Lyuk az Ypsilon és a Thesis között
Körülbelül másfél évtizeden át a FIAT nem tudott mit kezdeni a Lanciával, pedig a kifinomult brand izgalmas és értékes márka lehetne. A ralivébéről visszaparancsolta őket, mert a konszernen belül a sportos vonulat az Alfa Romeóé. Ez rendben is volna, de a sportsikerek helyébe nem lépett érzékelhető karakter. Egy patinás márka lejtőre került, az elegáns arculat megfakult, a Lancia a jobbkormányos piacokról ki is vonult.
Többször felmerült a senyvedés éveiben, hogy a FIAT becsukja a boltot, de a tulajdonosvégül inkább invesztált a márkába. Elég furcsa, ha valahol a kicsi Ypsilon-Musa páros és a felső árkategóriában mozgó Thesis és a Phedra között nincs autó a kínálatban. Ezt az űrt tölti ki az újjászülető Delta, amelynek le kellene vezényelnie a márka feltámadását.
Delta: az Év Autójaként kezdte |
Az első Delta megnyerte az 1980-as Év Autója választást, mert a zsűri vonzó, kényelmes, jó útfekvésű autónak ítélte. A formatervet jegyző Giorgetto Giugiaro eredeti elképzeléseiben szereplő hosszirányban állítható hátsó üléspadot a sorozatgyártásig sajnos kispórolták belőle. A Delta Saab 600 néven is kapható volt, de nem erről világhíres. Anno kifejezetten untam Martin Holmes beszámolóit az Autó-Motorban a ralivébéről, mert évekig mindig egy Lancia Delta győzött. A B-csoportos, félelmetes S4 bombázót követő Delta HF Integralékkal tönkrenyerték magukat. Az 1987 és 1992 közötti hat konstruktőri vébécím olyan érdektelenné tette a sportot, mint a Forma-1-et saját hegemóniájával a McLaren-Honda vagy Schumacherrel a Ferrari. A FIAT Tipo kipucolt változataként értelmezhető Delta II 1993-ban jött ki, majd 1999-ben utód nélkül búcsúzott. A kombi- és a szedán azonban életben maradt, mert a Dedrát leváltotta a Lybra. |
Kinőtte a kategóriát
A siker legfontosabb összetevője adott. A Delta karakteres autó, stílusos karosszériája mindig és mindenhol öltöztet. Különleges benne a hossza is, mert 4,51 méterjével egy centire megközelítette a középkategóriába tartozó 3-as BMW-t.
A Delta besorolása ezzel együtt is könnyű, mert padlólemeze a kompakt Fiat Bravóéval közös, csak megnyújtották a Lancia számára.
A meghosszabbított tengelytáv és a hosszirányban mozgatható hátsó ülés az alsó középkategóriában eleddig ismeretlen helybőséget teremt. A hátsó lábtér egyenesen óriási, és még csak nem is a csomagtartó rovására ekkora, mert az is nagyobb az átlagnál.
Igényes környezet
Jórészt igényes a környezet is, a tervezők ügyeltek rá, hogy az anyagminőségben egész jó színvonalú FIAT Bravót meghaladják. A műszerfal elegáns műanyagjaihoz nem passzol az alumíniumot imitáló műanyag. Az előkelő üléskárpit mellett rokonszenves a hátsó utasoknak adott levegőkilépő az első kartámasz mögött. Nem értjük viszont, miért nem állítható az övmagasság minimum elöl? Bár a BMW is ezt csinálja több autójában, de ezt még egy Dacia Logan is tudja.
Belül a magas színvonal az ülésekkel szenved csorbát. Az első ülés rendkívül sajátságos testalkatra van kitalálva, hasonlót csak a megboldogult Stilóban láttunk. A háttámla nem tartja a hátat, mert vállmagasságban visszakunkorodik. Ha hátradőlünk, nem érjük el a kormányt, aki meg a volánba kapaszkodva tartja magát, annak gyorsan elmegy a kedve a hosszabb távoktól.
Maradt még szarvashiba a túloldalra, vagy az újjászületett Delta minden másban örömöt okoz?
Kényelmes, nem agilis
Kár volt pont az ülést elszúrni, mert a Delta kifejezetten kényelmes lenne. A tesztautó 17 colos és /45-ös gumijai ellenére nagyvonalúan átsiklott az úthibák felett, az utastérben csend honolt emelt autópályás sebességnél is, a hátsó sorban az ülés ellen sincs kifogásunk. A hatfokozatú váltó nem engedi zajongani a dízelt, 130-nál 2200 a fordulatszám.
A Delta nem különösebben agilis darab, a futóműve csak átlagos, nem elég pontos és érzékletes a kormányzása, és a váltója is túl hosszan barangol két fokozat között.
Friss fejlesztésű motorja hozza a megszokott színvonalat, bár elég méretes turbólyuk után lódul neki.
Ha nem engedjük vészesen leesni a fordulatszámot, akkor a kiemelkedő, 300 Nm-es nyomatékkal dinamikusan mozog.
A fogyasztás 5 és 8,5 liter között bármi lehet. Országúton sietve 6,1 liter fogyott, Budapesten higgadtan vezetve 7,4 litert mértünk.
Dízellel 6 millió
Amiben a Delta a stílus és a térkínálat mellett nagyon jó, az a kocsi által sugallt masszivitás. A halk autó megadja az egy tömbből faragták hatást, a biztonságérzeten túl a biztonsága is jó. A törésteszt erősen ötcsillagos, és a térdlégzsák felára is csupán 25 000 Ft az alapáron járó hat légzsák mellé.
Ha prémiumemblémás konkurenseihez mérjük, akkor a Delta jutányos, főleg a felszereltségéhez képest.
A tesztelt Oro-kivitel 6,1 millió forintba kerül a rengeteg extrával és a 120 lóerős dízelmotorral, az autóra átlagon felüli, négy év teljes körű garanciát vállal az importőr.
Stílusa a fő értéke
Ám a Lancia név annak a tehetős, jórészt nagyvárosi vevőkörnek nem sokat mond, ahol a kompakt, de elegáns autóban gondolkodókat kell elszipkázni a konkurensek elől. A 15 évvel ezelőtti sportsikerekre ma már nem lehet alapozni. Egy márka felépítése viszont, főleg ha árban a prémiumtermékeket veszi célba, eurómilliárdokba kerül, amit a FIAT eddig nem tolt bele a Lanciába.
Ezzel együtt a Lancia Delta elsődleges feladata, hogy más legyen, mint a többiek, amiben az extravagáns kasztnival remekel is. Összességében egy átlagos kvalitású darab, de a modell ritkasága miatt a jóval drágább autóknál is különlegesebb, ami mindenképp érték az exkluzivitásra fogékony vevőknek.
Következnek az előnyök és a hátrányok a fontos adatokkal
Műszaki adatok – Lancia Delta 1,6 MJet Oro | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79,5 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300/1500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,7 |
Végsebesség (km/h) | 194 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 130 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4520/1499/1797 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 380-1190 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1485/475 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 095 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A3 Sportback 1,9 TDI Ambition, 6 623 000 Mercedes-Benz B 180 CDI, 6 714 000 SEAT Altea 1,9 TDI Stylance, 5 511 000 Toyota Auris 2,0 D-4D Executive, 6 055 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 465 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Vezetés közben a Delta nem egy különleges autó, vonzerejét az exkluzív forma adja. Aki ezt élvezi, annak többet is megérne a különlegesség varázsa, mert a Delta nem drága. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|