Mi jut eszébe egy Volvóról? Biztonság, család, kényelem-védelem, vastag ajtók, gyerekek, kombi. Ugye?
Ez a kép évtizedek alatt alakult ki a svéd gyártóról, köszönhetően a kitűnő biztonsági eredményeknek, az amerikai filmeknek, és talán nem kevésbé a lelkes gyári sajtóosztálynak valamint az autós újságírók generációinak.
Bivalyerős modellek ugyan eddig is léteztek – elég csak a 300 lóerős R-szériára, a V8-as XC90-re, vagy az összes többi izmos turbómotorra gondolni – de egyik sem volt igazán brutális, a szó negatív értelmében.
Erősek voltak, de hiányzott belőlük az a keménység, agresszivitás, ami jellemzi a konkurenciát, az, amit egyesek imádnak, mások meg utálnak.
Még a legnagyobb és elméletben legagresszívebb Volvóban, az XC90-esben sem látni banditákat, sőt legtöbbször talán hölgy ül a volán mögött. Az átlag Volvo-tulajok nem mennek egyenesen a kanyarodósávból, és nem váltanak indexelés nélkül sávot. Hogy mi az oka? Rejtély. Engem leginkább a futómű tartott eddig vissza a száguldástól, amit eddig valahogy nem sikerült eltalálni a Volvónál. Sem az S80-ban, sem a V70-ben, sem az XC90-ben, sem az S60-ban nem ér fel a német konkurensekkel.
Nézz körül te is az XC60-ban!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scroll-t, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
XC60 T6 – ez más
Soros hathengeres turbómotor, 285 lóerő, 400 newtonméter, 1,8 tonna, 16 millió forint. Ezek a puszta tények a T6-os csúcsmodell esetében, amelyekből leginkább a motor mérőszámai szimpatikusak. A már próbált D5-ös dízel sem volt erő híján, de a 185 lóerő igazából pont arra elég, hogy városban visszafogottan, autópályán dinamikusabban megmozgassa az XC60-ast. Családi autónak tökéletes.
A T6 más. A plusz 100 lóerő, a jellegzetes hangon felordító hathengeres turbómotor, a 7,5 másodperces sprintidő százig még az eddig nyugodt Volvo-tulajokból is kivált valami szokatlant.
Ezzel az autóval öröm padlógázzal kigyorsítani, és baromi nehéz betartani a sebességhatárokat. A finoman kapcsoló hatfokozatú automatával észrevétlenül vétünk a sebességhatárok ellen, úgy hogy közben élvezzük a csendet. A legnagyobb nyugalommal és minden lelkiismeret-furdalás nélkül lehet vele gyorshajtani, aztán csodálkozni, amikor érkezik a büntetés.
Könnyebb, frissebb, jobb
Az XC60-as rövidebb, alacsonyabb és nagyjából 300 kilóval könnyebb, mint az XC90, de ezek egyikét sem bántuk. Ez az autó most úgy megy, ahogy egy ilyen monstrumnak kellene. Kifejezetten jól rajtol, nem billeg a kanyarban, sokkal stabilabb a huplikon, mint a kissé bizonytalanul mozgó XC90-es, mégis kényelmes.
Két Suzuki fogyaszt annyit, mint egy benzines XC60, de érdemes továbbolvasni!
Volvo szinten kifejezetten jól sikerült a futómű, egy jóval kisebb autót érezni csak a kormány mögött. Egészen könnyed az autó mozgása, városi használatban is meglepően mozgékony.
Nincsenek ellenére a tempósabb kanyarok sem, ha túl gyorsak vagyunk, az ESP finoman, de hatásosan beavatkozik.
A helykínálatra sincs okunk panaszkodni. Elöl fejedelmi a kényelem, extrém kényelmes ülésekben terpeszkedhetünk, de a hátsó sorban is megjárja. Találtunk ott ülésfűtést, és az első háttámlák kialakítás pont elegendő lábteret szolgáltat egy 190 centis utasnak is, hasonló méretű sofőr mögött. Ennél több nem kell. A csomagtartóban csoda történt, az néhány literrel nagyobb lett. Most pontosan 495 literes, de könnyed mozdulatokkal síkba dönthetjük a hátsó sort, és még többet pakolhatunk.
Beveri a 17 litert is
Nem voltunk odáig a 185 lóerős dízelmotor fogyasztásától, és most sem vertük a földhöz a fenekünk örömünkben. Városban 16-17 liter alatt nem tudtunk kihozni száz kilométert, a háromliteres turbómotor csak úgy falta az üzemanyagot.
Méretéhez, teljesítményéhez és a konkurensekhez viszonyítva ez nem is olyan sok, más kérdés, hogy a válság és a zöld mánia közepén ezt még kevésbe lehet eladni. Vegyes forgalomban 12-13 liter körüli fogyasztást lehet kihozni, néhány országúti előzéssel és normál városi tempóval.
XC60-as értékesítése ennek ellenére jól pörög, igaz, a dízelmotort részesítik előnyben a vásárlók. Ezt mi is meg tudjuk erősíteni, egy hétvége alatt legalább tíz D5-ös márkatárs bólintott elismerően.
Tökéletes biztonság? | |
Az XC60 a gyár szerint a Volvo eddig legbiztonságosabb modellje, köszönhetően többek között a néha idegesítően sípoló asszisztenseknek. Ha mégis bekövetkezik a baleset, esélyeink akkor is jobbak az átlagnál. Az XC60 a felnőtt utasok biztonságára minden próbán begyűjtötte a maximális pontszámot, ez összesen 37 pont, öt csillag.
A gyermekek védelmében is közel jár a tökéleteshez a Volvo, és ami még meglepőbb, magas orra ellenére a gyalogosgázolásban is egész szép eredményt érte el. Részletek itt. |
Csipog, sikít, idegesít, de tologatós az ülés
Nem bízta a véletlenre a dolgot a Volvo, a biztonsági fícsörök aktív állapotban zavaróan hangos jelzésekkel adják tudtunkra, ha átléptük a sávot, ha hirtelen fékezni kell, vagy pirosan világít a szélvédő alja, ha nem tartunk kellő követési távolságot.
Mindezt persze jó pénzért, alaphelyzetben egy rakás légzsákkal, a lejmenet-vezérlővel és a koccanásgátlóval kell beérjük, de így sem kell aggódnunk a biztonságunkért. Amit kicsit méltatlannak tartunk, hogy egy 16,5 milliós autóban még az ülés háttámláját is kézzel kell állítgatni.
Az XC60-as Volvo nem olcsó konkurense a Mercedes/BMW/Audi triónak, de az biztos, hogy vezetési élményben most áll hozzájuk a legközelebb. Nem hinnénk, hogy emiatt elszaporodnának az agresszív Volvósok az utakon, de mi azon sem csodálkoznánk. Ez a Volvo minden igényt kielégít.
Még hátravannak az adatok a harmadik oldalon
Műszaki adatok – Volvo XC60 T6 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2953 |
Furat x löket (mm) | 82 X 93,2 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 210(285)/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/4800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,5 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 17,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,9 |
Vegyes (l/100 km) | 11,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 284 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4628/1891/1713 |
Tengelytáv (mm) | 2774 |
Csomagtér (liter) | 873 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1874/2440 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 13 190 000 |
Konkurensek (forint) | BMW X3 14 209 000 Audi Q5 13 102 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 16 495 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
Kifinomult városlakó, de egy kicsit drága. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |