Nem lehet azt mondani, hogy elsiették a Q5 bevezetését, miután a BMW már régen túlesett az azonos kategóriában szereplő X3-as modellfrissítésen is. Mégsem gondoljuk, hogy az Audi bármiről lemaradt volna.
A Mercedes-Benz GLK-val és a Volvo XC60-nal közel egy időben érkező SUV-nak valószínűleg meglesz a maga vásárlóközönsége. A nagy kérdés, hogy megérte-e várni rá olyasvalakinek, aki nem elkötelezett egyik prémiummárka iránt sem. Mivel mi már próbáltuk mindhármat, a választ is eláruljuk.
Arányos, de milyen áron
Küllemre nagyon kellemes csalódás a Q5, az óriási, meglehetősen tehénszerű Q7-es arányait sikerült úgy betorzítani, hogy az egy elegáns, de erőtől ragyogó szabadidőautó benyomását váltsa ki a szemlélőből.
Persze sosem gondoltuk volna, hogy ehhez húszcolos felnikre és abroncsokra lesz szükség, ami durva bűntett az emberiség és főként a vásárlók pénztárcája ellen. Téli gumit ebben méretben csak akciósan fogunk 100 ezer forint/db alatt találni, ez így félmillióhoz közeli nagyságrend egy garnitúra váltásakor. De ne akadjunk le ilyen apróságokon egy 20 milliós autónál.
A látvány tényleg magáért beszél, amit a LED-es nappali fény, és az óriási elefántfülekre hasonlító visszapillantó tükrök sem rondítanak el. Ami pedig bizonyos körökben a lényeg: az autó még így is nagynak néz ki. Persze a hazai vásárlóközönség egy részének a Q5 kizárólag lányautóként jöhet majd szóba, nekik ugyanúgy kellemetlen lesz beleülni, mint anno az X3-asba volt az X5-ös BMW árnyékában. Mi továbbra is tartjuk magunkat azon állásponthoz, hogy az esetek túlnyomó többségében a Q7/X5/GL mérete már a használhatóság rovására megy. Méretfetisiszták: higgyétek el, érdemes egy próbát tenni a kisebbekkel is!
Miért jó a kisebb?
Több oka is van, miért jó egy csökkentett méretű monstrum. Nem csak a wellness-termek állandó látogatói érthetik meg, miért jó az, ha valami fél tonnánál könnyebb és hogy az 2 másodperccel rövidebb idő alatt futja a 100-as sprintet (6,5 mp). Ennyi ugyanis a 40 centivel rövidebb Q5-ös előnye a Q7-essel szemben. És legalább két liter mínuszban, amit akár tízliteres városi fogyasztásként is elkönyvelhetünk.
Az adatokat alátámasztandó, érzésre is közelebb áll egy személyautóhoz a Q5-ös, mintsem egy full-size SUV-hoz. A 3.0 TDI Q5-öst melegváltásban kaptuk az Audi A6-ossal, az eredményen mi magunk is meglepődtünk. A kilátás és ezzel együtt a biztonságérzet is jobb a Q5-ben, de az érzékszerveink megcsalnak, és alig érezni magasabbnak a terepjárót, mint az A6-ost. Míg a Q7-esből lenézhettünk a BKV-buszok utasaira is, most velük egy szintre kellett ereszkednünk.
Harmonikus?
A Q5 fürge. Köszönhető ez annak a 240 lóerőnek és 500 newtonméteres nyomatéknak, amit a háromliteres TDI dízel tartogat a sofőrnek, még a szmogriadó kellős közepén is. Euro 5-ös ugyanis.
A gyorsulás mindössze egy tizeddel rosszabb, mint a korábban agyondicsért 3.0sd X3-asé, ami egy bonyolultabb és erősebb konstrukció eredménye. Mégsem voltunk tökéletesen elégedettek az Audival.
A tökéletesen sima Tiptronic váltóhoz képest a hétfokozatú, duplakuplungos S tronic érezhetően gyorsabban vált, mégsem annyira harmonikus. Nagyobb gázadáskor apró rángatások kísérik a váltásokat, amit indulásnál egy apró turbólyukkal is kiegészíthetünk. Nüanszokról van szó, de a Q5-öst nem éreztük kifejezetten harmonikusnak ebben a kombinációban.
Kicsit zörög
Pont olyan vezetni a Q5-öst, mint egy átlagos Audit. Nincs erős oldaldőlés, jól kanyarodik, azonnal reagál a kormánymozdulatokra, és feszes a futóműve. Egy terepjárótól általában pont az ellenkezőjét várná az ember. Puhaságra viszont esélyünk sincs a 20 colos felnikkel, az állítható futómű még Comfort-módban is zörgéseket produkál a csomagtérben. Ez viszont ne tévesszen meg senkit, belsőre megint az Audi viszi a prímet.
Az X3 és a GLK utasterével összehasonlítva a Q5-ös jön be nekünk leginkább, ami mostanában általános felállás a prémium márkák között. Igényes anyagok, kézre eső kapcsolók, elegendő számú rekesz: ezt mind tudja a Q5 belülről. Na, meg egy óriási panorámatetőt.
Közhely, drágán
Továbbra is igaz a már közhelyként emlegetett felsorolás: a BMW sportos, a Mercedes kényelmes, az Audi meg valahol a kettő között van. Nincs ez most sem másképp, a Q5-ben pont azt kapjuk, amire számítunk. Nem fog csalódni aki mellette dönt, de azért kár hogy erre évek kellett várnunk.
A Q5 3.0 TDI alapáron 14 milliót kóstál, amit a nagyobb felnikkel, egy navigációval, egy jobb audiorendszerrel, és távolságszabályzós tempomattal máris 20 millió fölé sikerült tornázni. Alapárban egymillióval drágább, mint a gyengébb és lassabb GLK 320 CDI és a X3 3.0d. A Volvo XC60 185 lóerőig tud versenyezni, azért 11,5 millió körül fizetni.
Műszaki adatok – Audi Q5 3.0 TDI quattro | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2967 |
Furat x löket (mm) | 83,0 X 91,4 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 176(240)/4000-4400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 500/1500-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6.5 |
Végsebesség (km/h) | 225 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,6 |
Vegyes (l/100 km) | 7,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 199 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4629/1880/1653 |
Tengelytáv (mm) | 2807 |
Csomagtér (liter) | 540 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1865/580 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 235/60 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 13 919 600 |
Konkurensek (forint) | BMW X3 xDrice 30d: 12 923 000 Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC: 12 866 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 20 051 608 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Erős, gyors és kicsit rázós. Azt kaptuk, amire számítottunk, se többet, se kevesebbet |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|