A leánykori nevén Audi A4-esnek nevezett Exeo-val a SEAT új célközönséget szeretne a márkához csábítani. Olyan idősebb, konzervatívabb vásárlókat próbálnak megnyerni a márkának, akik eddig nem találtak kedvükre való modellt a cég kínálatában.
Persze azokat sem szeretnék elveszteni, akik az idők során, alternatíva híján „nőtték ki” korábbi SEAT-jukat és most már valami nagyobbat, komolyabbat szeretnének. Természetesen továbbra is SEAT emblémával az orrán.
Nem utolsó sorban az egyre fontosabbá váló cégautós bizniszből sem szívesen maradna ki a gyár, hiszen úgy érzik, a SEAT-ra szerintük jellemző megbízhatóság, jó értéktartás mind-mind olyan tulajdonságok, amik szép reményekkel kecsegtetnek ebben a szegmensben.
Egy SEAT Exeo tulaj tipikus napja – videó
A nagy kérdés: Vajon 1’11”-nél már a záróvonalon fejezi be az előzést???
1200 kamionnyi gyár
A prezentáció szerint huszonhárom hónap alatt fejlesztették ki az Exeót, és a martorelli gyárat tizennyolc hónap alatt készítették fel az új modell gyártására.. Ez nemcsak a teljes, 1200 kamionnyi fuvarra rúgó Ingolstadti gyártósor leszerelését, becsomagolását és spanyol földön történő összeszerelését takarja, hanem benne van a rengeteg finomítás, átalakítás is, ami miatt az előző generációs A4-es ma is korszerű autóvá vált.
Hozzányúltak a futóműhöz, belső térhez, egyaránt és a motorpalettára is újdonságok kerültek. A hatféle választható motor mindegyike teljesíti a szigorú EuroV-ös károsanyag-kibocsátási normákat és a SEAT történelmében először gazdaságosabb és csendesebb közös nyomócsöves dízelmotorokkal érkeznek majd az Exeók.
SEAT emblémás Audi
Reszeltek egy keveset a külsőn is, de az autó arányai, karaktere nem sokat változott. Elölről és hátulról ugyan jellegzetesen SEAT-os – leginkább az Ibizán megismert formákhoz hasonlító – vonásokat kapott az autó, de oldalról szinte lehetetlen megkülönböztetni az A4-estől.
De az okosok szerint ez nem is akkora baj – rengeteget lehettt így spórolni – és az emberek úgyis leggyakrabban elölről, vagy hátulról látnak egy autót. Bár az sem mellékes, hogy A4-esre hasonlítani egyáltalán nem ciki, ellentétben mondjuk egy bolgár targoncával.
Nem ez az egyetlen új szegmens, ahol korábban a vásárlók nem találtak SEAT-ot. A tízéves modelloffenzíva tartogat még meglepetéseket, hiszen a gyár negyven új modellt – ebbe a ráncfelvarrások is beleértendők – ígér az elkövetkezendő évekre. Ebbe pedig sok minden belefér, akár egy izgalmas roadster, vagy más eddig nem gyártott autó is érkezhet a spanyoloktól.
Biztonság
Az Exeo már alapból hét légzsákkal óvja az utasokat, de akinek ez nem elég, további kettőt rendelhet még a népes társasághoz. Biztonsági övei elöl hátul egyaránt överő-határolóval rendelkeznek, az elsők pedig elektronikus előfeszítőt is kaptak. A megfelelő gyermekülésben utazók biztonságát Isofix csatlakozók fokozzák, és a motorháztető, lökhárító kialakításával az esetleges gyalogosgázolások sérüléseit is igyekeztek a lehető legalacsonyabbra lefaragni.
Kattintás után boncolgatjuk egy kicsit a motorválasztékot, majd útra kelünk a legújabb SEAT-tal
Az opcióként rendelhető dupla üvegezés nemcsak a tolvajoktól védi meg az autó belsejét – a hagyományos üveg kettő, a dupla harminc másodpercnyi munkát jelent a kalapáccsal érkező tolvaj szakmunkásnak – hanem az időjárás viszontagságaitól és a külvilág zajaitól is.
