A Voyagerrel indult az egyterűláz

Tisztelik a tömegét a többiek
Motor mozgatja a tolóajtót

Motor mozgatja a tolóajtót

Motor mozgatja a tolóajtót


Házon belül nemrég szóba kerültek az igazán pocsék autók.

A valaha volt legrosszabb tesztautó címet van aki a Citroën C3 Sensodrive-nak ítélné oda a váltója miatt, a Suzuki Ignis az árához képest volt elkeserítő, míg én az előző Chrysler Grand Voyagertől dobom le a láncot.

Nagy, kényelmes és a 3. üléssor mögött is van csomagtere, amit használtan kétmillióért is megad. De siralmas biztonsága, bent a riasztóan silány műanyagok, a dízelmotor rémisztő hangja, az özönvíz előtti négyfokozatú automata váltó mind kiábrándító a technika mai állása szerint, ráadásul új áron 11,5 millióért?

Tisztelik a tömegét a többiek

Tisztelik a tömegét a többiek

Tisztelik a tömegét a többiek


Idén azonban az egyterűláz 1983-ban bemutatott kiváltójából több ráncfelvarrás után megjelent a harmadik, teljesen új generáció. A Chrysler Grand Voyager a modellváltással megtette a középkorból a 21. századig vezető utat.

Nincs már rövid és hosszú

Eltűnt a kínálatból a rövid Voyager, mert helyette ott a Dodge Journey, a nagy még egy kicsit nőtt. Kolosszális fémtömbbel van dolgunk. Dacára az 514 centis hossznak és a szélességnek, nem izzaszt meg vészesen a belvárosi utcákon. Parkolót találni nehéz vele a kasztni helyigénye miatt, de a fordulékonysága örömteli.

7 üléssel felszabadul a 3. sor helye a padlóban

7 üléssel felszabadul a 3. sor helye a padlóban

7 üléssel felszabadul a 3. sor helye


Bármennyire gigantikus is a Voyager, ugyanúgy 7 személyt szállíthat csak, mint a több arasznyival rövidebb egyterűek, csak más komforttal, és mögöttük erősen eltérő csomagtérrel. Ezúttal a 3. sor nem csökkenti vészesen a csomagteret, mert a padlóból kihajtva felszabadul az a barlang, ahol tároltuk.

Alapfelállás: 2-2-3

Az üléselosztáson lehet vitatkozni, mert az első és a középső, valóban pompás kényelmű fotelek mellett a 3. sorban a kerékjáratok közötti szűkebb térben zsúfolódik össze három utas, ha úgy alakul. Mi három felnőttel kipróbáltuk Budapesttől a Balatonig és vissza, keveset dicsérték a hanyatt döntött padot, de elfértek.

Két mozdulat és egy székkel kevesebb

Két mozdulat és egy székkel kevesebb

Két mozdulat és egy székkel kevesebb


Van valami, amit más autók nem tudnak: ez a Stow ‘n Go nevű találmány, amit az elődtől örökölt. A név magyarul olyasmit jelent, hogy rámold el és nyomás, ami tökéletesen visszaadja az ülésvariálás lényegét.

2 perc alatt eltűnik 5 ülés

A leghátsó padot egy villanymotor összehajtja és a padlóba rejti, ha akarjuk az egészet, vagy kétharmad-egyharmad arányban osztva valamelyik részét. Ez nem olyan nagy trükk, csakhogy a középső ülések is eltüntethetőek a padlóban!

Itt ugyan a két dolgos kezünkre vagyunk utalva, de életünkben először is könnyedén, intuitíven elrámolhatjuk az üléseket. Előre kell húzni az első foteleket, majd a támlát előredönteni és ezt a kockát belefordítani a padló alatti üregbe. Kész, tényleg ennyi volt.


Hangárrá változik

Eredményként egy 3,3 köbméteres hangárt kapunk, bődületes szállítókapacitással. A Grand Voyagerben a méret a lényeg, amit megkoronáz egy jól végiggondolt és pofonegyszerűen használható ülésrendszer.

Nincs baj az anyagminőséggel, jó az üléshelyzet és kényelmes vezetni

Nincs baj az anyagminőséggel, jó az üléshelyzet és kényelmes vezetni

Nincs baj az anyagminőséggel, jó az ülés is


A Chrysler nem viccelt, a tesztelt Limited csúcsmodell csurig volt rámolva a fedélzeti szórakoztató elektronikából ma elérhető vívmányokkal. A távirányítós DVD-lejátszó két képernyőt szolgál ki, bármilyen zenelejátszót, videokamerát, játékkonzolt lehet csatlakoztatni a csatlakozókon.

