Egysíkú gondolkodásmódunknak hála, ha platós, négykerék-hajtású autó kerül a markunkba, rögvest Baywatchos epizódok képe jelenik meg előttünk. Nem volt ez másként akkor sem, amikor a Nissan NP300-ast ragadtuk magunkhoz.
A nagytüdejű, vízben hancúrozó menyecskék szokásukhoz híven most sem jelentek meg a fotózáson, de az vigasztaljon mindenkit, hogy David is messze elkerülte a szentendrei Duna partot.
Többféle test
A háromféle plató-kabin összeállítással kapható járgányból a kétszemélyes, de kényelmesebb, tágasabb utastérrel készült kivitel jutott nekünk. Ebben az ülések mögé behajíthatjuk az értékesebb, színesfémtartalmú szerszámokat, míg a platón nyugodtan maradhat a másfél tonnányi, kevésbé kurrens kohósalak. Mi azért inkább sporteszközökkel tömtük tele a fedetlen csomagteret, mert lapátolni nem szeretünk annyira.
Melóban
Indítás után egy darabig még hangosan kerreg a 2.5 literes turbódízel és nagyobb gázadáskor még melegen is kikiabál a gépháztető alól, nehogy elfeledkezzünk róla. A 129 lóerős teljesítmény nem részegít meg, ekkora motorba több is beleférne, de itt nem is a csúcsteljesítmény, hanem jóval inkább a tartósság lehetett a főszempont a gyártásnál.
Ezzel mi szépen, kényelmesen elautózgattunk, egyedül a tankolás után kiszámított 11 literes gázolajfogyasztás szegte kedvünket. De ez is csak egy kicsit.
Teherautós vonásai ellenére a vezetése nem izzadságszagú. Magas építésének hála a forgalmat szépen átlátni belőle és a kormányzása is közelebb áll a könnyűhöz, mint a nehézkeshez. Manőverezése cseppet sem tankhajós, hála a kategóriában remeknek számító 5,6 méteres sugarú fordulókörnek. Ennek az erdőben rutinozgató favágók majd örülhetnek.
Ilyen-olyan
Míg elöl a független kerékfelfüggesztés boldogítja az utasokat, addig hátul, a méretes platóra hányt cipelnivaló alatt merevtengely dolgozik. Ez üresen meglepő mutatványokkal szórakoztatja a vezetőt, például fekvőrendőr gázoláskor.
Az autó eleje észrevétlenül átsiklik a sunyi akadály felett, míg a terhelés nélküli hátsó rész akkorát ugrik, mint egy megkergült bakkecske. A második ugrató után már megtanultuk, hogy üresen pattogós az élet.
Egy könnyed kattintás után kiderül, miféle belső értékekkel vértezték fel a járgányt és a pszichológiában jártasabbak előtt mi is lebukunk
Vízen járás
Valamirevaló terepre ezúttal sajnos nem merészkedtünk az autóval, de emlékeimben még élénken él a hazai bemutató alkalmára szervezett erdőjárás. Ott aztán kaptak minden jóból az autók. Persze bátrak voltak a szervezők, hiszen masszív alulemez védte a gépek érzékenyebb hasi részeit. Hasonló haspáncéllal érkezett a tesztautó is. Bölcs előrelátás.
Fröccsöntött kabin
Most pedig merüljünk el a nyomasztóan túlbonyolítottnak végképp nem nevezhető belsőtérben. Az ajtókat mindenhol jótékony műanyag borítással védik az igazán makacs szennyeződésektől. Kopogtatni, simogatni, hozzábújni nem érdemes, csupán akkor fogunk neki örülni, amikor gyökérkefével és gőzborotvával lerendezhetjük a belső mosást is.
A tesztautóban még a villanytükrök, vagy az ablakemelő elektronikáját sem kell féltenünk a folyóvizes öblítéstől, ugyanis alapáron ilyen úri huncutságokkal nem könnyíti meg az életünket az NP300-as. Az ablakot tessék kézzel tekerni, két ajtóhoz meg a központi zár is felesleges, igaz? Egyedül a dohányosokat kényezteti a belső, hiszen mind a sofőrnek, mind az utasának külön hamutartó jutott. Nehogy hanyagul összekeveredjenek a Szofi és a Malbi csikkek.
A négykerék-hajtást és a felezőt is kapcsoló kar a váltóval közös lyukból nő ki. Álcázásukra kabátnyi műbőrt használtak el a gyárban, ügyesen összehajtogatva. Műszereivel, hasonlóan a többi kezelőszervhez könnyű megbarátkozni, nem kell félni, hogy zavarba hoznak, de mindent elmondanak, amire szükségünk van.
Bajok
Az autóval csupán egyetlen komoly baj van: a szerkesztőség összes tagjának tetszett valamiért. Ez azért aggasztó ránk nézve, egy ennyire puritán, mondhatni fapados autó esetében. Igaz, főként ez fogott meg benne minket, az
őszinte egyszerűség, amely ellenére mégis számíthatunk az igazi, felezővel, kapcsolható négykerék-hajtással felvértezett strapabíró segédmunkásra.
Persze nem biztos, hogy hosszú közös éveket is ennyire vidáman tudnánk vele lehúzni, de a szokásosnál jóval hosszabbra nyúlt tesztidőszakot boldogan töltöttük.
Csupán az érdekes adatok maradtak hátra. Nézzenek be oda is, hátha valamit felírhatnak a noteszükbe
Műszaki adatok -Nissan NP300 King Cab | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2488 |
Furat x löket (mm) | 89 X 100 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 95(129)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 294/2000 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,4 |
Vegyes (l/100 km) | 9,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 241 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5045/1825/1700 |
Tengelytáv (mm) | 2950 |
Csomagtér (mm) | 1865x1390x435 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1750/1110 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 255/70 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) nettó | 4 024 480 |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 574 990 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Kapcsolható négykerékhajtás, ABS, részben önzáró differenciálmű, első légzsákok, szervokormány |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|