Új, csak nem látszik
Számtalanszor írtunk és olvastunk már róla, sőt ott voltunk a bemutatóján is. Mégis, az új X-Trail annyira hasonlít az elődjére, hogy újra és újra tudomást sem veszünk róla. Egyszerűen elfeledkezünk a létezéséről, mintha csak megfosztottak volna napi Cavinton-adagunktól.
A gyenge ráncfelvarrásnak tűnő modellfrissítés oka rendkívül egyszerű: úgy szerették az X-Trailt a vásárlók, ahogy volt. Ennek okát maga a gyártó sem értette – nem is számított ekkora sikerre – így érthető, hogy nem változtatott sokat a bevált recepten.
Amikor 5 évvel ezelőtt az első X-Trail tesztautóval barátkoztam, nem tudtam pontosan, mit gondoljak róla. Tetszett, hogy nem a divatos gömbölyű szabadidő-autó formával bír kívülről, a belseje viszont kifejezetten taszított. Ott is ragaszkodtak a szögletes formákhoz, amit kemény és igényesnek nem nevezhető műanyagokkal párosítottak.
Amolyan igazi sokat tapasztalt és sokat bíró munkagépnek tűnt az X-Trail akkor a kormány mögül, amit nyugodtan ki lehet csapatni slaggal, ha netán összekoszolódik. Semmiképpen sem tudtam egy divatos diszkóterepjárónak elképzelni. A rém egyszerű, középre helyezett műszerfaltól pedig inkább a 80-as évek jutottak eszembe, mintsem egy modern japán autó.
Most is tökös
Az új X-Trail az egyre szaporodó csilli-villi SUV-táborban még mindig életidegen egy picit, de pont ez lehet népszerűségének titka. Míg a többiek egy divatosnak vélt formavilághoz próbálja igazítani termékeiket, addig a Nissan magasról tesz az ilyesmire.
Hiába a formásabb fenék, az újabbik X-Trail még mindig nem az a kimondott szépség, akárcsak 5 évvel ezelőtt. Még szerencse, hogy az utastér minőségében megfelel a kor elvárásainak, miközben szinte ugyanolyan szögletes maradt.
Az X-Trail nem lett puhány, nem állt be az aszfaltterepjárók mögé a sorba, alig lett lányos. Maximum annyira, mint 12 óráig sörrel és ropival pókerezni cigifüstben. Van csaj, akinek ez jön be, de legtöbbjüknek nem ez a kedvence.
Érzékszervek próbája
A korábbi 2,2 literes dízel helyett, a kedvezőbb adóterhekkel sújtott kétliteres Renault dCi-motor dolgozik most a X-Trailben. A teljesítményre nem lehet panasz, bár nálunk csak a gyengébbik, 150 lóerős járt, mivel ahhoz lehet automata váltót párosítani.
Korszerű dízelről lévén szó, van elegendő nyomaték (320 Nm) és a 11 liter körüli városi fogyasztás sem nyomasztóan sok, bár kézi váltóval ennél nagyjából két literrel kevesebb is elég. Ami meglepő, az a dobhártyaszaggató kerepelés, amit az X-Trail a nagy mínuszokban előad. Nyugodtan elhagyhatjuk a kávét, a csípős hideg és a teherautós dízelszörny-hang elegendő lesz a reggeli ébredéshez.
A Nissan egyik igazi erénye egy másik érzékszervünkhöz köthető. A szafari fényszóróként rendelhető, tetősínbe integrált reflektorok igazi mókát jelentenek a vezetőnek, és borzalmat a forgalom többi résztvevőjének. Muszáj megvenni.
Azért, hogy ne kergessünk vele lépten-nyomon ártatlan autósokat az árokba, nem is kapcsolható fel csak úgy egyszerűen. Először a normál reflektorokat kell aktiválnunk, majd egy nőies mozdulattal a bal térdünk magasságában az ESP gomb mellett találjuk a szafari hangulat kapcsolóját.
A plusz fényágyú kiváló szolgálatot tehet egy elhagyatott országúton, de a pofátlan autósok büntetésére is alkalmas lehet, bár ez nem rendeltetésszerű használat. Egy sötét és félelmetes erdőben az igazi, még ha oda ritkán is tévedünk az X-Traillel.
Alkalmas is, meg nem is
Hajtáslánca, terepszögei bőven túlmutatnak egy szabadidő-autó képességein, csak a differenciálzár és a felező hiánya teszi lehetetlenné, hogy ezzel nyerjük meg a somogybabodi off-road fesztivált. Ennél alacsonyabb rendű célok megvalósítása nem fog gondot okozni, az X-Trailt nem olyan fából faragták.
Ennyiért nincs jobb SUV
A terepjárásra hajló képességek normál használatban még éppen nem zavaróak, ennyit bőven el tudunk viselni. Szlalomversenyt ugyan nem fogunk vele nyerni, de csak pont annyira puha aszfalton, hogy lelkiismeret-furdalás nélkül átgázolhassunk vele a fekvőrendőrökön, vagy az útban lévő járdaszegélyeken.
A kétliteres dízel partner szinte mindenben, és végül pozitív benyomást keltett bennünk a hatsebességes automata váltó is. Jelentősen rontja a gyorsulást, majd két literrel növeli a fogyasztást, mi mégis megkedveltük. Bátran ajánljuk annak, aki meg tud barátkozni ezen hátrányokkal. Illik a motorhoz, és kellően gyorsan kapcsol ahhoz, hogy ne kívánjuk a pokolba.
Most kell venni
A hátsó sor nem kifejezetten tágas az X-Trailben, a csomagtartó annál inkább, így kiváló családi autó lehet belőle. A csomagtérpadló alatti fiókok ügyesek és ötletesek, és felettük még mindig óriási a hely. Ez csak egy újabb indok, hogy most azonnal vegyünk belőle egyet. Akcióban már 5,3 millióért adnak gyengébben felszerelt dízelt (Mitsubishi Outlander: 6 990 000 Ft-tól, Toyota RAV4: 7 240 000 Ft-tól), ennél jobb ajánlat nem sok van a piacon. A szabadidő-autók között biztosan nincs.
Gyerekbarát |
Az új Nissan X-Trail négy csillaggal távozhatott 2007 novemberében az EuroNCAP-töréstesztről, mivel a tesztbábuk sajogó térdre és nyaki fájdalmakra panaszkodtak frontális ütközés esetén. Az elöl ülőknél jobb dolga van a hátul utazó gyerekeknek, akik frontális és oldalirányú ütközésnél is maximális pontszámot biztosítottak a szabadidő-autónak. A gyalogosakat jobb időben elkergetni a szafari fényszórókkal, ők nagyot kaphatnak a koponyájukra, ha ráfekszenek a motorháztetőre. |
Műszaki adatok -Nissan X-Trail 2.0 dCi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1995 |
Furat x löket (mm) | 84 X 90 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,5 |
Végsebesség (km/h) | 181 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,7 |
Vegyes (l/100 km) | 8,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 216 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4630/1785/1770 |
Tengelytáv (mm) | 2630 |
Csomagtér (liter) | 603 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1637/490 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 215/60 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 384 000 Ft-tól |
Konkurensek (forint) | Toyota RAV4 2.2 D4-D:
7 240 000 Mitsubishi Oulander 2.0 DI-D: 6 990 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ennyi pénzért remek választás |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette
- Robosztus felépítés
- Tágas csomagtér
- Elfogadható anyagminőség
- Kiváló terepjáró képesség
- Kedvező ár
Ellene
- 11 liter városban
- Szűkös második sor