A Voyagerrel indult az egyterűláz
Házon belül nemrég szóba kerültek az igazán pocsék autók.
A valaha volt legrosszabb tesztautó címet van aki a Citroën C3 Sensodrive-nak ítélné oda a váltója miatt, a Suzuki Ignis az árához képest volt elkeserítő, míg én az előző Chrysler Grand Voyagertől dobom le a láncot.
Nagy, kényelmes és a 3. üléssor mögött is van csomagtere, amit használtan kétmillióért is megad. De siralmas biztonsága, bent a riasztóan silány műanyagok, a dízelmotor rémisztő hangja, az özönvíz előtti négyfokozatú automata váltó mind kiábrándító a technika mai állása szerint, ráadásul új áron 11,5 millióért?
Idén azonban az egyterűláz 1983-ban bemutatott kiváltójából több ráncfelvarrás után megjelent a harmadik, teljesen új generáció. A Chrysler Grand Voyager a modellváltással megtette a középkorból a 21. századig vezető utat.
Nincs már rövid és hosszú
Eltűnt a kínálatból a rövid Voyager, mert helyette ott a Dodge Journey, a nagy még egy kicsit nőtt. Kolosszális fémtömbbel van dolgunk. Dacára az 514 centis hossznak és a szélességnek, nem izzaszt meg vészesen a belvárosi utcákon. Parkolót találni nehéz vele a kasztni helyigénye miatt, de a fordulékonysága örömteli.
Bármennyire gigantikus is a Voyager, ugyanúgy 7 személyt szállíthat csak, mint a több arasznyival rövidebb egyterűek, csak más komforttal, és mögöttük erősen eltérő csomagtérrel. Ezúttal a 3. sor nem csökkenti vészesen a csomagteret, mert a padlóból kihajtva felszabadul az a barlang, ahol tároltuk.
Alapfelállás: 2-2-3
Az üléselosztáson lehet vitatkozni, mert az első és a középső, valóban pompás kényelmű fotelek mellett a 3. sorban a kerékjáratok közötti szűkebb térben zsúfolódik össze három utas, ha úgy alakul. Mi három felnőttel kipróbáltuk Budapesttől a Balatonig és vissza, keveset dicsérték a hanyatt döntött padot, de elfértek.
Van valami, amit más autók nem tudnak: ez a Stow ‘n Go nevű találmány, amit az elődtől örökölt. A név magyarul olyasmit jelent, hogy rámold el és nyomás, ami tökéletesen visszaadja az ülésvariálás lényegét.
2 perc alatt eltűnik 5 ülés
A leghátsó padot egy villanymotor összehajtja és a padlóba rejti, ha akarjuk az egészet, vagy kétharmad-egyharmad arányban osztva valamelyik részét. Ez nem olyan nagy trükk, csakhogy a középső ülések is eltüntethetőek a padlóban!
Itt ugyan a két dolgos kezünkre vagyunk utalva, de életünkben először is könnyedén, intuitíven elrámolhatjuk az üléseket. Előre kell húzni az első foteleket, majd a támlát előredönteni és ezt a kockát belefordítani a padló alatti üregbe. Kész, tényleg ennyi volt.
Hangárrá változik
Eredményként egy 3,3 köbméteres hangárt kapunk, bődületes szállítókapacitással. A Grand Voyagerben a méret a lényeg, amit megkoronáz egy jól végiggondolt és pofonegyszerűen használható ülésrendszer.
A Chrysler nem viccelt, a tesztelt Limited csúcsmodell csurig volt rámolva a fedélzeti szórakoztató elektronikából ma elérhető vívmányokkal. A távirányítós DVD-lejátszó két képernyőt szolgál ki, bármilyen zenelejátszót, videokamerát, játékkonzolt lehet csatlakoztatni a csatlakozókon.
A pohártartók és a 12 voltos csatlakozók száma szokás szerint rekord közeli, ahogy a tárolóhelyekben is dúskálhatunk. Az érintőképernyős autóhifi könnyen használható, a navigációsrendszer egyenesen levett a lábamról azzal, hogy még a Veszprém megyei Bocsár-dűlőbe is eltalált.
