Szerencsémre nem ez az első találkozásom az új Hetessel, néhány hete már volt alkalmam kipróbálni mi mindent is tud a legnagyobb BMW. Így vidáman indultam a már ismert etyeki színhelyre, a hazai bemutatóra.
Kezdet
Az 1977-ben bemutatott első hetes széria után idén már az ötödik generációnál tart a 7-es BMW. A legújabb forma elölről már súrolja a barátságos kategóriát, semmi agresszivitás, lágy, semleges vonalak és oda a férfihormontöltet is.
Oldalról főként a horizontig elnyúló motorháztető vonja magára a figyelmet, no meg persze a rövid, sportosan elegáns túlnyúlások. A maradék tüzet a kicsit hosszabb és laposabb kasztni hátulján találjuk. Határozott lámpák és sokat sejtető króm kipufogók üzennek a többi autósnak.
Kifordítva
Az újdonságokból jutott a teniszpályányi motorháztető alá is. Teljesen újak a motorok, ezek közül a V8-ast teljesen összekuszálták, a hagyományosan középre épített szívóoldali szervek kikerültek a szélre, helyüket a kipufogó, turbók és cinkostársaik foglalták el.
A mérnökök nem pusztán saját szürke hétköznapjaikba akartak változást vinni azzal, hogy mindent összekevertek. A kompakt felépítés mellett állítólag így rövidebb és nagyobb keresztmetszetű csöveket használtak, ami a nyomásveszteségeket csökkenti. Jól hangzik, de ne kérdezősködjünk sokat, mert a végén még elmagyarázzák a fehérköpenyesek, hogy ez miért is jó így.
Vezetőknek
Miután a vezető végzett az ülés, kormány, tükrök és még ki tudja minek a saját testére passzításával és előre tekint, joggal érezheti magát egy birodalmi csillagromboló parancsnoki hídján. Ameddig a szem ellát a 7-es gépházteteje tölti ki a látómezőt.
Szűk garázsból, utcából kihajtva rögtön felértékelődik az amúgy úri hóbortnak tetsző oldalirányú kamera is. Használatával már azelőtt lehet sejtésünk a forgalomról, mielőtt kamikaze módra, vakon kihajtunk a kocsik közé.
Kattintás után kiderül, hogy néha a nagy test is lehet jó
Menetközben a Head-Up Displayen – a kerék feltalálása óta az egyik leghasznosabb dolog az autózásban – minden fontos adat megtalálható. A szükség esetén állóra fékező majd újra nekilóduló, távolságtartó tempomat beállításaitól kezdve a sebességig, számos érdekes információval kényezteti a vezetőt, mindezt a szélvédőre, a látómezőnkbe vetítve.
Az autó biztonsági felszereléseinek részletes ismertetését órákig lehetne folytatni, akit minden érdekel, az nézzen át ide. A második részért
pedig ide.
Nagy test, mégis jó
Számos, hasonlóan dögnagy luxuskocsival ellentétben a 750i-vel lehet élvezetesen is autózni, az irgalmatlan hosszúság és a tömeg ellenére. A méretre a négykerékkormányzás – elképesztő, hogy milyen szűk fordulóköre van – a tömegre pedig a 4,4 literes, ikerturbós, alumíniumból készült V8-as jelent gyógyírt, a maga 407 lóerejével.
Ebből 5,2 másodperces sprintre futja, de ha a gyári 11,4 literes átlagfogyasztást célozzuk meg vele, akkor ezt ne nagyon próbálgassuk. Helyette dobjunk be egy marék nyugtatót, mert anélkül biztosan nem fog menni a nagypapás városnézés.
Bekeményít
Az automatikus váltó melletti kapcsolóval állíthatunk a futómű feszességén is, ha nem üzleti úton kell még belejavítanunk ebbe-abba a hátsó sorban. Összesen négyféle beállításra van lehetőség, a komfortostól egészen a sport + -ig (Ez nem sportcsatorna).
A különböző állások nemcsak az alumínium futómű hangolásába szólnak bele, hanem a menetstabilizáló engedékenységén, a sebességváltó dinamikáján és a kormány, valamint a gázpedál érzékenységén is módosít ilyenkor a számítógép.
Sport + üzemmódban nekünk sikerült frászt hozni az autóra, mert egyszer csak ellentmondást nem tűrő módon megfeszítette a biztonsági öveket és belepasszírozott az ülésbe. Rossz tapasztalatai lehetnek.
Luxuslakás
Utasterébe lehetetlen belekötni. Remek anyagok, tökéletesbe hajló kivitelezés, kellemes hangulat, a tér minden irányában több mint elegendő. Szépen ellátták elektronikai felszerelésekkel is, több benne a gomb, mint egy Röltexben.
A korábban szerethetetlen, de mára már egyre ügyesebb iDrive tekerentyű és a köré nőtt direkt gombok hátul is megtalálhatóak. Sőt, szép termetű LCD-monitort is nézegethetnek, ha valami izgalmas powerpointos kikapcsolódásra vágynak az utasok a táj szemlélése helyett.
Hohó, mégis csúszott valami apró hiba a belsőbe. Az ajtókapaszkodó, amit megragadva kéne magunkra rántani a példásan járó ajtót, roppant buta helyre került. Jó magasan van, én még tizedszerre is a könyöktámaszt markolászva próbáltam becsukni az ajtót. Bár az autó nagyon előzékeny, ha nem sikerül rendesen becsapni, akkor szépen behúzza, majd bezárja maga az ajtót.
Ha kell, megnyújtják
Akinek valamiért nem volna elegendő az új hetes által nyújtott tekintélyes lábtér, az a hosszított változatokban vigasztalódhat. Itt további 14 centit ragasztottak az autóhoz, ami a hátsó traktust gazdagítja.
Óriási, szélesre tárható ajtók könnyítik meg a beszállást a minden elképzelhető luxussal kitömött utastérbe.
Már csak a tesztautó érkezését várjuk türelmetlenül. Addig is félreteszünk benzinre. Az autóra úgyis felesleges lenne.
Árak, típusok:
Típus |
Lökettérfogat (cm3) |
Teljesítmény |
Ár (forint) |
730d | 2993 | 245LE | 19 900 000 |
740i | 2979 | 326LE | 22 950 000 |
740li | 2979 | 326LE | 22 800 000 |
750i | 4395 | 407LE | 25 190 000 |
750li | 4395 | 407LE | 26 200 000 |