Amíg mi Genfben kapkodtuk a fejünket, addig itthon sem állt meg az élet. A tesztautók ugyanúgy jöttek-mentek, mint amikor itthon koptatjuk a klaviatúrát. Így most Csilla véleményével kezdődik a teszt, hiszen főként ő hajtotta a formás franciát. Higgyenek neki, ő tudja, mit beszél, volt már neki Megane kupéja, bár már elmúlt. Olvassák hát, mennyit változott a Megane Coupé:

Csilla véleménye:
2005:

Kétszemélyesként az igazi
Profilból is jól mutat

Profilból is jól mutat

Profilból is jól mutat


Hol volt, hol nem volt, volt egy egyszerű lány (én), aki élete első autóját kereste. A kezdeti célkitűzés a két modellel ezelőtti Honda Civic volt (ami ésszerű, de kissé unalmas választás), mígnem meglátta Őt (’96-os Mégane Coupé), szeme elhomályosult, agyára rózsaszín köd borult, és ment, csak ment, hogy egy kevésbé megviselt példányt találjon. Meglelte.

Napjainkban:

Pár éves románc (és sok-sok pénz után, amit az autók dzsigolójára költött) dobta, és egy megbízható Toyotára cserélte. Amikor azonban választott népe, a vezess.hu szerkesztősége megkapta a 2009-es új modellt, nem bírt magával (minden csaj a problémás rosszfiúkra bukik) és pár napra újra egymásra találtak.

Miben különbözik:

Cserébe annyit kértek tőle, hogy írjon néhány szót arról, mennyiben más ez az autó, mint a 12 évvel ezelőtti példány. Ez nagyjából első látásra egyértelmű: a nevén kívül minden. Az egyszerű lány álmélkodva nézte az áramvonalas karosszériát, a beépített navigációt, amelyet egyperces ismerkedés után használatba is vett, kis keresgélés után talált még benne ülésfűtést és beépített segítséget a parkoláshoz, vagyis tolatóradart. Némi kárörömmel figyelt fel arra, hogy a kézifék mellett beszorítva kapott csak helyet a biztonsági öv csatja, így miután a messzi távolból induló övet előrekínlódta, még mindig jócskán pepecselni kellett a bekapcsolással.

A tempomat kapcsolója nem a kormányon van

A tempomat kapcsolója nem a kormányon van

A tempomat kapcsolója nem a kormányon van


Ennél több rosszat sajnos nem tudott róla mondani, de mikor a kérészéletű kapcsolat után visszaült a Yarisba, azzal vigasztalta magát, hogy felidézte, hányszor nézte utálattal, hagyta cserben, vetetett magának mindenfélét (kipufogórendszert, lambda szondát, önindítót stb.) drága pénzért. Azóta is boldogan vezeti az utódot, de néha még álmodik a kis franciával, mert ilyenek vagyunk mi lányok: mindig az kell, ami nem a miénk, és következetesen a macerásat választjuk az egyszerű és/vagy logikus helyett, akkor is, ha már egyszer befürödtünk vele.

Motorok

130 lovas dízel ketyeg az orrban

130 lovas dízel ketyeg az orrban

130 lovas dízel ketyeg az orrban


Bár kupénál nem feltétlenül jut elsőre eszünkbe, hogy dízelmotorral rendeljük az autót, a Megane-t mégis – felszereltségtől függően – háromféle gázolajos változatban is választhatjuk. A leggyengébb 85 lovas mellett 105 LE-s is akad az 1,5 literes dízelből, míg az 1,9-es változat 130 lóerős teljesítményre képes. Utóbbival már valóban lehet az autó stílusához passzoló módon autózni. A 130 lóerő ugyan nem részegíti meg a vezetőt, de a mindennapi használatra ennyi tökéletesen elegendő. Nálunk váltott sofőrrel, nyolc liter feletti fogyasztás – a gyári adat 6,2 liter – jött ki a teszt végén, ami nem éppen szívderítő adat, még akkor sem, ha tudjuk, az autó szinte kizárólag városi forgalomban gyűjtötte a kilométereket.

