Új alapokon
Ha kizárólag az autóeladások pillanatnyi zuhanását nézzük, koromfekete a jövő. De a statisztika nem minden: a közeljövőben annyi izgalmas, vidám, eredeti és belevaló autóval gazdagodik a kínálat, mint máskor évek alatt.
Jönnek a jópofa járgányok |
Kangoo be bop – Beszállás a csomagtéren át
Magas, mókás, megfizethető autóból több is érkezik idén, köztük a Citroën C3 Picasso. Kicsivel utána, a második negyedévben fut be a Renault Kangoo be bop. Ennek az autónak aztán alig van értelme, de nagyon derűs színfolt. A normál Kangoonak egyszerűen kiharapták a közepét, amivel egy, a Corsánál rövidebb, de hórihorgas torzszülemény jött létre. A legnagyobb truváj benne a hátsó sor fölött nyitható tető és szélvédő. Hátulra a csomagtérajtón át is be lehet szállni, ami nem valami praktikus, de valószínűleg a gyerekek élvezik majd. A motorok terén az 1,6-os benzines alternatívája az 1,5 dCi. Japán többség Még nem tudni, mikor debütálhat Magyarországon a kocka egyterűk klasszikusa, a Nissan Cube. Ha kedvező a csillagállás talán év végén, esetleg csak jövőre. Ha elkezdődik az új modell értékesítése, akkor a 111 lóerős, ezerhatos benzinessel és a 106 lóerős 1,5-ös Renault-dízellel jön a különleges egyterű. Mostani állás szerint a Kia Soult idén áprilisban vagy májusban követi az összkerékhajtással is gyártott Toyota Urban Cruiser. Az Urban Cruiserrel ugyanaz a cél, mint más egyre kisebb szabadidő-autókkal: összebékíteni az ésszerű fogyasztást a magas építéssel, amire az autóvásárlók buknak. Az 1,4 literes dízelmotortól 5,0 literes szabványos átlagra számíthatunk. A jen jelenlegi magas árfolyama nemcsak a japán devizában eladósodottakat aggasztja, hanem az érintett importőröket is, de a Toyota mindenképp behozza az Urban Cruisert. |
Különleges szerzet
A Kia Soul máris itt van. Zsír új padlólemezre épül, ezeket a friss fejlesztésű alapokat veszi át a Genfben három hét múlva tanulmányautóként bemutatandó kis egyterű is.
Dél-Korea, amely állammal hazánk idén 20 éve vette fel a diplomáciai kapcsolatot, az utánzásra építette autóiparát.
A koppintások során egyre jobb autókat kezdtek gyártani, most pedig már különleges, stílusos modelljük is van.
Dél-Koreából még nem érkezett hozzánk annyira eredeti autó, mint a Kia Soul. Rövidebb, de magasabb az Astránál és más kompakt autóknál, jó adag szabadidő-autós, újmagyarul SUV-s beütéssel.
Mekkora is?
A Soul elsősorban városi autó, ez látszik a csomagtartón, amely a kocsi hosszához képest még a padló alatti tartalékkal együtt is jelentéktelen. A tér felosztásában azért nyert a hátsó lábhely, mert a megcélzott vevőkör várhatóan kettesben megy hosszú utakra. Rövidebb távokon viszont négyesben is használják az autót közös programokra.
A Kia ötcsillagos töréstesztet kíván elérni, de ez nem olyan egyszerű, mint eddig volt. A megoldás a túloldalon
A Kiában a colos nagybácsi mögé nyugodtan beültethetjük a legmagasabb unokatestvért, a fejtér és a lábhely is imponáló a külső hosszához képest. Gusztusa szerint a tulaj sokféle huzattal, színnel dobhatja fel a belső teret, ha már a jóindulattal közepes anyagminőségen nem lehet szépíteni.
Olyan kárpit is létezik, amelyben a Soul feliratok éjjel zölden foszforeszkálnak. Kívülről is akad bőven lehetőség egyedivé tenni az autót. A gyári tartozékok között van sötétített üveg, 18 colos felni, az alapmodelltől eltérő lökhárító és hűtőmaszk.
ESP, hat légzsák, 3,8 millió Ft
Itthon sajnos még szokatlan a kategóriában, hogy egy autót kizárólag teljes biztonsági felszereltséggel lehessen megvenni. A Soulban az első, az oldalsó és a függönylégzsákon kívül van övfeszítő és a ráfutásos balesetek nyaksérüléseit enyhítő aktív fejtámla. Az ESP is széria, amely nélkül a jövőben nem lehet majd ötcsillagos egy autó töréstesztje. A kényelmi extrák közül sem hiányzik semmi létfontosságú.
A 126 lóerős, benzines motorral 3,8 millió Ft az alapár légkondival, CD-s rádióval és az említett biztonsági extrákkal. A következő lépcső 4,2 millió forint. Eldönthetjük, hogy ezért a pénzért a több extrát és látványosabb külsőt nyújtó benzines EX modellben ülünk, vagy inkább elég az egyszerűbb felszereltség, de a motor legyen dízel.
Két dízel, egy benzines, év végére 1,4-es
Mi rögvest az utóbbit választanánk, mert az 1,6-os dízel jól sikerült darab. 115 lóerőt és 260 newtonmétert tud a közös nyomócsöves befecskendezésű turbódízel, amely a kurta próbakörön jó benyomást keltett. Májustól ugyanekkora nyomatékkal, de 128 lóerős teljesítménnyel is elérhető lesz ez a motor.
Hatfokozatú váltó egyik dízelhez sem jár, viszont a kézi helyett rendelhetünk négyfokozatú automatát. A félmilliós felárú automatával együtt részecskeszűrő is jár, ami a légzéskárosító koromrészecskéket gyűjti össze és égeti el.
Nincsenek extracsomagok
Nagy dolog, hogy a távol-keleti autógyártók tenyérbe mászó extracsomagjai helyett a Soulhoz egyenként be lehet ikszelni azokat a felszereléseket, amelyekre szükségünk van. Nem kell például bőrkárpitot és motoros ülésállítást is vennünk a tolótető mellé. A Kia a Cee’d és a Sportage után a Soulhoz is 7 év/150 000 kilométeres garanciát biztosít.
Motorok | Árak (LX illetve EX felszereltséggel) |
|
1.4 16V (109 LE) | Ár ősszel | |
1.6 16V (124 LE) | 3 799 000 – 4 199 000 Ft | |
1.6 CRDi (115 LE) | 4 199 000 – 4 599 000 Ft | |
1.6 CRDi (128 LE) | 4 349 000 – 4 749 000 Ft |
Alapfelszereltség, Soul LX: ABS, elektronikus fékerőelosztó, ESP menetstabilizáló elektronika, első, oldalsó és függönylégzsák, aktív fejtámla elöl, manuális légkondicionáló, motoros állítású, fűthető tükrök, kormányról vezérelhető CD-s rádió hat hangszóróval, Aux- és USB-csatlakozóval, elöl-hátul elektromos ablakemelők, 16 colos könnyűfém keréktárcsa. Az EX többletfelszereltsége: ködfényszóró, bőr kormány és sebességváltó gomb, optikai csomag, 18 colos könnyűfém felni, motorosan behajtható külső tükör. |