A pohártartók és a 12 voltos csatlakozók száma szokás szerint rekord közeli, ahogy a tárolóhelyekben is dúskálhatunk. Az érintőképernyős autóhifi könnyen használható, a navigációsrendszer egyenesen levett a lábamról azzal, hogy még a Veszprém megyei Bocsár-dűlőbe is eltalált.

Rokon volt a Mercedes-Benz

Meredek és nem kényelmes a 3. sor

Meredek és nem kényelmes a 3. sor

Meredek és nem kényelmes a 3. sor


Az ablakemelőkön és a kulcs formáján is látni, hogy a Voyager megújításakor a Daimler még nem szabadult meg a talán megmenekülő Chryslertől.

A túlélésükért személy szerint nagyon drukkolok, főleg az új Dodge Challenger érdekében. Ha végre ilyen amerikai autókat szülnek, kár volna csődbe menniük.

A költséghatékonyság jegyében a Voyagerről eltűnt a Made in Austria felirat, Graz helyett Amerikából érkezik a nagy vas. Még a dízel is, amelyben 163 lóerő és 360 Nm küzd a masszív acéltesttel. Persze most is a súly győz, sietni lehetetlen vele.

Kimért masztodon

Komótos haladásra való

Komótos haladásra való

Komótos haladásra való


Ám ehhez a masztodonhoz illik a komótos gyorsulás, a nyugodt tempójú, de megállíthatatlan haladás. Aki lehiggad hozzá, az kellemesnek találja a bálnatest vezetését, a nehéz autó kimért reakcióit, eredendően stresszmentes futását.

Az autóval együtt a váltó is eljutott a mába, a műszerfali fokozatválasztó karral egy hatfokozatú szerkezetnek parancsolunk. Itt is a ráérős tempó dominál, szép higgadtan dolgozik az automata, kicsit túl ráérősen is, de finoman kapcsolgatva.

A Grand Voyager csendben hömpölyög, a zajszint és a rugózása kimondottan komfortos. Nagy tömegét és méretes kerekeit nem rendítik meg holmi felfagyások, villamossínek, alig érezni benne az úthibákat.

10 literrel mozgatható

10 liter kell országúton, 14 városban

10 liter kell országúton, 14 városban

10 liter kell országúton, 14 városban


Autóúton szabályos sebességgel vonulva a négyhengeres dízel 10,3 litert fogyasztott. Elsőre soknak tűnhet, de hetünkre leosztva jutányos az útiköltség. Sokkal kevesebbre a 110-es tempó, a masszív légellenállás, a 2,1 tonnás súly és az automata váltó fényében ne számítsunk. Százon Budapesten 14 liter is elillan a tankból.

Hathatós német segítséggel a modellváltással sikerült kikupálni a pocsék batárt és született egy lomha, de európai mércével is komolyan vehető családi autó. A Grand Voyager hosszú távú utakon hozza a jenkiknél elvárt komfortot, de belsejéből végre kimaradtak a vér igénytelen anyagok és megoldások.

A tesztelt modell 13,6 milliós ára ismét szétfeszíti a józan kereteket, de mit veszünk helyette? Ekkora egyterűt sehol máshol nem adnak. Akinek csak a 7 (vagy 9) ülésre és a nagy csomagtartóra van szüksége, az a felénél kicsit többért jóval darabosabb mikrobuszok közül választhat, amilyen a Hyundai H1, a Fiat Scudo és rokonsága vagy a Renault Traffic és testvérei.

Jönnek az előnyök, a hátrányok és az adatok a következő oldalon


Műszaki adatok – Chrysler Grand Voyager Limited 2,8 CRD
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2777
Furat x löket (mm) nincs adat
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 120(163)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 360/1600-3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,8
Végsebesség (km/h) 185
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 12,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,3
Vegyes (l/100 km) 9,3
CO2 kibocsátás (g/km) 247
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5143/1954/1750
Tengelytáv (mm) 3078
Csomagtér (liter) 638-3296
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2305/470
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 75
Gumiméret 225/65 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 13 599 000
Konkurensek (forint) Ford Galaxy 2,0 TDCi Ghia aut., 10 248 000
Renault Gr. Espace 2,0 dCi Privilege aut., 11 410 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ósdi elődjéhez képest ugrásszerűen javult a Grand Voyager a modellváltással. Lomha, mindenben a kezünk alá dolgozó batár temérdek extrával, gigantikus térrel és jó kényelemmel. Gyenge motorján és magas árán javítani kellene, de méreteivel és szolgáltatásaival egyedülálló egyterű.
Pontszám (max. 10) 7,25 pont