Nyár a télben

Peugeot 402 Éclipse Décapotable
A hátulját nem találták el

A hátulját nem találták el

A hátulját nem találták el


Elsőre kicsit rosszalltam, hogy erősen az ősz közepén érkezik a Focus CC, de ez feltehetően csupán a vászontetős korszakból rajtam maradt rossz beidegződés volt.

A keménytetős kabrióknál – amelyek táborát a Focus is gyarapítja – gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy tél van-e, vagy nyár. Kompromisszum nélkül használható hidegben-melegben, hogy én kabriózni szeretek egy kabrióval, az már egyéni szociális probléma.

A nyitható keménytetőt 1922-ben találta fel az amerikai Ben P. Ellerbeck, aki manuálisan működő darabot szerelt egy Hudson coupéra. A szériagyártás viszont elmaradt.

Szépen megfogja a szelet

Szépen megfogja a szelet

Szépen megfogja a szelet


Persze a Focus CC-t is lenyitottam, és mivel akkor egy napon még a 16 fokot is elérte a nappali hőmérséklet, nem is volt olyan rossz dolgom. Az utastér fölé kellően benyúlik az A-oszlop, ami a hátsó ülések fölé rögzíthető viharhálóval megfejelve kíméletes védelmet nyújt a hajhagymáknak még a csípős őszi, enyhe téli időben is. Nem zárnám ki az ennél hidegebb időben való használatot sem, de a sapka hiánya ilyenkor már végzetes lehet, és a maximális teljesítményen működő fűtést is érdemes nyaktájékra csapatni.

Videó: Focus CC megy jobbra, balra

a videó a hirdetés után indul

Dízel vagy benzines?

A Focus CC-ben választ kaptunk a kabriók körül ólálkodó másik kérdéskörre is, miszerint érdemes-e nyitott autóhoz dízelmotort választani vagy sem. A kétliteres, 136 lóerős dízel jól bizonyítja létjogosultságát a szférában, meg voltunk vele elégedve. Nem túl hangos, nem rezonál, mint egy traktor, kellemesen használható krúzingolásra, és viszonylag gyorsan lehet vele sietni is.

Az első szériagyártású keménytetős kabrió a Peugeot-hoz és egy szabadidős autódizájner nevéhez, Georges Paulinhoz kötődik, aki 1935-ben alkotta meg szerkezetét, és mutatta azt be a 402 Éclipse Décapotable modellen. Az eredetileg elektromos működtetésű rendszert egy év múlva manuális mozgatásúra cserélték. Ezek után jó pár évig csend volt, majd 1957-ben a Ford bemutatta a Skyliner-t, amiből közel 50 ezer példány készült.

Résnek pazar

Résnek pazar

Résnek pazar


Egyke ugyan a kétliteres TDCi a dízelek között, de érdemes megfontolni, annál is inkább, mert a Focus CC-nél nincsenek elkapatva a benzingőzben nevelkedett vásárlók sem. (Van 1.6 100 lóval, 2.0 145-tel.) Persze nem árt tudni, hogy a dízel a legdrágább mind közül.  
 
Hétmillió fölött indul a gázolajos CC. Az alapárért cserébe egy viszonylag dinamikus, de takarékos kabriót kapunk. A 10,3 másodperces gyorsulás pont annyi, mint az erősebbik benzinesé, a kétszáz feletti végsebesség pedig elég olyasmire is, ami közúton már régen nem legális. Fogyasztásban verhetetlen a dízel, városban nem kell 9 liternél többet számolni, és akkor ez már nem a mazsolatempó. Gyorsabb, erősebb verzió nincs, pedig a futómű, a fék elbírná.

Vajon sikerült-e megtartani a fordos vezetési élményt? Túloldalt kiderül


Csúnya, de jó vezetni

Nem látszik rajta, hogy tervezték

Nem látszik rajta, hogy tervezték

Nem látszik rajta, hogy tervezték


Ugyan jó félévvel ezelőtt átesett némi frissítésen a Focus CC, de ne higgyük, hogy nagyon megszépült. A módosítások főként az orr-részt érintették, amit hozzáigazítottak a Focus jelenlegi pofájához. A korábbiakban is csúnyának talált profil és hátsó nézet alig változott, így tovább sem a legszebb kabrióként fogjuk számon tartani a Focust. De legalább jó vezetni.

Míg forma alapján a Peugeot 308 CC-re voksolnánk a kategóriában, vezetési élményben továbbra is a Focus Coupé Cabriolet-é az elsőbbség. A kabriókat sújtó tömegnövekedést nála sem lehetett elkerülni, de talán itt érezni legkevésbé a majd háromszáz kilós többletet.

A modern kor első keménytetős kabriója nem a Mercedes SLK volt, ahogyan sokan hiszik, hanem 1995-ben a Mitsubishi 3000GT Spyder. Igaz, ezt nem árulták Európában, és nem is volt igazán népszerű. A SLK-ban 1997-ben indult hódító útjára a gombnyomásra működő keménytető, amit 2001-ben követett a még inkább megfizethető Peugeot 206 CC, és azóta számtalan egyéb modell.

Szép a szeme

Szép a szeme

Szép a szeme


Nyitott állapotban ugyan nem görbül látványosan a szélvédőkeret, nem csavarodik érezhetően a karosszéria, mégsem kell Uri Gellernek lenni ahhoz, hogy ráérezzünk a különbségre. Zárt tetővel javul a helyzet, olyannyira, hogy rövid megszokás után el tudjuk fogadni alapértelmezett beállításnak.

Mindezek ellenére a Focus CC zárt és nyitott állapotban is kecses balerinaként sasszézik a városi forgalomban, ügyesebben lehet vele kanyarodni és közvetlenebbül reagál a kormányzásra, mint a konkurensek nagy része. Mindeközben nem vészesen kemény a futómű, inkább csak sportosan feszes.

Jó, jó, de élményt nem ad

Csak álló helyzetben megy

Csak álló helyzetben megy

Csak álló helyzetben megy


Kétség kívül léteznek pozitív tulajdonságai a keménytetős kabriónak, de a Ford Focus CC sem az az autó, amiért érdemes reggel felkelni az ágyból, és kiváltja a drága és egészségtelen feketét. Zárt tetővel csak egy átlagos alsó középkategóriás autó, amiben nem férnek el hátul, még szerencse, hogy a csomagtartó elég tágas ilyenkor.

Kabrió üzemmódban ennek búcsút mondhatunk, viszont még kócosak sem leszünk, annyira jól védett az utastér. A motorerő egyáltalán nem vadító, és a vezethetőség is csak a normál autókhoz képest marad dinamikus.

Hétmillióért  mi inkább maradnánk egy használt vászontetős kabriónál második autóként, amire egyébként szintén lehet merevtetőt szerelni télire. Jó, hogy létezik a CC, de mi tudnánk nélküle élni.


Műszaki adatok -Ford Focus CC 2.0 TCDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1996
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 100(136)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,3
Végsebesség (km/h) 205
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,9
Vegyes (l/100 km) 5,9
CO2 kibocsátás (g/km) 156
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4509/1834/1448
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 534
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 7 246 000
Konkurensek (forint) Opel Astra TwinTop 1.9 CDTI Cosmo: 7 483 000
Tesztelt autó ára (forint) Titanium: 7 847 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Jó, jó, de élményt nem ad
Pontszám (max. 10)   7,25 pont
Mellette – Ellene
  • Látványos külső
  • Kellemes összbenyomás
  • Remek váltó és futómű
  • Nulla hátsó lábtér
  • Kabriónak élménymentes