Piszok szerencsések vagyunk mi itt a szerkesztőségben. Nagyjából két éve ilyenkor még nálunk vendégeskedett az a BMW 330xd, amit kereken fél évig volt alkalmunk nyúzni egyhuzamban. Volt időnk rájönni, hogy egy hathengeres, bivalyerős dízelmotornál kevés örömtelibb dolog van az életben. Csak két dolog piszkálta akkor a csőrünket Biztos annyira kell az összkerékhajtás? És miért nem kombi a tesztautónk?
Az ember a gyenge pont
Az összkerékhajtás megítélése ízlés kérdése, van jó és rossz tulajdonsága egyaránt. Egyik oldalon megfoszt minket az örömtől, az állatkodástól, amit a hátsókerékhajtás nyújt, másrészt óriási biztonságot ad még szélsőséges körülmények között is. Feltéve, hogy nem csábít el az Erő sötét oldala.
Az extra tapadásból adódó biztonságérzet, és az óriási erőtartalék hajlamos az embert veszélyes mértékben felgyorsítani. Ezt a saját bőrömön is tapasztaltam. Mintha csak egyenesen mennénk, olyan egyszerűvé válik a kanyarodás, nincs csúszás, gumivisítás, gyakorlatilag nálunk gyorsabb és erősebb sportautókat érünk utol vele Visegrád felé a kanyarokban.
Eszméletlenül könnyű kívülről őrültnek tűnő ámokfutásba kezdeni vele, miközben belülről csak sétakocsikázásnak tűnik ez az eszeveszett száguldás. És ez bizony súlyosabb következményekkel járhat, mint nekifarolni egy járdaszegélynek a parkolóban, és kettétörni a felnit. A 330d xDrive-ban nehéz lesz visszafogni magunkat. Intenzív önbizalom-növekedésre, egyszersmind a környezet csökkenő szimpátiájára számíthatunk benne. Egyszerűen túl gyors az autó.
Kombi vagy limuzin?
Hiába nőtt kényelmes centikkel a modellváltással a hármas BMW, családi autónak még most sem az igazi. A szűkös és nehezen pakolható csomagtérrel egyszer-kétszer mi is megszívtuk a limuzinnál. Most, hogy itt volt a kombi, rá kellett ébrednünk: a számok nem hazudnak. Nem sok a 460 literes csomagtér – ugyanekkora limuziné is -, de a a jókora hátsó ajtón legalább ledöntött ülésekkel befért egy fürdőkád. (Ezért persze még nem biztos, hogy érdemes a kombit választanunk, egy életben egy ember ritkán cipel két-három alkalomnál többször fürdőkádat.)
330d xDrive Touring
A BMW-fanatikusok kemény magjának biztosan feltűnt, hogy megváltozott a xDrive BMW-ék jelölése. Jelenleg semmi sem árulkodik az összkerékhajtásról hátulról nézve, hacsak az nem, hogy farcsóválás nélkül száguld előttünk egy Hármas, esőtől, hóvihartól függetlenül. A hajtásra immár ezen túl csak az autó oldalára felbiggyesztett xDrive felirat utal.
Ez persze csöppet sem izgatott bennünket, mert alig vártuk, hogy újra rátenyerelhessünk a startgombra, és érezzük a halkan duruzsoló, de erőteljesen járó dízelszörnyet. Jó dolog, hogy közel feleennyiért is kapni dízelt, lehet azért is rajongani, de mielőtt azt gondolnánk, hogy a 318d a világ legjobb autója, érdemes ezt kipróbálni.
Konkurensekről, apró hibákról a túloldalon
245 lóerő és 520 newtonméter bujkál a motorháztető alatt, ez borzasztóan sok. Ekkora teljesítmény egy háromliteres benzinmotornak, ilyen hatalmas nyomaték pedig egy kamionnak is becsületére válna. Fura, hogy a kocsihoz kapott sajtóanyag komoly szerkezeti átalakításokat említ, mert érzésre sem változott a motoron.
