Nem fukarkodtak az extralista tételeivel, amikor a legutóbb nálunk járt 308-as dízel Peugeot felszereltségéhez válogatták az összetevőket. A tartósteszten nálunk lévő 1,6-oshoz képest nemcsak a kétliteres dízelmotor volt előrelépés, hanem az összhatás egy egészen más, nagyobb és kulturáltabb autó benyomását keltette.
Kaptunk navigációsrendszert, szebben éneklő hifit, tolatóradart, panorámatetőt, xenon-fényszórót, bőrülést és több más egyéb apróságot is, amitől jóval komolyabbnak tűnt a 308-as annál, mint amit elvárna az ember egy alsó középkategóriás autótól. Az árát tekintve ugyanez volt a helyzet.
Kezdjük a bájosan kerepelő kétliteres dízelmotorral. Ugyan a kisebbik dízel rendkívül kiegyensúlyozott és alul mintha erősebbnek is tűnne egy pillanatra a nagyobbnál, a 136 lóerő és a másfélszer akkora nyomaték gyorsan érezhetővé válik.
Már városban és országúton is érezni ez erőfölényt, de legfőbb erénye az autópályán mutatkozik meg. Érezhetően nagyobb tartalékkal rendelkezik, és a hatsebességes váltó miatt jóval halkabb is, mint a kisebbik dízel. A hatfokozatú váltót hónapok óta, minden utazásnál hiányoljuk az 1,6-osból.
Persze ájulásközeli G-erőktől ebben az autóban sem kell tartani, jóval többet is kihoztak már szériában hasonló teljesítményű dízelmotorból. Ez a pont jó kategória lehetne, bár a 90 lóerős változatra is ugyanezt mondjuk, amíg nem érünk ki az autópályára.
Ez annál már egy picivel több, de nagyon messze van a duplaturbós 170 lóerős dízeltől, amit anno a 407-esben próbáltunk. Aki a 308-ast igazi érezhető teljesítménnyel szeretné felruházni, annak az 1,6-os turbós benzinmotort kell választania.
Az tuti nem jön ki majd 7,5 literből városban, és az is biztos, hogy az országúti 5 literes fogyasztást is el lehet vele felejteni, amit a dízel némi odafigyeléssel könnyen teljesíteni tud. A nagyobb dízelmotor ellenére országúton alig mértünk magasabb fogyasztást, mint az 1,6-osban, igaz a városi étvágy legalább egy literrel meghaladta a kisebbikét.
Franciás, meg nem is
Miről ismerszik meg a francia autó? Lágyan ringatozó futómű, kényelmes, puha ülések, könnyű vezethetőség, és egy langyos váltó. Ezek a jellemző tulajdonságok, amivel a 308-as is majdnem mind rendelkezik.
Fura, hogy pont a futómű lóg ki kicsit a sorból, nem olyan, mint amit megszoktunk a franciáktól. Kényelmesnek kényelmes ugyan, de az úthibákat sokkal kevésbé tolerálja, mint azt vártuk tőle. Keményen átütnek az úthibák, pattogásra, és zörgésre is hajlamos az utastér egy-egy nagyobb felgyűrődésen áthaladva.
Ez nem azt jelenti, hogy vége a kényelmes autókázásnak, inkább csak annyi előnnyel jár, hogy sokkal sportosabb a korábbiaknál, el lehet felejteni az émelygős hasi panaszokat és a tengeribetegséget.
A 308-as oroszlán akkor sem jön zavarba, ha az átlagosnál nagyobb dinamikával zavarjuk be a kanyarba. A dinamikát egyébként a 10,1 másodperces gyorsulási érték és a 205 km/órás végsebesség jellemzi.
Az ülések még mindig kényelmesek, a kormány, a pedálok könnyen járnak, ahogy a váltó is, ami még mindig nem az a precíz német szerkezet.
Terülj-terülj asztalkám
A bőrülés, a navigációsrendszer, meg a mindössze 120 ezer forintos panorámatető egy egész más autót varázsolt a 308-asból, az apróbb extrákat nem is említve. Sajnos az első két extra több mint egymillióval megdobja az autó amúgy sem csekély alapárát, így egyiket sem dobnánk a racionális választási kalapba.
A xenon-fényszóró szintén nem olcsó mulatság, de azért még mindig inkább fizetnénk 250 ezer forintot, mint ennek a dupláját az előbb említettekért. Mivel a tesztautóban ez mind benne volt, nem érdemes csodálkozni, ha a 6,3 milliós alapár könnyedén felszaladt 8 millió forint fölé. Ennyiért már bőven kapni eggyel magasabb kategóriájú autót is, például egy Mazda 6-ost nem is rossz felszereltséggel.
Megértjük, ha most egyesek most elkámpicsorodtak, épp ezért nem is mondjuk, hogy a 308-as ebben a formában kifejezetten jó vétel lenne. Szép, okos, és kényelmes is, de ha nem járjuk éjjel-nappal az országot, a kisebbik dízel is bőven megteszi majd nekünk. Néhány fellengzős extráról lemondva így máris kétmillióval barátságosabb lehet az ár.
A feneketlen pénztárcájú márkahívők és a céges autók leendő tulajdonosai nyugodtan álljanak sorba, ők piszok boldogok lehetnek ebben a Peugeot-ban.
Műszaki adatok – Peugeot 308 2.0 HDi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85 X 88 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100(136)400/0 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320(360)/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,1 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 146 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4276/1821/1519 |
Tengelytáv (mm) | 2608 |
Csomagtér (liter) | 368 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1421/425 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 659 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Auris 2.0 D-4D Executive: 6 055 000 Opel Astra 1.9 CDTI Cosmo: 5 923 000 Kia cee’d 2.0 CRDi TX: 5 800 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | > 8 millió Ft |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Szerethető autó, tébolyult áron |
Pontszám (max. 10) | 7, 25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|