunk alatta. Szó sincs küszöbről, amin át kellene küzdeni a csomagokat, gyerekjáték berámolni.
Mindent tudhat, amit az egyterűek
Többféle ülésmegoldással rendelhető a Berlingo. A tesztautóban az 1:2 osztású pad volt, amely elég széles három utasnak és a kényelme is vállalható hosszú utakon. Az előredöntésen kívül a pad két részben kivehető.
Ha viszolyog a francia autóktól, akkor is érdemes lapoznia
Okos megoldás a kivett kalaptartónak talált hely a hátsó ülés mögött és a lehajtható támlájú első ülés. Aki az egyterűek teljes sokoldalúságára vágyik, az megkaphatja a három önálló hátsó ülést más extrákkal együtt 210 000 forintból.
A középső dízelmotor
Az univerzális 1,6 literes dízelmotor itt 90 lóerővel próbált szembeszállni a telerámolt kocsi súlyával.
Mindig van jobb és erősebb, ebben az esetben a 109 lóerős HDi, de a családdal autózva elegendő volt a középső erőszint a háromból. Abban a motorban főleg a részecskeszűrő a vonzó, így nem húzunk magunk mögött rákkeltő kormot a kipufogógázban.
Országúton a HDi 92-nek hívott motorral is van esély biztonságosan előzni, autópályán aztán tisztában kell lenni a 162 km/órás végsebesség szabta korlátokkal. Városban harmonikusan mozgott a Berlingo a hamar megérkező nyomatékkal. A váltó rosszul kapcsolható, igazi francia darab, és egy hatodik fokozat sem ártana sztrádán.
Kényelmes, takarékos
Dízelekhez mérten kellemes a motor hangja, hidegen beindítva is viszonylag halk. Autópályán 140-nel a kategóriához mérve csend van. A Berlingo kényelme más téren is dicséretes. A kormány magasságában és tengelyirányban is állítható, így könnyebben megtalálható a nyugodt hajóskapitányi pozíció.
A futómű csak akkor adja fel, ha egymás után sok kis úthiba, gyűrődés éri a kereket, normál esetben állja a sarat, és az útfekvésbe sem lehet belekötni. Nagy bamba autó, nem művel semmi váratlant. Az élményfaktor zéró, de ez műfaji sajátosság, akár a méretes doboz szélérzékenysége. A tesztautó ESP-je elinduláskor meggátolta a visszagurulást, meredek utcákban hasznos segítség.
Az alacsony fogyasztáson nem lepődtünk meg, de most is örültünk neki. Autópályán és országúton 6,9 litert fogyasztott a csurig rámolt autó, városban fél literrel kevesebbet. Apróság, de aki dízel Berlingót vesz, jól jár a csak 10 év vagy 240 000 km után esedékes vezérműszíjcserével.
Jó az ára is
A Berlingo II ára barátságos keretek között marad. A Multispace-kivitel a 90 lóerős dízellel 4,5 millió forintba kerülne, ami a cikk megjelenésekor közölt akcióban 4 040 000 forintra olvad. Oldallégzsák híján a felszereltség kifogásolható, ám az extrák ára kedvező és nem kell motoros állítású bőrülést választani egy sima ülésfűtésért, mint a japán márkáknál.
Ahogy a pezsgőmetál, alufelnis, tolatóradaros tesztautó kinéz, ahogy működik és amilyen kényelmes, eszünkbe sem jut a teherautós rokonság. A Berlingo és a Partner kiemelkedik a kategóriájából, nemcsak a régebbi motorosokkal (Doblo, Combo, Transit Connect), hanem az új Renault Kangoo-val és a sokkal drágább VW Caddyvel összehasonlítva is.
Az adatok, az előnyök és a hátrányok következnek a túloldalon
Műszaki adatok – Citroën Berlingo 1,6 HDi 92 Multispace | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75,0 X 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 215/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,3 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,0 |
Vegyes (l/100 km) | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 150 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4380/1810/1852 |
Tengelytáv (mm) | 2728 |
Csomagtér (liter) | 517-3000 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1407/558 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 215/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 540 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Kangoo 1,5 dCi Privilege, 4 290 000 VW Caddy Life Style TDI, 5 762 600 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt megtalálhatóak |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ismerve a műfaj sajátosságait, dízelmotorral a Berlingo és így a Partner is remek darab. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|