Az első napon a Müncheni repülőtér melletti tanpályán és annak környékén próbálgathattuk a BMW-k biztonsági és kényelmi felszereléseit. Rögtön egy 750 Li-ben kezdtük a programot. A sárvédőbe épített – a szemünknél 130 centivel előrébb lévő – kamerák valóban jó szolgálatot tesznek, ha ekkora tankhajóval kell szűk utcából, garázsból kihajtani.
Menet közben az amúgy is zseniális, bár már 2003-óta elérhető Head-Up Display varázsolt el azzal, hogy megjelenítette az éppen aktuális sebességkorlátozást is. Mondhatják, hogy ez nem is akkora szám, hiszen még az iGO is tudja ezt. A BMW viszont nem kizárólag a GPS adatbázisából szedi az információkat, hanem valóban látja a táblákat, tehát ha éppen kitesznek a bokor aljába egy 30-as táblát – akkor azt a kocsi észreveszi és jelzi. A fékezést ezúttal meghagyja a vezetőnek.
Lát, érez
Zárt pályán még a sávelhagyásra, illetve a radarokkal dolgozó – így rossz időben, esőben is hatékony a rendszer – holttérfigyelő tesztelésére is sor került. A sávelhagyást talán nem kell részleteznem, ha irányjelző nélkül lépjük át a szaggatott, vagy a záróvonalat, az autó figyelmeztet a huncutságra.
Annál nagyobb élmény az adaptív tempomat, amely ha a szükség úgy hozza, állóra is fékezi az autót. Ez eddig nem akkora szám, de ha az elől álló rövid időn belül elindul, a mi autónk is utánairamodik. Dugóban araszolva aranyat ér.
Kormánytrükkök
A nap pörgősebb részében a hetes BMW-k négykerék-kormányzására érezhettünk rá mosolygó arccal. Az elképesztően hosszúra nyúlt járgányban a hátsó kerekek legfeljebb 3 foknyit mozdulnak el. 60 alatt az első kerekekkel ellentétesen, felette pedig velük egyirányba fordulnak, amitől még a szlalompálya is jó szórakozássá válik egy ekkora batárral.
De van ám más varázslat is a kormánykerék környékén: sebességtől függően változik a kormányáttétel. Kevesebb munkával nagyobb szórakozás.
Kettes pálya
Gyorsan eljött a második nap, amikor a gyár Aschheimi tesztpályájára is kivittek bennünket. Az előző napi amúgy remek helyszínt azonnal elfelejtettük. Közel 8 kilométer hosszú, többsávos saját autópálya öleli körbe a hatalmas területet, ahol minden elképzelhetőt ki lehet próbálni.
A direkt rossz úttól kezdve a vasúti átjárón át a fémhengerekkel borított meredek emelkedőig mindenféle útfelületen autózhatnak a mérnökök, de hatalmas ventillátorokkal még az oldalról érkező széllökéseket is tudják imitálni. Van emelkedő, lejtő, vizesárok, magas járda, szóval tényleg rengeteg a kellék, szenzációs hely.
A következő lapon előkerült valami nagyon apró, de mégis élvezetes darab
Van másik
Döbbenetünket látva kisérőnk elmondja, hogy a dél-franciaországi pályájuk ennél százszor nagyobb. Az aschheimit csak akkor vetik be, ha gyorsan kell valami, ugyanis praktikusan közel van a központhoz. Télen és hétvégenként amúgy nem használják, mert a sózást a prototípusok nem bírják, a hétvégi munka pedig a szomszédos tó látogatóit zavarná. Költséges figyelmesség.
Desszert
Ebéd után ismét előkerültek a borzalmas méretű motorokkal kitömött X6-osok. Ma már nem kellett vizes, csúszós úton a menetstabilizáló munkáját figyelni. Egyszerűen odavetettek az újságírók kezébe több tízezernyi lóerőt. Mindenféle instruktor és megmondóember nélkül.
Mint ahogy az életben is előfordul. Megvan az új kocsi, de senki nem mondja meg, mit kell, mit lehet vele büntetlenül megcsinálni. A gyárnak pedig nem jó a halott vevő, így az autóra kell bízni a gazdát, vigyázzon rá, amikor csak tud.
Baj nélkül
Itt nem kellett sokat várni, a többség fülig nyúlt mosollyal taposta a pedálokat a kanyargós belső pályán, míg mások csak kullogtak körbe-körbe.
Sajnos az előző napi kedvencek, a hátsókerekes 330-asok ma nem voltak velünk. Aki kisebb, alacsony autóra vágyott, annak a legdurvább MINI-vel kellett beérnie. Az apró járgányokkal szlalomozni igazi felüdülést jelentett a négykerekes monstrumok után.
Levezetésként még megnézhettük, mennyi számít ha defekttűrő abroncs van a kocsin. 130 felett a hagyományos gumival defektetet kapott autót komoly feladat megfogni, míg a defekttűrő testvérével még az idősebb nénik is elboldogulnak. Ha egyáltalán észreveszik, hogy történt valami.
Jövőkép
Végül a talán nem is távoli jövő terveiről is megtudtunk valamit. Éjjellátó kamera már most is kapható a BMW-kbe, így ez nem akkora újdonság, azonban az út szélén álldogálló gyalogost felismerő rendszer már nagyobb szám.
Ha ez még nem lenne elég, akkor arra is készüljünk fel, hogy a gyalogos mozgását is figyeli a számítógép, és ha azt veszélyesnek ítéli, akkor figyelmezteti a vezetőt. Így akár már akkor elkezdhet fékezni a sofőr, amikor még meg sem pillantotta az út menti gyalogost.
Gép a géppel
Talán már arra sem kell sokat várnunk, hogy az autók közötti kommunikációs csatornák is beinduljanak. Ne arra gondoljanak, hogy majd átkiálthatunk egy szaftosat az előttünk araszolgató agyhalottnak, hanem arra, hogyha baleset történt, vagy ha éppen egy beláthatatlan kanyar mögött vár ránk valami csúfság, arról már jó időben értesülhessünk.
Függöny
Eleinte, amikor elkezdtek özönleni az agyonautomatizált varázslatok az autókba – én sem értettem mi a jó az esőérzékelős ablaktörlőben, vagy éppen az automatikusan le illetve felkapcsolódó lámpákban, vagy a szembejövő forgalom észlelésekor lekapcsolódó reflektorban.
Az összes kényelmi funkció annak ellenére sem felesleges, hogy a sofőr minden bizonnyal önmaga is sikeresen megoldaná ezeket a feladatokat, de ha megy minden magától, akkor több energiája marad arra, hogy frissen, biztonságosan vezessen. És ez a lényeg, mert a meg nem történt baleset a legjobb baleset.