Csak, hogy tisztázzuk: a hányinger kerülget az e-mail üzenetek végére biggyesztett képmutatásoktól („Mielőtt kinyomtatja, gondoljon a KÖRNYEZETVÉDELMI szempontokra” és társai), de szelektíven gyűjtöm a műanyag flakonokat és csak a karácsonyra kapott dezodorokat használom el, venni nem szoktam.
Emellett nyitott lennék arra is, hogy a kedvezőbb fogyasztású (ez ugye anyagi érdekem is) és kedvezőbb károsanyag-kibocsátású autók mellett voksoljak. De!
Bűvésztrükkökkel a kevesebb CO2-ért!
Az autóiparban tapasztalható felfokozott környezetvédelmi bumm (mindenki zöldautót fejleszt) betudható annak is, hogy a nagyobb gyárak egyre felelősségteljesebben készítik termékeiket. Ennél azonban kevésbé meseszerű, és hihetőbb is, hogy a szigorodó szabályozások és a növekvő nyomás hatására teszik mindezt. No problem, ezt legalább remekül meg lehet lovagolni marketing oldalon.
Divat zöldnek lenni. De ez legalább végre egy hasznos divat. Az Opel EcoFlex, a Skoda GreenLine, a VW BlueMotion és a Ford ECOnetic után, itt a SEAT Ecomotive. Fejlesztésénél a gyártó a felsoroltakhoz hasonlóan a simább utat választotta. A spanyol márka fejlesztői is a kisebb műtéti beavatkozásokkal elérhető látványos eredmények hívei. Egyelőre nem akarnak alternatív üzemanyagokkal hajtott Leonokat és Ibizákat piacra küldeni.
A SEAT esetében ezeknek a bűvésztrükköknek köszönhetően a korábbi 135 g/km-es CO2-kibocsátást 120 gramm alá, a fogyasztást négy liter alá szorították (autópályán). Így akár 1500 kilométer is megtehető egyetlen telitankkal.
A trükkök
Megváltoztak a 3-4-5. sebességfokozat áttételei, csökkentve az adott tempóhoz tartozó fordulatszámot (-7 gramm CO2/km). A gumikat kis gördülési ellenállású és keményebbre fújt, 15 colos abroncsokra cserélték (-4 gramm CO2/km). Az autót részecskeszűrővel szerelték fel, a motorvezérlésen is finomítottak és az egészet lefogyasztották 85 kilóval (-5 gramm CO2/km).
Szemben a VW BlueMotion-autóival a Leonnál nem változott a légellenállás. Nincsenek nindzsákat megszégyenítő hűtőnyílás-takaró maszkok, és a hasmagasság is maradt. A Leon eleve sportos beállítású autó, az ültetés nem tett volna jót a használhatóságának.
SEAT Leon Fradi mezben |
Lehet, hogy a spanyol márka vezetőségében Real Betis drukkerek csücsülnek, a német anyacégnél pedig Werder Bremen szimpatizánsok? Vagy Mönchengladbach? A hagyományos, 1,9-es, 105 lóerős dízelre épülő átalakított modellt zöld-fehér díszbe öltözve próbáltuk ki. Fradi szimpatizánsként elégedett voltam az összképpel. A 125 lóerős TSI tesztelése óta maga a Leon is nagyon bejön, nagy baj ezzel sem lehet, gondoltam… |
Sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet! Miért? Kiderül a reklám után!
Kibújik a szög a zsákból – Nincsen kolbászból a kerítés – töke van a menyasszonynak…
…és sorolhatnám a frappáns szólásokat az Ecomotive lebukásának kapcsán. A 3,9-es országúti fogyasztás talán összejöhet, én csak városban közlekedtem vele. Ott nem hozta a papírformát.
Sajnos az ígért 5,7-ből, 6,7-lett, ami akkor is egy liter, ha a különbség egy részét be is tudjuk be a havazásnak és a téli gumiknak. De milyen is az a városi közlekedés úgy általában ezzel a korszerűtlen dízelmotorral? Hát nem valami jó.
Hangos, ezerötszázas fordulat alatt lefullad, háromezer fölé pedig nem érdemes hajtani, ott úgysem történik semmi. A lefulladás tényleg nem vicc! Kanyarodok kettesben, és hopp, egyszer csak megáll!
Kétezer fölött aztán összeszedi magát és tisztességesen szedi a lábát. Ott nincs baj. Viszont a kuplung nagyon lent fogott, ami az araszolásoknál már-már kimerítővé tette az utazást.
Ezzel együtt nekem továbbra is bejön a Leon. Jól is néz ki, és nagyra értékelem a tágas hátsó sort és az öblös csomagtartót.
Itthon nem látják szívesen?
Nálunk pont a takarékos, de nehezen eladható 1,9 TDI miatt lesz bajban az Ecomotive. Az alacsonyabb regisztrációs adójú, ráadásul sokkal élvezetesebb 1,4 TSI például 1,2 millióval olcsóbb.
A Leon Ecomotive 5 576 000 forintba kerül Reference-kivitelben, azaz 132 000 forinttal drágább a nem részecskeszűrős, tehát kormoló (fúj, a méreg csak úgy ömlik ki levegőbe) 1,9 TDI-nél.
Nálunk jelenleg sem az Ibiza, sem a Leon Ecomotive-ra nem érvényes semmilyen adókedvezmény. A csökkentett szén-dioxid-emisszió pedig nehezen hozza lázba az autóvásárlókat, ha a kutya vacsorájához hasonló bizonyosságú hatdecis fogyasztáscsökkenésért még felárat is kell fizetni.
Sokat segítene a spórolós Leonhoz hasonló kocsik elterjedésében, ha az állam is honorálná megvásárlásukat. A kisebb környezetszennyezésű autók csak ott csinálnak karriert, ahol ezt belátják. Nálunk egyelőre nem. Az LS600h Lexusra van adókedvezmény, de erre a Leonra nincs.
Mentsük meg a Földet, de ne én kezdjem!
Volkswagen BlueMotion
Skoda GreenLine
Ford ECOnetic
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|