Motorja a hatfokozatú manuális váltóval szép párost alkot, városban, autópályán egyaránt összeszokott együttesként muzsikáltak. Az elektromos szervokormány is sokat javult, de még nincs vége a feladatnak, ezen lehet még farigcsálni, hogy ne legyen ennyire steril. Futóművével már jóval elégedettebbek lehetnek a leendő vásárlók. A sima Megane-hoz képest 12 milliméterrel laposabbra hasaló Coupé feszesebb lengéscsillapítókkal és keményebb rugókkal próbál sportosabbnak látszani, érződni.

Belvilág

Korrekt, kicsit talán túl letisztult beltér

Korrekt, kicsit talán túl letisztult beltér

Korrekt, kicsit talán túl letisztult beltér


A szerencsétlen helyre került tempomat- illetve sebességhatároló kapcsolón már a nemzetközi bemutatón is elcsodálkoztunk, de ezen kívül nincs baj a belvilággal. A felhasznált anyagok jó minőségűek, a kapcsolók határozottan működnek és az összhatás is klassz. A komorba hajló hangulatot ezüst betétek dobják fel, és a műszerek háttérvilágítása is kellemes.

Lapozás után jön a törésteszt, a szokásos gyári galéria, no meg a konkurensek


Műszerfala nekem talán kissé kusza, a digitális kilométerórát analóg fordulatszámmérő egészíti ki, de ezt majd döntse el mindenki maga. A műszerfal extra funkciója, hogy az LCD-kijelző kerete is életre kel, ha a tempomatot bekapcsoljuk. Zöld és piros fényben világít, attól függően, hogy tartjuk-e a beállított tempót, vagy gyorsabban autózunk, mint azt beállítottuk.

Ügyes ötletek

A kártyát muszáj betenni a helyére

A kártyát muszáj betenni a helyére

A kártyát muszáj betenni a helyére


A Renault kártyás ajtónyitása önmagában marhaság. Sokkal macerásabb vele az élet, mint a hagyományos kulccsal, legfeljebb annak örülhet a tulaj, hogy nem húzza a zsebét félkilós, ormótlan fémkolonc. A sima kártyát ugyanúgy elő kell venni, mint a slusszkulcsot, gombokat nyomogatni rajta, és még az autó is méltatlankodik, ha nem helyezzük be a plasztikdarabot a számára kialakított nyílásba. Az okosabb – és drágább – kártyás megoldás nagyságrendekkel kényelmesebb. Érdemes elgondolkodni rajta, bár tetemes a felár.

Kistévé

A lehető legjobb helyre került a navigáció képernyője

A lehető legjobb helyre került a navigáció képernyője

A lehető legjobb helyre került a navigáció képernyője


A középen, aránylag magasan trónoló navigációs képernyőért óriási jó pontot véshet be magának a Megane. Jó helyen van, szép a képe, csak annyi a hátránya, hogy fix, nem lehet eltüntetni. De minek is kellene, hiszen az itthoni településekkel, utcákkal is remekül elboldogul. A kezelése sincs agyon bonyolítva, a váltó és a kézifékkar közé telepített kapcsolókkal könnyű vezérelni. Nekem egyedül a már elindított navigáció törlését nem sikerült önállóan megoldani, de ez nem az autó baja.

Az első tankolásnál újabb meglepetés vár a tulajdonosra, a hiányzó tanksapka képében. A fedél felnyitása után nem kell tovább koszolni a kezet, csak bedugni a pisztolyt és tölteni a gázolajat. Majd visszacsukni a fedelet és kész a tankolás.

Nagytakarítás

Okos lámpamosó

Okos lámpamosó

Okos lámpamosó


Vidám apróság, de érdemes megemlíteni, hogy a fényszórómosó nem egyszerre locsolja le a lámpaburákat, hanem felváltva nyomja rájuk a tisztítófolyadékot. Ez igazán szép tőle, mert így éjszakai, autópályás száguldásnál nem tűnik el előlünk az egész fénycsóva, sötétben hagyva az aszfaltot, ha gyanútlanul rányomunk az ablakmosó kapcsolójára.

