A többgyerekes vevők kedvéért nyújtottak egy arasznyit a Nissan Qashqai-on, és belepasszíroztak még két ülést. A plusz centiket az A-oszloptól hátrafelé osztották el, többé-kevésbé igazságosan. Jutott az extra centikből a tengelytáv növelésére is, talán ezért annyira nehéz elsőre eldönteni: ez a Qashqai rövid, vagy hosszú.
X+2=7?
Kétliteres, 150 lóerős dízelmotorral, automatikus váltóval és gazdag felszereltséggel futott be hozzánk a Qashqai +2. A változásokat legjobban úgy vehetjük észre, ha egymás mellé állítjuk a rövidebb és a hosszabb változatot. A +2-est valamiért harmonikusabbnak, szebbnek fogjuk látni, de ha megkérdezik, miért, bajban lennénk. Oldalról a hosszabb tetőcsomagtartó tűnik fel, elöl a nagyon finoman átrajzolt hűtőmaszk. Egyedül hátul lesz könnyű dolgunk, és ennek nem feltétele az olvasáskészség. Ennyi. Forradalmi újításoknak nyoma sincs. Igaz, nincs is rá szükség, a Qashqai jól fogy, nem lenne bölcs változtatni a bevált formán.
Max. 160 cm
A leghátsó sortól ezúttal sem vártunk sokat. Ugyan a lehajtható, tologatható második üléssor megkönnyíti a hátrajutást, de ha térdtől lefelé is vannak végtagjai valakinek, ő nem fogja jól érezni magát leghátul. Gyermekek, hobbitok, törpék simán elférnek, de kifejlett felnőttek csak bajosan. Szerencsénkre ezt a gyár sem gondolja másként, ők 160 centire saccolják azt a magasságot, amivel károsodás nélkül túlélhetjük a harmadik sorban utazást.
De ne legyünk igazságtalanok, akadnak az életben olyan helyzetek, amikor boldogan ülünk be hátra, még akár kétméteres termettel is. Átmulatott éjszaka után aranyat ér, ha még beférünk valahogy a józan sofőr sokszemélyes kocsijába.
Az eddigi legjobb |
A Nissan Qashqai 37 pontot – öt csillagot – szerzett az EuroNCAP töréstesztjein. A minden korábbi eredményt felülmúló 37 pontos értékelés a frontális és oldalütközéses teszteken szerzett 16-16 pont és a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető jelzésért bezsebelt 3, valamint az oszloptesztért begyűjtött 2 ponttal együtt jött ki. Ez az EuroNCAP tízéves pályafutása alatti kapott legtöbb pont. A tesztet a bábuk jól viselték, csupán a vezető felsőtestét érte a kelleténél nagyobb terhelés. Gyermekvédelmére 40 pontot kapott a Nissan. Kikapcsolható utasoldali légzsákja is hozott néhány pontot a konyhára. A gyermekeket modellező bábuk által mért értékek alapján hibátlanul teljesített volna az autó, de valamiért a szakembereknek itt sem felelt meg a kikapcsolható légzsák állapotáról tájékoztató, illetve a gyermekülés rögzítőpontjának jelzése. |
Mindent elnyel
A harmadik sor ülései állandóan velünk utaznak, de ha nincsen rájuk szükség, pár mozdulattal a padlószintbe döngölhetjük őket. Ilyenkor a 130 literes operett-csomagtartó egy csapásra 450 literesre növekedik. Ha ettől rákapunk az üléshajtogatás ízére, akkor egészen másfél köbméterig növelhetjük a hátsó részleg befogadóképességét.
Ha már a csomagtartóban rendezkedünk, újabb apró figyelmességgel is szembesülünk: a rakomány álcázására szolgáló rolót akkor sem kell a lakásban, garázsban kerülgetni, amikor heten ülnek az autóban. Egyszerűen a padlóban neki kialakított helyre kell illeszteni, és máris láthatatlanná válik.