Rokon volt a Mercedes-Benz
Az ablakemelőkön és a kulcs formáján is látni, hogy a Voyager megújításakor a Daimler még nem szabadult meg a talán megmenekülő Chryslertől.
A túlélésükért személy szerint nagyon drukkolok, főleg az új Dodge Challenger érdekében. Ha végre ilyen amerikai autókat szülnek, kár volna csődbe menniük.
A költséghatékonyság jegyében a Voyagerről eltűnt a Made in Austria felirat, Graz helyett Amerikából érkezik a nagy vas. Még a dízel is, amelyben 163 lóerő és 360 Nm küzd a masszív acéltesttel. Persze most is a súly győz, sietni lehetetlen vele.
Kimért masztodon
Ám ehhez a masztodonhoz illik a komótos gyorsulás, a nyugodt tempójú, de megállíthatatlan haladás. Aki lehiggad hozzá, az kellemesnek találja a bálnatest vezetését, a nehéz autó kimért reakcióit, eredendően stresszmentes futását.
Az autóval együtt a váltó is eljutott a mába, a műszerfali fokozatválasztó karral egy hatfokozatú szerkezetnek parancsolunk. Itt is a ráérős tempó dominál, szép higgadtan dolgozik az automata, kicsit túl ráérősen is, de finoman kapcsolgatva.
A Grand Voyager csendben hömpölyög, a zajszint és a rugózása kimondottan komfortos. Nagy tömegét és méretes kerekeit nem rendítik meg holmi felfagyások, villamossínek, alig érezni benne az úthibákat.
10 literrel mozgatható
Autóúton szabályos sebességgel vonulva a négyhengeres dízel 10,3 litert fogyasztott. Elsőre soknak tűnhet, de hetünkre leosztva jutányos az útiköltség. Sokkal kevesebbre a 110-es tempó, a masszív légellenállás, a 2,1 tonnás súly és az automata váltó fényében ne számítsunk. Százon Budapesten 14 liter is elillan a tankból.
Hathatós német segítséggel a modellváltással sikerült kikupálni a pocsék batárt és született egy lomha, de európai mércével is komolyan vehető családi autó. A Grand Voyager hosszú távú utakon hozza a jenkiknél elvárt komfortot, de belsejéből végre kimaradtak a vér igénytelen anyagok és megoldások.
A tesztelt modell 13,6 milliós ára ismét szétfeszíti a józan kereteket, de mit veszünk helyette? Ekkora egyterűt sehol máshol nem adnak. Akinek csak a 7 (vagy 9) ülésre és a nagy csomagtartóra van szüksége, az a felénél kicsit többért jóval darabosabb mikrobuszok közül választhat, amilyen a Hyundai H1, a Fiat Scudo és rokonsága vagy a Renault Traffic és testvérei.
Jönnek az előnyök, a hátrányok és az adatok a következő oldalon
Műszaki adatok – Chrysler Grand Voyager Limited 2,8 CRD | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2777 |
Furat x löket (mm) | nincs adat |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 120(163)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 360/1600-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,8 |
Végsebesség (km/h) | 185 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,3 |
Vegyes (l/100 km) | 9,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 247 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5143/1954/1750 |
Tengelytáv (mm) | 3078 |
Csomagtér (liter) | 638-3296 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 2305/470 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 225/65 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 13 599 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Galaxy 2,0 TDCi Ghia aut., 10 248 000 Renault Gr. Espace 2,0 dCi Privilege aut., 11 410 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ósdi elődjéhez képest ugrásszerűen javult a Grand Voyager a modellváltással. Lomha, mindenben a kezünk alá dolgozó batár temérdek extrával, gigantikus térrel és jó kényelemmel. Gyenge motorján és magas árán javítani kellene, de méreteivel és szolgáltatásaival egyedülálló egyterű. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |