XC60: Barátságos romboló 1
Azért nem egy szörnyeteg

Azért nem egy szörnyeteg

Azért nem egy szörnyeteg


Mi jut eszébe egy Volvóról? Biztonság, család, kényelem-védelem, vastag ajtók, gyerekek, kombi. Ugye?

Ez a kép évtizedek alatt alakult ki a svéd gyártóról, köszönhetően a kitűnő biztonsági eredményeknek, az amerikai filmeknek, és talán nem kevésbé a lelkes gyári sajtóosztálynak valamint az autós újságírók generációinak.

Bivalyerős modellek ugyan eddig is léteztek – elég csak a 300 lóerős R-szériára, a V8-as XC90-re, vagy az összes többi izmos turbómotorra gondolni – de egyik sem volt igazán brutális, a szó negatív értelmében.

Igényes, minőségi anyagok mindenhol

Igényes, minőségi anyagok mindenhol

Igényes, minőségi anyagok mindenhol


Erősek voltak, de hiányzott belőlük az a keménység, agresszivitás, ami jellemzi a konkurenciát, az, amit egyesek imádnak, mások meg utálnak.

Még a legnagyobb és elméletben legagresszívebb Volvóban, az XC90-esben sem látni  banditákat, sőt legtöbbször talán hölgy ül a volán mögött. Az átlag Volvo-tulajok nem mennek egyenesen a kanyarodósávból, és nem váltanak indexelés nélkül sávot. Hogy mi az oka? Rejtély. Engem leginkább a futómű tartott eddig vissza a száguldástól, amit eddig valahogy nem sikerült eltalálni a Volvónál. Sem az S80-ban, sem a V70-ben, sem az XC90-ben, sem az S60-ban nem ér fel a német konkurensekkel.

Nézz körül te is az XC60-ban!

A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scroll-t, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

XC60 T6 – ez más

Kicsit agresszívabb az átlagnál

Kicsit agresszívabb az átlagnál

Kicsit agresszívabb az átlagnál


Soros hathengeres turbómotor, 285 lóerő, 400 newtonméter, 1,8 tonna, 16 millió forint. Ezek a puszta tények a T6-os csúcsmodell esetében, amelyekből leginkább a motor mérőszámai szimpatikusak. A már próbált D5-ös dízel sem volt erő híján, de a 185 lóerő igazából pont arra elég, hogy városban visszafogottan, autópályán dinamikusabban megmozgassa az XC60-ast. Családi autónak tökéletes.

A T6 más. A plusz 100 lóerő, a jellegzetes hangon felordító hathengeres turbómotor, a 7,5 másodperces sprintidő százig még az eddig nyugodt Volvo-tulajokból is kivált valami szokatlant.

A lábtér is kellemes

A lábtér is kellemes

A lábtér is kellemes


Ezzel az autóval öröm padlógázzal kigyorsítani, és baromi nehéz betartani a sebességhatárokat. A finoman kapcsoló hatfokozatú automatával észrevétlenül vétünk a sebességhatárok ellen, úgy hogy közben élvezzük a csendet. A legnagyobb nyugalommal és minden lelkiismeret-furdalás nélkül lehet vele gyorshajtani, aztán csodálkozni, amikor érkezik a büntetés.

Könnyebb, frissebb, jobb

Az XC60-as rövidebb, alacsonyabb és nagyjából 300 kilóval könnyebb, mint az XC90, de ezek egyikét sem bántuk. Ez az autó most úgy megy, ahogy egy ilyen monstrumnak kellene. Kifejezetten jól rajtol, nem billeg a kanyarban, sokkal stabilabb a huplikon, mint a kissé bizonytalanul mozgó XC90-es, mégis kényelmes.

Két Suzuki fogyaszt annyit, mint egy benzines XC60, de érdemes továbbolvasni!


Volvo szinten kifejezetten jól sikerült a futómű, egy jóval kisebb autót érezni csak a kormány mögött. Egészen könnyed az autó mozgása, városi használatban is meglepően mozgékony.

Jobb a futóműve, mint az átlag Volvóknak

Jobb a futóműve, mint az átlag Volvóknak

Jobb a futóműve, mint az átlag Volvóknak


Nincsenek ellenére a tempósabb kanyarok sem, ha túl gyorsak vagyunk, az ESP finoman, de hatásosan beavatkozik.