Kattintás után újabb matekfeladat jön
Matek: 4×2, 4×4
A Qashqai vállaltan városi terepre szánt szabadidő-autó. Mégis kapható 4×4-es kivitelben is. Nem is akármilyennel. Ezekben a korábbi X-Trail hajtáslánca igyekszik elosztani a nyomatékot a négy kerék között. A szükséges hasmagasság is megvan ahhoz, hogy a terepes Qashqai a városi dzsungel mellett akár silányabb földutakon is megállhatja a helyét. Futóműve amúgy is korrekt, masszív darabnak tűnik, amiben valószínűleg a méretes kerekeknek, abroncsoknak is jut némi szerep.
Városi menetben ahogy öregszem, egyre inkább élvezem a kényelmes automatikus váltókat. A Qashqai-ban gond nélkül feláldoznám érte a kézi váltó által kínált fürgeséget. A kényelmes életért az andalító menetteljesítménnyel fizetünk meg, fürgeséggel még véletlenül sem vádolhatjuk meg a termetes szabadidő-autót. Apró, kellemes meglepetéssel szolgál a váltó: képes szépen önmagától visszaváltogatni – ez még nem akkora varázslat -, de érezhető motorfék is van. Bámulatos.
A 150 lovas dízel átlagosan 8,6 liter gázolajat füstölt bele a budapesti szmogba. Automatikus váltótól, főként városi környezetben, néha melegedőként használva ez nem is rossz eredmény.
Nyissunk be!
Miután beültünk és elhessegettük a skót Carlos Ghosn leheletét, amely itt szerencsére mindössze néhány olcsó megoldásban érhető tetten. Ilyen az apró, olcsó műanyagú kesztyűtartó, vagy éppen az, hogy csak a vezető kapott automata ablakemelőket. Filléres tételnek tűnik, kár érte.
A valószínűtlenül nagy üvegtetőtől még a feketébe öltözött, néhány parányi kivételtől eltekintve rendes anyagokból felépített utastér is barátságossá válik. Praktikusan minden sor kapott saját világítást, ami eleven kisgyerekekkel szinte nélkülözhetetlen apróság. Az utazásokat átalvó álomgyerekeknek pedig az lesz kedvükre, hogy a második sor üléseit is lehet tologatni, háttámlájukat döntögetni. Ha a babaülésben nincsen elég beállítási tartalék, így segíthetünk magunkon.
Carlos Ghosn |
A bozontos-szemöldökű Nissan-vezér 2005. április 29-én lépett a távozó Louis Schweitzer örökébe. Ghosn-t a Nissan szanálása segítette világhírhez. Vezetésével a veszteségektől fuldokló japán autógyártót nem egyszerűen sikerült talpra állítani, a japán fél a világ egyik legjövedelmezőbb autógyártójává vált.
Mindez persze nem ment magától, Ghosn több ezer embert rúgott ki a cégtől, és más komoly megszorítással is hozzájárult ahhoz, hogy a japánok nagy része az ördögöt lássa benne. Aztán az idő mégis őt igazolta, a Nissan a komoly veszteség után a igen hamar nyereségessé vált. |
Barátságos terepjáró
A Qashqai +2 nem agresszív külsejű tankhajó, aki ilyet szeretne, válasszon mást Nissant a kínálatból. Ez a modell inkább a Föld túlnépesedésére magasról tevő, négy-ötgyermekes családoknak való. Legalábbis addig, amíg a legkisebbek át nem lépik a bűvös 160 centis küszöböt.
Tesztautónk 8 765 000 forintos ára elég húzós, de ha már tele vagyunk pénzzel, kicsit többért, 9 249 000 forintért a fullos, automata Hyundai SantaFé-t is hazavihetjük, 2,2-es motorral, szintén hét üléssel.
Végül jöjjenek az adatok!
Műszaki adatok -Nissan Qashqai +2 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1995 |
Furat x löket (mm) | 84 X 90 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,4 |
Végsebesség (km/h) | 183 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,6 |
Vegyes (l/100 km) | 7,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 209 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4525/1780/1645 |
Tengelytáv (mm) | 2765 |
Csomagtér (liter) | 450/1520 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1791/565 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 215/60 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 440 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|