Fájin ez a kis dízel, csak egy kicsit harsány, recsegős. Hej, de ez a 350-es jelzésű benzines hathengeres, ez nagyon finom.
Hehehe, hát ennek a monitoros éjjellátónak csak akkor van értelme, ha Anyu ezt figyeli a jobb egyből, és ha felbukkan rajta egy gyalogos, berántja a vészféket. Hhhhöööjjj, &#@{!!!!, de tol a nagy V8! Dióhéjban ennyi. És akkor most kifejtem.
3D demó a gyakorlati próba előtt
Szűkszavú prezentáció, de annál mozgalmasabb tesztvezetés mellett mutatták be az európai szaksajtónak a Mercedes új felső-középkategóriás limuzinját Madridban. Euroárfolyam ide, megszorító csomag oda, azért egyelőre még Magyarország is van annyira Európa, hogy mi is ott lehettünk a csillagos luxusszedán közúti premierjén.
Már tavaly kiszivárogtak róla képek, és Genfben is fotózhatta a sajtó eleget. Elsőre sokaknak nem jött be a forma – nekem sem. Túl szögletes, túl modern, se az ovállámpás kifutó családhoz nem illeszkedik, se a teli kockalámpás új C-hez, új S-hez. Nem fotogén autó, képeken nem mutat túl jó. A valóságban viszont nagyot üt; masszív, erőteljes, lapos.
Érezhették ezt a Mercedesnél is, mert 3D-s szemüvegeket osztottak a konferenciateremben, majd lekapcsolták a fényeket, és a hatalmas vetítővásznon tolták az arcunkba a képből kimászó, művészien megkonstruált optikai csalódásokat. Hatásos volt, ennél hatásosabb csak az volt, amikor immár a valóságban, a spanyol sztrádán csattinthattuk meg az ostort az E500 388 lova felett. Előbb azonban még be kellett melegítenünk.
E 250 CDI – jó, jó, de nem az igazi
Elsőnek az új négyhengeres, 2,15 literes (ha akarom, 2,1-es, ha akarom, 2,2es) dízelblokk 204 lóerős változatát kaptuk meg. Úgy 170 kilométert tehettünk meg vele sztrádán, szerpentinen, madridi dugóban. Az első percekben nem a motorra, nem a váltóra figyeltünk, hanem a beltér hangulatára, a komfortra, az ergonómiára: hát milyen is ez az új E?
Csapjuk fel a kocsit a konyhapultra és egy tompa pucolókéssel tisztítsuk meg az elképesztő mennyiségű – többnyire persze feláras – extrától az autót! Marad egy nagyon merev, nagyon csendes, tágas karosszéria, logikusan szétdobált kezelőszervekkel, némi hagyománnyal: egyetlen kombinált bajuszkapcsolóval. Az ablakok záráskor meggyőzően koppannak, a kormányzás kényelmes, nyugodt, a fékerő jól adagolható, zaj – nincs. Ugyanaz a hangulat, modernebb formában persze, mint az ősöknél.
56 éve E |
A Mercedes 1953-ra, a W120-as típus bemutatásának idejére datálja a felső-közép Merci szedán keletkezését. A konferenciateremben ki is állítottak pár muzeális autót; egyet a legelső Ponton-Mercik közül, egy 39 éves állólámpást 6800 kilométerrel, meg egy tintakék 230E-t a 124-es sorozatból, a ’80-as évek derekáról. Szép illusztráció Darwin elméletéhez. |
Aztán az extrákat próbálgattuk sorra. Az ülés kanyarban keményen betámaszt, azon az oldalon, amelyre dőlnénk. Elsőre kicsit riasztó, de hamar megszokható, megszerethető – és persze ki is kapcsolható. A támla masszírozni is tud. Szellőztetés, fűtés – naná.
A Harman-Kardon rendszer csodásan szól, a kocsihoz mellékelt demólemez első jelenetében a helikopter mintha egy méterrel a fejünk felett dübörögne át hátulról előre. (Lehúzott ablaknál a lámpánál forgatták a fejüket a mellettünk állók is: hol a madár?)
A bőrök szépek, finomak, puhák. Aki szereti a fémet maga körül, biztos boldog lesz az Avantgarde aluintarziáival. Én ennél konzervatívabb vagyok, tehát az Elegance lakkozatlan, göcsörtös, gyönyörű matt fabetéteit simogattam már-már beteges imádattal hosszú percekig.
Felárért négyszemélyesre formázott E is létezik, hátul két kényelmes, további felárakért mindenféle villanyos csodákra is képes fotellel. A kedvenc extrám pedig a csomagtartóban lévő kihúzható fiók, mely egy ügyes racsnis mechanikával tárolózsákká varázsolható.
Az E a biztonságra is ügyel. Kérhető hozzá sávtartó, holttérfigyelő, éberség-ellenőrző (ez a rendszer szériában jár, kávéscsészés ikonnal jelzi, ha a sofőr szerinte összevissza kormányoz), teljes megállásra is képes követőradaros rendszer, automata reflektor.