Csomagtartója se nem nagy, se nem kicsi. Aki kupét vesz, annak valószínűleg sosem kell majd hátul babakocsit, facsemetét vagy éppen mosógépet szállítania, így a méret és a szűkre vágott csomagtartónyílás nem fogja megkeseríteni az életét.

Erőd

Tolatásnál már megmutatkoznak a csinos hátsó árnyoldalai is. Már sávváltásnál is hatalmas holttérrel kell számolni, de a hátramenet még komolyabb feladat elé állítja a vezetőt. Oldalra szinte semmit, hátra pedig csak keveset lehet látni. Hiába, a csapott hátsóért, a sportos formáért valahol megfizet a tulaj. És persze a hátulra száműzött utasok is, akik apró, bunkerablakokon tekintgethetnek kifelé. Igaz, a biztonságérzet is hasonló, mintha keskeny lőrés mögül szemlélődne az utas. De nemcsak érzetre biztonságos a Renault Megane, hanem az EuroNCAP vizsgálatai szerint is.

Nehezen törik
Az egyik legjobb eredményt érte el a törésteszten a Megane

Az egyik legjobb eredményt érte el a törésteszten a Megane

Az egyik legjobb eredményt érte el a törésteszten a Megane


Az új Megane töréstesztje annyira jól sikerült, hogy rögtön öt csillagot zsebelhetett be a jármű. Nem is akármilyen, hanem maximális, 37 pontos értékkel lett kiváló az autó. Ennyit eddig csupán csak a Nissan Qashqai tudott összeszedni. Frontális és oldalirányú teszteken is tökéletesen vizsgázott a Megane, amely a hat légzsáknak – köztük a hasi sérülés lehetőségét jelentősen csökkentő duplacellás frontlégzsákoknak -, az övfeszítőknek és az överőelosztóknak is köszönhető.

Hasonlóan biztonságos a kiskorúak autózása is, ebben a műsorszámban 39 pontot gyűjtött be a Megane, ami négy csillagot ér. A szinte minden autónál kötelezően felrótt hibák felét megúszta a Renault, ami nagy szám. Így a bekapcsolt első légzsák mellé beszerelt gyermekülés veszélyeiről kellően feltűnő figyelmeztetést kap a sofőr, de sajnos a kérdéses légzsák pillanatnyi állapota már nem egyértelmű a szakemberek véleménye szerint.

Háromajtós konkurensek legolcsóbbjai:

Típus, változat
Árak
Renault Megane Coupé 1,6 (110 LE) 3 990 000
Citroën C4 Cupé 1,4 (90LE) 3 190 000
Kia pro’ceed 1,4 (109 LE) 3 599 000
Opel Astra GTC 1,4 (90 LE) 4 020 000

Az új Megane Cupé változatát formája, stílusa miatt egyedülálló fiataloknak, esetleg gyermektelen pároknak ajánlanánk. Pakolni nem érdemes bele, a gyermeküléseknek meg amúgy sem kedvez a háromajtós karosszéria. Ellenben a szemet gyönyörködtető, izgalmas formájú autóból szebbnek látszik a világ.

MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1870
Furat x löket (mm) 80 X 93
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 96(130)/3760
Max. nyomaték (Nm/ford.) 300/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,4
Vegyes (l/100 km) 5,1
CO2 kibocsátás (g/km) 134
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4299/1804/1423
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 344/991
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1310/497
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 205/50 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 090 000
Tesztelt autó ára (forint) 6 485 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Magasságban is állítható vezetőülés, elektromos ablakok, tükrök, ABS, EBV, ESP, adaptív első légzsákok, Renault kártya, elektromos szervokormány, ködlámpa
ÉRTÉKELÉS
Mellette – Ellene
  • jól használható hatfokozatú váltó
  • izgalmas forma
  • okos apró extrák
  • csinos utastér
  • még javítható kormányzás
  • szűkös hátsó traktus
  • apró nyílású csomagtartó
  • nehezen átlátható karosszéria