A helykínálatra sincs okunk panaszkodni. Elöl fejedelmi a kényelem, extrém kényelmes ülésekben terpeszkedhetünk, de a hátsó sorban is megjárja. Találtunk ott ülésfűtést, és az első háttámlák kialakítás pont elegendő lábteret szolgáltat egy 190 centis utasnak is, hasonló méretű sofőr mögött. Ennél több nem kell. A csomagtartóban csoda történt, az néhány literrel nagyobb lett. Most pontosan 495 literes, de könnyed mozdulatokkal síkba dönthetjük a hátsó sort, és még többet pakolhatunk.

Beveri a 17 litert is

Nagyon megy, és elég sokat fogyaszt

Nagyon megy, és elég sokat fogyaszt

Nagyon megy, és elég sokat fogyaszt


Nem voltunk odáig a 185 lóerős dízelmotor fogyasztásától, és most sem vertük a földhöz a fenekünk örömünkben. Városban 16-17 liter alatt nem tudtunk kihozni száz kilométert, a háromliteres turbómotor csak úgy falta az üzemanyagot.

Méretéhez, teljesítményéhez és a konkurensekhez viszonyítva ez nem is olyan sok, más kérdés, hogy a válság és a zöld mánia közepén ezt még kevésbe lehet eladni. Vegyes forgalomban 12-13 liter körüli fogyasztást lehet kihozni, néhány országúti előzéssel és normál városi tempóval.

XC60-as értékesítése ennek ellenére jól pörög, igaz, a dízelmotort részesítik előnyben a vásárlók. Ezt mi is meg tudjuk erősíteni, egy hétvége alatt legalább tíz D5-ös márkatárs bólintott elismerően.    

Tökéletes biztonság?
Az XC60 a gyár szerint a Volvo eddig legbiztonságosabb modellje, köszönhetően többek között a néha idegesítően sípoló asszisztenseknek. Ha mégis bekövetkezik a baleset, esélyeink akkor is jobbak az átlagnál. Az XC60 a felnőtt utasok biztonságára minden próbán begyűjtötte a maximális pontszámot, ez összesen 37 pont, öt csillag.

A gyermekek védelmében is közel jár a tökéleteshez a Volvo, és ami még meglepőbb, magas orra ellenére a gyalogosgázolásban is egész szép eredményt érte el. Részletek itt.

Csipog, sikít, idegesít, de tologatós az ülés

13,2 millió forinttól indul a benzines XC60

13,2 millió forinttól indul a benzines XC60

13,2 millió forinttól indul a benzines XC60


Nem bízta a véletlenre a dolgot a Volvo, a biztonsági fícsörök aktív állapotban zavaróan hangos jelzésekkel adják tudtunkra, ha átléptük a sávot, ha hirtelen fékezni kell, vagy pirosan világít a szélvédő alja, ha nem tartunk kellő követési távolságot.

Mindezt persze jó pénzért, alaphelyzetben egy rakás légzsákkal, a lejmenet-vezérlővel és a koccanásgátlóval kell beérjük, de így sem kell aggódnunk a biztonságunkért. Amit kicsit méltatlannak tartunk, hogy egy 16,5 milliós autóban még az ülés háttámláját is kézzel kell állítgatni.

Az XC60-as Volvo nem olcsó konkurense a Mercedes/BMW/Audi triónak, de az biztos, hogy vezetési élményben most áll hozzájuk a legközelebb. Nem hinnénk, hogy emiatt elszaporodnának az agresszív Volvósok az utakon, de mi azon sem csodálkoznánk. Ez a Volvo minden igényt kielégít.

Még hátravannak az adatok a harmadik oldalon


Műszaki adatok – Volvo XC60 T6
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2953
Furat x löket (mm) 82 X 93,2
Hengerek / szelepek száma 6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 210(285)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/4800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,5
Végsebesség (km/h) 210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 17,1
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,9
Vegyes (l/100 km) 11,9
CO2 kibocsátás (g/km) 284
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4628/1891/1713
Tengelytáv (mm) 2774
Csomagtér (liter) 873
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1874/2440
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 13 190 000
Konkurensek (forint) BMW X3 14 209 000
Audi Q5 13 102 000
Tesztelt autó ára (forint) 16 495 000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye

Kifinomult városlakó, de egy kicsit drága.

Pontszám (max. 10)   8,0 pont