A legviccesebb a gyalogossziluettet felismerő éjjellátó, mely a központi kijelzőre vetíti ki fekete-fehérben a felerősített, kontrasztos éjszakai látképet. Ha settenkedő gyalogost gyanít valamelyik bokor alatt, kis célkeresztbe rakja, jelezve: figyelj! Tök jó, feltéve hogy van, aki képes éjszaka egyik szemével az utat, másikkal a monitort figyelni. Majd ha HUD-dal vetíti a szélvédőre a képet a rendszer, lesz neki értelme. Addig inkább csak érdekes látványosság, mint biztonsági fícsör.
Extraárak válságűző hangulat teremtéséhez |
|
Miután a kényelmi és biztonsági okosságokat is kipróbáltuk, megnéztük, mit tud a motor. Lapozzon!
Mit tud a motor?
Hááát? Erős, nem utálják ki a német autópálya belső sávjából sem, de nyerssége, reszelős hangja nem illik a csillaghoz. A kifutó modell V6-os dízelei sokkal finomabban működtek. Viszont sokkal többet is ettek. A 250D katalógus szerint – kézi váltóval – 5,3 liter gázolajjal elvan százon. Ebben persze sokat segít a kategóriabajnok 0,25-ös alaktényező. (A számítógép a kínzós tesztúton nyolc liter körüli fogyasztásról mesélt.)
Az ötfokozatú automatát sem szerettük. Lusta, nehezen találja el, hova kéne kapcsolni. Finom, megfontolt, komótos gázpedálkezelés mellett finoman, megfontoltan, komótosan váltogat, csak a gyors reakciókkal van gondja.
De legalább nem szomjas: katalógus szerint az automata kényelme csupán hétdecis fogyasztás-növekedést jelent.
A motor E220 CDI néven 170 lóerővel is megrendelhető. Hatfokozatú kézi váltóval szerepeltek ilyenek a madridi autóparkban, de idő hiányában már nem próbálhattuk ki őket. Pedig ez már majdnem az, amiből majd a sárga német taxik lesznek.
Az E250 CDI alapára 12 642 000 forint.
E 250 CGI – a méret nem minden
Mindössze 1,8 literes, de turbófeltöltéssel 204 lóerősre húzott motorka mozgatja az E250 jelzésű modellt. Jobban tartottam tőle, mint a 250D-től, ehhez képest sokkal jobban harmonizál a nagy, elegáns csillagos szedánnal. Még mintha az ötfokozatú automatával is könnyebben megtalálná a közös hangot.
Ereje pont elég a dinamikus autózáshoz, akkor sem esik kétségbe, ha emelkedőn kell előzni. És nem eszik sokat. A számítógép szerint simán megúsztuk kilenc-tíz literből a padlógázas gyorsításokkal gazdagon díszített tesztutat.
Az E250 CGI alapára 12 365 000 forint.
E 350 CGI – teljes harmónia
Hat henger, benzinesen finom dorombolás, mindig bőséges erőtartalék; ez a motor aztán már tényleg remekül passzol a nagy Merci szedánhoz. Hatezer-négyszázas fordulaton 292 lóerő érkezik a három és fél literes V6-ból, 6,2 másodperc alatt ugrik vele százra az autó, a végsebességet már elektronikus kantárszár-rántás határozza meg 250-ben.
A nagy motorhoz alapáron jár a hétfokozatú automata. Sokkal finomabb, értelmesebb szerkezet, mint az öreg ötös. Észrevétlen váltások, gyors visszakapcsolások, ahogy egy modern luxusszedánhoz illik.
A szélesebb kerekek, a finom spoilerezés ennél a motornál már ront a légellenálláson. Az E35 alaktényezője 0,26. No nem mintha ez az egyszázados eltérés sokat számítana a fogyasztásban. Aki V6-os benzines Mercit vesz, nemigen ringathatja magát abba a hitbe, hogy megközelítheti vegyes üzemben a 8,5 literes katalógusadatot.
Az E350 CGI alapára 16 149 000 forint.
E 500 – van benne elég Kraft
Öt és fél literes, V8-as benzinmotor, 388 lóerő, szintén az okos, ügyes hétfokozatú automata váltóval. Gázadásra megrázkódik, kiemeli az autó orrát, és elképesztő erővel kezdi gyorsítani az üresen is 18 mázsás kasztnit. Álló helyzetből rajtolva éppolyan durván préseli az ülésekbe az utasokat, mint százról vagy kétszázról lepadlózva.
A nagy, négyküllős kormány mögött ülve a masszírozós komfortülésben ilyenkor könnyen megérti az ember az ősi bölcsességet. Nur ein Mercedes ist ein Mercedes. Főleg ha az egy E500.
Az E500 alapára 20 769 000 forint.
Jönnek még |
A tipikus taxis Merci még nincs itt. Majd szeptemberben, az E200 CDI képében láthatjuk meg Őt. 136 lóerővel, katalógus szerint szintén 5,3 literes fogyasztással. A legkisebb benzines, az E200 CGI sincs még készen; ez az 1,8-as turbó gyengébb változata lesz, lámpás megállásoknál motor stop-start funkcióval, 184 lóerővel, 6,8 literes katalógus szerinti vegyes fogyasztással. És persze nem csak négyajtós E osztály lesz. Hamarosan érkezik a kupé, pár hónapra rá pedig befut majd a kombi, a T-modell is. |