2002-ben, közel hat esztendeje mutatták be a Megane előző változatát. Azóta sok idő eltelt, kiderült, hogy a bátortalan változtatások mellett az előző szériához képest forradalmian átdolgozott modelleknek is lehet szép sikerük.
Ezért ismét bátran újrarajzolták a roppant széles motor- és karosszériaváltozattal is kapható Megane vonalait.
Digitális világ
A munka nagy részét saját fejlesztésű programmal végezték, amelynek hála már akkor az autó teljes pompájában gyönyörködhettek a beavatottak, mielőtt az első méretarányos modellek elkészültek volna. Persze mindezt csak virtuálisan. A végeredmény meggyőző, különösen a háromajtós Coupé és annak hátsó része sikerült formásra. Ezt már Párizsban is megcsodálhattuk, de az igazi menetpróbára egészen mostanáig kellett várni.
Kitágult
Bár a trendnek megfelelően minden irányban nőtt az autó, (hosszában 100, széltében 28, 33 milliméterrel) a felszedett kilóktól szerencsére nem kell félni.
Az új Megane-család átlagosan nyolc kilót vesztett a tömegéből, amelynek nagy része az átdolgozott hátsó hídnak köszönhető, de a karosszéria is könnyebb lett az elődénél.
A biztonságot a könnyítésekért nem kellett feláldozni.
Biztonságban |
Az új Megane ügyesen, ötcsillagos eredménnyel vette a töréstesztet. A Berline változat a 37-ből 37 pontot szerzett meg a felnőttvédelemben. A pirotechnikai övfeszítők és az utastér lágy műanyagjai térdlégzsák nélkül is megfelelő védelmet nyújtanak az elöl ülők lábszárának és térdének. Gyermekvédelmét négy, míg gyalogosvédelmét két csillagra értékelték a szakemberek. |
Lakberendezés
Alaposan megdolgozták a műszerfalat is. Középen hatalmas folyadékkristályos kijelző trónol, amely a sebességről, vízhőmérsékletről és üzemanyagszintről ad információt. Ezt hagyományos analóg fordulatszámmérő egészíti ki.
Klassz anyagokból építkeztek, amikor a belsőt szerelték össze, szinte mindenhol kellemes tapintású a bútorozás. Apró, filléres ötletet is találunk odabent, az egyik pohártartóba toll- és jegyzettartó készséget álmodott valamelyik grafomán tervező.
Üléseit, kormányát széles határok között lehet állítani és a helykínálattal sincs gond. A Coupéban ugyan hátul már nem felhőtlen az utazási élmény, de közel nem kellemetlen. Kicsit kevés fény jön be hátra, de jó pontot ér, hogy nem spórolták ki a hátsó sorban ülők külön világítását.
Már csak egy kattintásnyira van a motorválaszték
Eltévedt kapcsoló
Egyedül az új Lagunából átvett lidérces tempomat-kapcsoló van roppant idétlen helyen. Ha az alkarunk ötnél kevesebb helyen hajlik, márpedig az emberek többsége ilyen – nem lesz örömteli a kezelése. Nagy szerencse, hogy csak a ki- és bekapcsoláshoz kell ezt babrálni, a sebesség beállítása már a jó fogású kormányról is elvégezhető.
Ha beállítottuk, a futurisztikus fordulatszámmérő körüli vékony lámpasor zöldre vált, ha pedig a beállítottnál nagyobb tempóra váltunk, újabb, piros lámpák is életre kelnek. Igazán látványos megoldás.
Jobb, de mégsem az igazi
Bár a prezentációban direkt kitértek az újonnan kifejlesztett kormányzásra, a sajtóanyagban olvasottakkal ellentétben nem sokat érezni az útból. Az elektromos szervokormány működése gyorsabb, pontosabb lett, de működése továbbra is inkább steril, mintsem közvetlen.
Az autó futóműve azonban kellemes meglepetés. A Berline változathoz képest a Coupé tizenkét milliméterrel engedi közelebb az autó hasát az aszfalthoz.
Emellett feszesebb lengéscsillapítókat és keményebb rugókat is szereltek a háromajtós Megane-ba. Sokat lendített volna még a sportos érzeten, ha az üléspozíciót közelebb engedték volna az aszfalthoz, nem valahonnan a magasból kellene irányítani a formás vasat. Az izgalmasabb motorhang hab lehetne a tortán, de helyette sajnos teljesen átlagos morgás jön a motortérből.
Motorok
A modell hagyományosan széles motorválasztéka új fejlesztésű darabokat is tartalmaz, de megtalálhatóak benne a régebbi változatok is. Nekünk a 130 lóerős dízel, illetve a 180 lovas benzines kivitelhez volt szerencsénk.
Pontos fogyasztást egyelőre nem tudtunk mérni, de ha hihetünk a fedélzeti számítógépnek, akkor mindkét motor óvatosan bánik a szénhidrogénkészletekkel.
Még nem tudni, mennyi
Árakról egyelőre nem mondtak semmit, azok majd jövő év elején, a hazai bemutató után derülnek ki.
Hasonlóan homályosak még a hazai eladási tervek is, mindössze annyi biztos, hogy a palenciai gyárban évente 310 ezer autót képesek összeszerelni, napi három műszakban. A 2720 ott dolgozón biztosan nem múlik majd a modell sikere.
Motorok, váltók:
Berline dízel | 1.5 dCi 85 |
1.5 dCi 105 |
1.9 dCi 130 |
Váltó (fokozat) | 5 (kézi) | 6 (kézi) | 6 (kézi) |
Max. teljesítmény | 85 LE | 105 LE | 130 LE |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,9 s | 10,9 s | 9,5 s |
Végsebesség | 175 km/h | 190 km/h | 205 km/h |
Berline benzin | 1,6 16V |
1,6 16V |
Váltó (fokozat) | 5 (kézi) | 6 (kézi) |
Max. teljesítmény | 100 LE | 110 LE |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 s | 10,5 s |
Végsebesség | 190 km/h | 195 km/h |
Coupe dízel | 1.5 dCi 85 |
1.5 dCi 105 |
1.9 dCi 135 |
Váltó (fokozat) | 5 (kézi) | 6 (kézi) | 6 (kézi) |
Max. teljesítmény | 85 LE | 105 LE | 130 LE |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,9 s | 10,5 s | 9,5 s |
Végsebesség | 175 km/h | 190 km/h | 210 km/h |
Coupe benzin | 1,6 16V |
2.0 TCE 180 |
Váltó (fokozat) | 5 (kézi) | 6 (kézi) |
Max. teljesítmény | 110 LE | 180 LE |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,5 s | 7,8 s |
Végsebesség | 195 km/h | 230 km/h |