Nagyszerű ötlet a tetőablakba integrált napelem is, amely tűző napon parkolva táplálja az utastér szellőztetését végző berendezéseket. Kár, hogy a légkondicionálót nem bírja erővel.
Új dízelek
Hatféle motorral – három benzinessel és ugyanennyi dízellel – készül az Exeo, amelyekből ötféle már a kezdetektől elérhető lesz, csupán a leggyengébb, 120 lóerős dízelre kell majd szeptemberig várni.
Menet közben
Mi elsőként a gazdagon felszerelt – bár az alapfelszereltség sem nevezhető puritánnak – kétliteres 200 lóerős benzinest próbáltuk ki. Utasterében passatos hangulat terjeng, enyhe audis érzéssel megspékelve, amit a kormány közepéről ránk tekintő SEAT embléma zavar össze végleg.
Az üléseken érezni a beléjük fektetett munkaórák gyümölcsét, kényelmesek, masszívak igaz, hosszabb úton még nem volt alkalmunk kipróbálni. Minőségi, szép anyagok mindenhol, látszik, hogy ez a márka új zászlóshajója és odafigyeltek a részeltekre. A navigációs képernyőt mi ugyan nem oda tettük volna, mint a gyár mérnökei. Talán egy arasznyival feljebb jobb helyen volna a kijelző.
MOTORVÁLASZTÉK:
Benzinesek | 1.6 |
1.8 | 2.0 TSI |
Max. teljesítmény: | 102 LE | 150 LE | 200 LE |
Max. nyomaték: | 148 Nm | 220 Nm | 280 Nm |
Gyorsulás: (0-100 km/h) | 12,6 s | 9,3 s | 7,3 s |
Végsebesség: | 190 km/h | 217 km/h | 241 km/h |
Átlagfogyasztás: (l/100km) | 7,5 l | 7,9 l | 7,7 l |
Dízelek | 2.0 TDI CR |
2.0 TDI CR |
2.0 TDI CR |
Max. teljesítmény: | 120 LE | 143 LE | 170 LE |
Max. nyomaték: | n.a. | 320Nm | 350 Nm |
Gyorsulás: (0-100 km/h) | n.a. | 9,2 s | 8,4 s |
Végsebesség: | n.a. | 214 km/h | 229 km/h |
Átlagfogyasztás: (l/100km) | n.a. | 5,5 l | 5,9 l |
Az eddigi legjobb SEAT?
A könyöklő a hagyományos kézifékkarral hajlamos összeakadni, a kettő nehezen használható egyidejűleg. A hasonló megoldások miatt kezdjük lassan de biztosan megszeretni a helytakarékos elektromos megoldásokat. A váltó, kormány működése az én ízlésemnek kicsit talán könnyű, de a célközönségnek biztosan megfelel majd. Komoly csalódás volt, hogy a legerősebb benzines motornak az égvilágon semmi hangja nincsen.
Talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy érzésre nem is ment annyira, mint vártuk. Másnap a 170 lovas dízel sokkal közelebb állt hozzánk, bár valószínűleg a 120 lovas motor is bőven elegendő lenne a hazai autózáshoz.
Olcsó Audi Spanyolországból?
A forgalmazó szerint árakról a mai gyakran és durván változó forint árfolyam mellett még nem érdemes beszélni. Németországban 21 990 és 25 990 eurós áron indulnak majd a legolcsóbb benzines, illetve dízel Exeók.
Hogy ez a jó pár hónap múlva esedékes itthoni megjelenéskor mennyi is lesz, senki nem merte megjósolni. Annyi azonban erősen valószínű, hogy a Passat alá lövik majd be a régi Audiból faragott új SEAT-ot.
Háromféle felszereltségi változat közül lehet majd választani:
Motor/Felszereltség |
Reference |
Style |
Sport |
1.6 102 LE | + | + | – |
1.8 150 LE | + | + | + |
2.0 200 LE | – | + | + |
2.0 TDI CR 143 LE | + | + | + |
2.0 TDI CR 170 LE | – | + | + |
Design és forma – Videó