Több köbcenti, nagyobb erő
Az autó egyik legnagyobb újdonsága a motorháztető alatt található. Az új fejlesztésű 1.33 literes motor hajszálnyival nagyobb lökettérfogattal bír, mint az előd. Emellett mind a szívó-, mind a kipufogóoldalon változó szelepvezérléssel dolgozó motor 100 lóerőre izmosodott. Ebből érzésre sajnos nincs meg minden, az M3-ason az összes emelkedőt észrevettünk vele. A fordulatszámot csak komótosan ejtő benzinmotor valószínűleg annyira Eco lett, hogy akkor sem hajlandó benzint égetni, ha ezt mi kifejezetten szeretnénk. Legalábbis ezt érezzük. Aztán a benzinkúton kereken hétliteres átlagfogyasztást számoltunk ki. A fedélzeti számítógép kicsit optimistább, neki 6,9-es végeredmény jött ki.
Fogyasztása így túllépi a gyári adatot, de azért kicsit büszke vagyok, mert amikor elhoztuk a tesztautót, közel kilenc literes átlagot mutatott a komputer. Na az már tényleg sok lenne.
Futóművét egyértelműen kényelmesre hangolták, így az úthibákkal nem kerülünk közvetlen kapcsolatba. Hatásuk még az autó hasa alatt elvész valahol. Cserébe le kell mondanunk a sportos kanyarokról, szlalomozásról.
Pirosnál leáll
Nemrég az egyik autógyártó által készített grafikon került a kezünkbe, amely az üzemanyag-takarékos trükköket rangsorolta hatékonyságuk szerint. Ezen a listán előkelő helyen állt a stop-start, vagy éppen start-stop rendszernek nevezett megoldás. Eleinte nem dobott fel annyira ez a funkció, de később rátaláltam a műszerfalon lévő apró kijelzőre, amely az Eco üzemmódban eltöltött időt méri. Magyarul azokat a másodperceket gyűjti percekké, órákká, amit dugóban, vagy pirosnál állva töltünk, leállított motorral.
Működik!
És innen működik a varázslat. Szinte vadásztam azokra a lehetőségekre, amikor a sorban állni lehetett. Semmi csorgás, szigorúan üresben, felengedett kuplunggal vártam a zöldeket, hadd gyarapodjanak a másodpercek.
Ott alul a gyári galéria képeit nézegethetik, majd lapozás után a kiskocsi töréstesztje is megérkezik
Így néz ki az autó más színben. Katt!
A végeredmény igen mellbevágó. 120 kilométeres városi autózásra a számláló tanúsága szerint 42 percnyi egyhelyben veszteglés jutott. Ha egy óra alatt az alapjáraton ketyegő autó durván egy liter üzemanyagot éget el, akkor ez már érezhető megspórolt benzint, CO2-t jelent.
1984, Orwell nélkül |
1984-et írunk. Svájci vendéglátónk, K. Buchegger, Zürich melletti lakos – aki csak kinézetre hasonlít megtévesztésig egy átlagos rabbira, de valójában ő mégsem az – valamiért minden piros lámpánál leállította – az amúgy kis fogyasztású – benzines autójának motorját. Családunk feje érdeklődve figyelte a derék sofőr ténykedését, majd a harmadik 10-15 másodperces leállítás után rákérdezett, vajon ezt miért csinálja. Ő maga az otthoni, rozsda lepte S100-assal sosem tenne ilyet, mert kellemetlen lenne a zöldnél vigasztalanul köszörülő Skodából mosolyogni a többiekre.
A válasz meglepő volt, mert nem a spórolás állt az első helyen, hanem a környezet védelme. Miért is füstöljön az autó, ha nem muszáj. Mindez ’84-ben, mára pedig már odáig jutottunk, hogy néhány autó magától leállítja a motort a piros lámpánál. |
Belső
Szerkesztőségünk legtöbb tagjának nem nőtt a szívéhez az autó belseje. Valahogy a Toyota névhez mi komolyabb bútorozást képzelünk, mint amit a kis Yaris nyújt. Nagyon azért nem kell elkeseredni a rémes műanyagoktól, ha csak nézzük nincs baj, de ha hozzáérünk, nem maradnak bennünk kellemes élmények az interakciót követően. Érdekes kontraszt, hogy az ajtók viszont olyan precízen, nagy kocsisan határozottan csukódnak, hogy zavarba jövünk, és nem értjük, mire ez a spúrság a japán műanyagiparral szemben.
Biztonságos törpe: |
A Yaris ötcsillagos eredményt ért el a törésteszteken, így méretéhez képest aránylag nagy biztonságban autózhatunk vele. A széria négy légzsákon kívül függönylégzsákok, és a kisautókban szokatlan módon térdlégzsák is rendelhető hozzá és az ABS mellett széria a vészfékrásegítő is. Szemből hajszálnyit gyengébben szerepelt, mint az oldalütközéses teszteknél. Előbbin 95, utóbbin 99 százalékot ért el, ami 15 és 18 pontot hozott. A végeredmény 35 pont, öt csillag. További részleteket itt olvashatnak a töréstesztről. |
De miért középre?
A középen terpeszkedő műszeregyüttest továbbra sem kedveljük, nem ott kellene lennie. Igaz, így felszabadul mögötte egy csomó hely – ebből amúgy is rengeteg van a Yarisban – és még véletlenül sem tud elvakítani a kilométeróra fénye, de ez sovány vigasz. Hogy jobb kedvre derüljünk, gyorsan beültünk hátra. Az állítható háttámlájú, és előre-hátra tologatható ülések segítségével eldönthetjük, mire van inkább szükségünk: csomagtérre, vagy lábtérre. A kettő együtt nem megy.
Bár nem új, de a kulcs nélküli ajtónyitás, indítás nagyon kényelmes módját nyújtja a Toyota. Jeladóval a zsebben a kocsi hagyja, hogy kinyissuk, gombnyomásra indul, semmit nem kell elővenni, bedugni. Kulturált, átgondolt megoldás, szeretjük is.
A Yaris az enyhén technokrata hajlamú hölgyeknek lehet kellemes társ. Sajnos a belsőre a többi kisautót is kínáló márkával szemben nem helyezett stratégiai hangsúlyt a japán gyár. Kár, mert a még mindig kistermetű autó igazi városban szaladgálós, könnyen parkolható típus.
Hasonló mérettel, teljesítménnyel bíró konkurensek:
Típus, változat, teljesítmény |
Árak |
|
Ford Fiesta Trend 1.4 (96 LE) | 3 375 000 | |
Opel Corsa Enjoy 1.4 Ecotec (90LE) | 3 349 000 | |
Renault Clio Expression 1.2 TCE 1,4 (100 LE) | 2 900 000 | |
Mazda2 GT 1,5 (103 LE) | 4 169 900 |
Műszaki adatok -Toyota Yaris 1.33 VVT-i | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1329 |
Furat x löket (mm) | 72,5 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(100)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 132/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 120 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3785/1695/1530 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 275 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1125/355 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 42 |
Gumiméret | 185/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 205 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|