Konkurensek: |
Nem csak egy xDrive BMW-vel lehet biztonságban elindulni síelni, a közvetlen konkurensek is szolgálnak négykerék-hajtású megoldással, hasonlóan erős dízelmotorral párosítva:
Mercedes C 320 CDI 4MATIC T-modell: 224 LE, 510 Nm, alapár: 12 326 000 Ft: BMW után Mercedest vezetni általában olyan, mint kapásból 20 évet öregedni. A mostani C-osztály talán az első kivétel ez alól, de a BMW valahogy még mindig jobban kézre áll. A Mercedes motorja gyengébb, a hétsebességes automata válója viszont nagyon ott van. Audi A4 Avant 3.0 V6 TDI quattro: 239 LE, 500 Nm, alapár: 13 059 200: Csak ízlés kérdése, hogy a BMW vagy az Audi mellett szavazunk. Tudásra közel azonos a két autó, de vezetési élményben sem állnak távol egymástól. Az Audi még mindig orrnehéz egy picit, így az xDrive sportosabb egy parányival. |
Hiába erősebb és nyomatékosabb az új vas, ezt szinte lehetetlen érzékelni. A plusz 14 lóerőnek és 20 Nm-nek persze örülünk, pláne, hogy az izmosodás dacára csökkent a fogyasztás, ezzel együtt a szén-dioxid kibocsátás is.
Nem tökéletes
Bármennyire is letaglózó a menetteljesítmény, hiába fogyaszt maximum 11 litert széttaposva az dízelmotor, a tökéletességhez még hiányzik néhány apróság. Például egy jobb váltó. Egyáltalán nem vagyok híve az automata váltónak, de a 330d xDrive-hoz talán ez a jobbik választás, a hatsebességes automata elég ügyesen teszi a dolgát. Mindössze 6,1 másodperc kell, hogy százra repítse a dízelt, ami a legjobb érték a kategóriában. Csak az a kár, hogy mi már próbáltuk a Merciben a 7G Tronicot, meg a Volkswagenekben a DSG-t.
A futómű se az igazi: kicsit túl kemény. Zötyögősebb, mint a C-osztályé, rázósabb, mint az A4-esé. Olykor-olykor már a ballonos, 17 colos téli gumikat is kényelmetlennek találtuk (amit általában 18-asra cserélnek a tulajok, amint megjön a jó idő). A kelletténél kicsit feszesebbre hangolt futómű azért megszokható, de nem állítjuk, hogy ez az ideális Magyarországra.
Azért persze apróságok ezek. A nyomaték lehengerlő, az előzések tényleg megoldhatóak apró gázadásokkal, a kormányra szerelt váltófülecskéknek hála pedig még sportosan is használható a kombi. A vastag kormányt öröm tekergetni, az M-es BMW futómű pedig remekül fordul. Ha kemény is, ha van is gyorsabb automata, azért nagyon nem rossz.
Horrorisztikus ár
Apró hibái ellenére a 330d xDrive-nak nagyon nehéz lesz ellenállni, ha egyszer kipróbáltuk. Ellene szól magas alapára, ennyiért kategóriákkal feljebb is van már érdekes alternatíva, de… A legdrágább összkerékhajtású hármasért 12 milliót kell fizetni alaphangon, amit könnyű feltornászni 15 millióra is. A konkurensek sajnos ugyanennyibe kerülnek, de szerintünk a nagyjából 20 százaléknyi felárral bíró ötös BMW az igazi konkurense a hármasnak. Egy BMW, az BMW.
Lenyűgöző számokért katt a következő oldalra
Műszaki adatok – BMW 330d xDrive Touring | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2993 |
Furat x löket (mm) | 84 X 90 |
Hengerek / szelepek száma | S6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 180(245)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 520/1750-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,1 |
Végsebesség (km/h) | 245 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,8 |
Vegyes (l/100 km) | 6,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 181 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4527/1817/1418 |
Tengelytáv (mm) | 2760 |
Csomagtér (liter) | 460 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1790/2255 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 61 |
Gumiméret | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 12 396 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes C 320 CDI 4MATIC T-modell: 12 326 000 Ft Audi A4 Avant 3.0 V6 TDI quattro:13 059 200 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Még mindig nagyon jó autó 330d összkerékhajással |
Pontszám (max. 10) | 8,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|