Összkerékhajtással, konkurens nélkül
A VW Caddy önmagában nem lenne nagy újdonság, 2004-es bemutatkozása óta járt már nálunk sokféle példány. Próbálgattunk hétszemélyes kisbusz méretű, DSG váltós, gazdagon extrázott változatot egyaránt, de a négykerék-hajtású Caddy 4Motion-re mostanáig kellett várni.
Hogy megérte-e, majd kiderül, de egyelőre nem tűnik rossz ötletnek a 4×4-es kivitelű VW piacra dobása, hiszen amióta a Renault Kangoo 4×4 eltűnt, konkurensektől sem kell tartania.
Kinek kell?
A Volkswagen a 4×4-es Caddyvel rögtön kétféle célközönséget is kinézett magának. Az egyiket a népesebb, sokgyermekes, gyakran temérdek cuccal utazgató családok jelentik, akik elmenekültek a városi lét és az aszfaltozott út áldásai elől.
Nekik szánják a Caddy személyautós belvilágú, Life változatát. A másik csoportot azok a cégek képezik, akiknek valamilyen oknál fogva el kell hagyniuk a jól járható betonutakat. Ők a Caddy haszonjármű változatának örülhetnek.
Terepteszt érdekes szemszögből – videó
Odalent a lényeg
De inkább nézzük, mivel is több ez az autó az átlag Caddynél. Ránézésre az égvilágon semmit nem fogunk észrevenni, egészen addig, amíg nem nézzük meg hátulról a járgányt. Ha általánosban sikerrel vettük az első néhány osztályt, akkor a hátsó ajtón díszlő 4Motion felirat fogja elárulni az autót.
Kétkedők még bekukkanthatnak a hátsótengelyhez is, aminek közepén irgalmatlan méretű diffiház néz majd velük farkasszemet. Ennél kevésbé látványos, de alul a plusz kardántengely miatt át kellett tervezni az üzemanyagtankot és a kipufogórendszert is. A sok munkáért cserébe a Caddy papíron 30 fokos emelkedőt is képes maga alá gyűrni és az egyszerűbb földutakon is boldogul majd vele a gazdája.
A katalógus szerint a fogyasztási adatok nem romlanak vészesen, az összkerékhajtás miatt, mindössze 0,3-0,5 literes pluszfogyasztással kell számolni.
Lapozás után homokba, vagyis hóba hajítjuk a járgányokat
Has alatt az agy
Hogy mostoha útviszonyokkal se legyen gondja a Caddynek, negyedik generációs Haldexes összkerékhajtással vértezték fel. Ez annyival tud többet az elődnél, hogy indulásnál alapból juttat a nyomatékból mind a négy keréknek, így nincs szükség arra, hogy a lamellák zárásához a tapadást vesztett első kerekek elkaparjanak.
Homokba vele!
A rövid tesztet a sóskúti homokbányában celebrálta a VW, ott ahol már nála sokkal komolyabb terepjárók is süllyedtek el a gonosz kvarchomokban. Ezért az előre kitűzött pályát megpróbálták az autó képességeihez igazítani, így nem is tűnt szörnyen nehéznek a terep. Azért a frissen lezúduló arasznyi hó mégis izgalmassá tette a menetpróbát.
Eleinte ebből az autóban nem éreztünk sokat, az járgányok nagyobb megrázkódtatás nélkül küzdöttek a tereppel. Legfeljebb a 105 lovas dízelmotor tűnhetett néha gyengécskének, hiszen mostanában már nem nagy kunszt ekkora lökettérfogatból jóval nagyobb teljesítményt sem előcsalogatni.
Mégis csúszik
Sofőrcserénél és a fotózásnál aztán kiderült, hogy ami a kocsiból sétagaloppnak tűnik, az nem feltétlenül az. Két lábon már nehezen áll meg az ember a szappanos jégként csúszó havas, jeges, letaposott matérián. Így inkább szaporán visszaültünk az autókba. Az ESP és a hajtáslánc észrevétlenül tette a dolgát, dombra fel, dombról le. Majd ugyanez elölről.
Néhány havas menet és a forgalomban lehúzott tesztút után szerintem mindenki örült, hogy összkerékhajtású autóban töltötte a délelőttöt. Engem meg amúgy sem nehéz meggyőzni arról, hogy a négykerék-hajtás jó dolog.
Plusz két hajtott kerék lett. Maradhat?
Pontos árakat egyelőre még nem tudunk, mindössze annyit árult el a forgalmazó, hogy a mezei Caddyhez képest nagyjából 800 ezer forintos felárral lehet számolni. Kicsit szépíti a képet, hogy ezt nemcsak az összkerékhajtásért fizetik majd a vásárlók, hanem részecskeszűrő, ESP, központi kijelző is benne foglaltatik a tetemes pluszköltségben.
Akinek ez nem elég, extraként motorvédő lemezzel is fokozhatja a terepi biztonságérzetét. Egyelőre sajnos csak az 1,9-es , 105 lóerős turbófeltöltős dízelmotor és a hatfokozatú manuális váltó kettőséhez elérhető az összkerekes hajtáslánc.