Ne dőljenek be, ez nem Ka
Felismerné, hogy ez egy Ka?

Felismerné, hogy ez egy Ka?

Felismerné, hogy ez egy Ka?

 

 

12 éves történelmének második felvonásához ért a Ford Ka. A megjelenésekor „New Edge” (új él) nevű merész formatervével hódító autó mára hozzáidomult a Ford-család többi modelljének jellegzetes arculatához.

Sok eredeti megoldást nem találunk a külsején, a modern forma szinte semmit nem őrzött meg az előd erényei közül. Persze divatos, csinos az új Ka is, de messziről már jóval nehezebben különböztethető meg a kategóriatársaitól, mint az 1,46 millió eladott példánnyal büszkélkedő népszerű előd.

Alapként a Panda padlólemezét használták fel, de egyéb alkatrészeket is fellelhetünk, amik közösek a Lengyelországban – költséghatékonyan – egy szalagon készülő három kisautóban.

Motorok

A benzinesnek szép hangja van

A benzinesnek szép hangja van

A benzinesnek szép hangja van

 

 

A Ka motorválasztéka mindössze két darabból áll: 1,2 literes benzinessel és – a Ka történetében elsőként – 1.3-as dízellel is meg lehet vásárolni a legkisebb Fordot. Előbbi 69, utóbbi 75 lóerőnyi maximális teljesítményre képes.

Mi mindkettőt kipróbáltuk, a benzines a kisebb teljesítmény ellenére is jobban szerethető. Főleg a teljesítményhez képest meglepően sportos hangjával lophatja be magát a leendő vásárlók szívébe. Sajnos az erejére már nem mondhatjuk el ugyanezt.

Már van dízel is

Már van dízel is

Már van dízel is

 

 

A gyári adatok szerint a fogyasztásra sem lehet panasz, papíron az új benzines kisautó 21 százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint az előd, a dízel pedig 4,2 liternyi gázolajat éget el 100 kilométerenként. Többünk egybehangzó véleménye szernit még egy izmosabb, nagyobb motor bőven elférne a Ka kínálatban.

Csak ötös van

Váltók terén sem találkozunk zavarbaejtő kínálattal, mindössze egyetlen könnyedén, pontosan kapcsolható, ötfokozatú manuálist választhatnak, akik a Ka megvásárlásán törik a fejüket. Szerencsére kétféle végáttétellel is rendelhető a kisautó, amely az agilisabban vezetőknek lehet érdekes lehetőség. A módosított – 3,43:1 helyett 3,73:1 – végáttétel minden fokozatnál pörgősebbé varázsolja az autót. Cserébe a hosszabb autópályás haladás lehet kicsit nyomasztó, de a Ka nem az az autó, amivel az ember világ körüli útra indul.

Azért itt-ott megbolondították az alapot. Részletek kattintás után


Gokart lenne?

A prezentációra kiállított futóművön szépen kiszínezték, mit is hangoltak át a Ford saját ízlése, tudása szerint. Mindezt saját bevallásuk szerint másfél éven keresztül. A néhány sárgára fényezett alkatrész nem tűnik akkora varázslatnak, de a kipróbált kisautó mégis élvezetes futóművű járgány lett.

Könnyen kilátni belőle

Könnyen kilátni belőle

Könnyen kilátni belőle

 

 

Az úthibákkal magabiztosan elbánik, nem zajos, szerethető darab. Kár, hogy hátra mindössze arasznyi dobfék került és a 14 illetve 15 collos alufelni mögül kikandikáló féktárcsa sem a méretével hódít. Azért a munkáját tisztességesen elvégzi, legalábbis rövid távon. A sebességfüggő szervokormány pedig szériafelszereltségként minden Kába belekerül.

Odabent

A kétféle felszereltséggel – Ambiente és Titanium – kapható autóban alig találni idegesítő megoldásokat. Egyedül csupán a kizárólag távirányítóval nyitható csomagtérajtó, illetve a középre helyezett ablakemelő kapcsolók nem tetszettek. Utóbbi persze nem véletlen, hasonló helyen találjuk őket a közös alapokon nyugvó Pandában vagy éppen az 500-as Fiatban is. Igaz, ott sem tűnt jó ötletnek ez a megoldás.

Korrekt belső

Korrekt belső

Korrekt belső

 

 

A gazdagon felszerelt próbaautókban áttekinthető műszerfal, frappáns kialakítású szellőzőrostélyok és trükkös tárolóhelyek várják a vezetőt és utasát. A megszokott extrákon felül néhány, ebben a kategóriában ritkaságnak számító tételt is találni a listán, így a fázósak előre ülésfűtést, a fagyos országok lakói pedig fűthető első szélvédőt is találnak az opciók között.

Szokásunkhoz híven a bőrkárpitért most sem rajongunk, de az ajtók és a műszerfal nagy részét borító műanyagok figyelemreméltóak. Tapintásuk ugyan nem a legjobb, de ránézésre mindegyik minőségi érzetet kelt. Amelyikhez pedig gyakran hozzáérünk, azoknak a fogása is rendben van. Kár, hogy az illesztésük nem hibátlan.

Hátul kicsi a fejtér

Hátul kicsi a fejtér

Hátul kicsi a fejtér

 

 

Aki még egyedibb Ka-t szeretne magának, az három extra belső csomag közül is választhat magának kedvére valót.

Mikor, mennyiért?

Árakkal egyelőre nem tudunk szolgálni, de valószínüleg erre sem kell már sokat várni, hiszen az előzetes hírek szerint a hazai forgalmazás december elején indul.