Román helyett import
Lehet hogy csak beszélik, mindenesetre jó sztori: az államszocializmus idején a Skálába román férfiingek érkeztek.
Elsőként román flanelingként írták ki a terméket, amely persze nem akart fogyni. Amikor az üzletvezetés lecserélte a táblát import flanelingre, a cuccok nyomban kapósak lettek.
A történetet Maróthy Miklós, a Daciákat importáló Renault Hungária Kft. vezérigazgatója mesélte példaként arra, mennyire ősi módon nincs bizalmunk a román árukkal szemben. Mivel a franciák nem vettek tudomást a siralmas arculatról, az újkori Dacia nálunk nem Renault emblémával szerepel, hanem eredeti nevén, ami látszik is a márka teljesítményén.
Új modellek itthon
Nyugaton nem szívtak a régi Daciákkal, ott tiszta lappal indult a márka. A Dacia legnagyobb piaca Románia után Franciaország és Németország, ahol a dízel kombikkal aratnak, és a bővülés még az idei évben is tart.
Most az importőr új modellek bevezetésével kíván jobb eredményeket elérni Magyarországon. 2009. február 1-től forgalmazzák a Logan Pickup és lemezelt áruszállító változatát.
A teherhordók ára egyelőre ismeretlen, de dízelmotorral is nettó kétmillió forint alatt lesz. A két málhás állat 800 kilóval terhelhető.
Dízel a Sanderóban
Fontosabb náluk a Sandero dCi, amelyet kétféle motorral lehet megvásárolni. Mindegyik 1,5 literes, ahogy a többi Loganban is. A 68 lóerős 160 Nm-t ad le, a másik 85 lóerős, és 200 newtonméterrel gyűri az aszfaltot.
A gyengébbik tulajdonképpen elég a Daciába. Nem a 68 lóerőnek, hanem a viszonylag nagy és hamar érkező nyomatéknak köszönhetjük a kielégítő élénkséget. Korlátozott, de kiszámítható az erőleadás. A 68 lóerős dízelmotor országúti sebességig nem hangos, de autópályán 130 felett rákapcsol a zajkeltésre, a határozott gördülési zajon is érezni, hogy az alacsony ár volt az elsődleges.
Ezzel a motorral a szabványos mérési ciklusban 4,5 liter az átlagfogyasztás. Mivel sokan vannak, akik inkább ráérnek, de kevesebb pénzt akarnak a kúton hagyni, a dízel Sandero megtalálhatja a közönségét.
A folytatásban: a dízelen kívül az autógázzal is lehet spórolni valamennyit az üzemanyagköltségen. A Dacia készül a gyári garanciás gázüzemű autók bevezetésére
dCi 86: 120 000 forintért
Aki vehemens gyorsulásra és jó menetteljesítményekre vágyik, az vegye a látványos fölényben lévő erősebbiket, amely a hivatalos mérési ciklusban átlagosan csak 4,6 litert tüntet el százon. Azonos felszereltség esetén 120 000 Ft az árkülönbség a két motor között, de mivel a 86 lóerős dCi csak a Laureate-kivitelben kapható, az ugrás nagyobb lehet.
Az egy ideig jegelt lépcsőshátú Logan az MCV nevű kombival együtt megújult. A házon belül fázisváltásnak nevezett módosítás során a Logan megszépült, de tényleg! Az orrán és a csomagtérfedélen krómcsík dobja fel, fényezett a tükörház és a kilincs, belül a Sanderókban látott kicsit csinosabb műszerfal és ajtókárpit a fő újdonság.
Jövőre gázüzem, garanciával
Jövőre az első negyedévben gyárilag átalakított benzin-gáz vegyes üzemű modellekkel bővül a Dacia-kínálat. A gázüzem tervezett felára 250 000 forint, ami megfelel egy gázszett utólagos hazai beszerelésének, ez azonban a garancia elvesztését jelenti. A gyári átalakítással természetesen együtt jár a garancia.
Az importőrrel szemben lévő kúton 166 forintot olvastam le a gáz literjéért, a 95-ös benzint 248 forintért adják, az árkülönbség 82 forint. Ez szép megtakarítással kecsegtet, de a benzinnél kevésbé környezetszennyező gázüzemben mintegy 20-30 százalékos többletfogyasztásra kell felkészülni. A környezetvédelmi előnyökön felül a gazdaságosabb üzemre inkább 280-300 forintos benzinárnál számíthatunk, mivel a gáz ára jellemzően szűkebb tartományban változik, mint a benziné.
Árak:
Dacia Sandero 1,5 dCi (68 LE): 2 600 000 – 2 770 000 Ft
Dacia Sandero 1,5 dCi (86 LE): 2 890 000 Ft
Dacia Sandero benzines (1,4 és 1,6) 1 950 000 – 2 470 000 Ft
Dacia Logan MCV benzines (1,4, 1,6 és 1,6 16V) 2 349 000 – 3 209 000 Ft
Dacia Logan MCV dízel (1,5 dCi 68 és 86 LE) 3 129 000 – 3 579 000 Ft