A kivétel erősíti a szabályt
Kedvező fogyasztás, dinamikus menetteljesítmény és felesleges százezrek. Ilyen igényekkel és ilyen anyagi helyzetben lehet az a vásárló, aki az egyliteres alapmotor vagy az alig pár hete tesztelt, vadiúj, 1,33 literes benzines helyett a legdrágább dízelen vacillál új Yaris vásárlásakor. De az is lehet, hogy csak a dízelt szereti.
Soha vagy rendkívül nehezen megtérülő felára miatt mi általában nem szoktuk javasolni kisautókhoz az alacsony hengerűrtartalmú dízelmotorokat, de a Yaris-szal most kivételt teszünk. Több okunk is van rá.
A dízel a legfürgébb
Az első ok, hogy túl sokat vártunk az új, száz lóerős benzinmotortól, és néhányan csalódni voltunk kénytelenek. Amíg a régi Yarisban ennél kevesebb lóerővel is nagyon jól éreztük magunkat, az 1,33 literestől már-már TS élményeket vártunk. Ez persze elmaradt. Nem a menetteljesítménnyel volt bajunk, hanem azzal, amilyen formában az átkerült az aszfaltra.
A környezetvédelmi előírások lehetetlenné tették, hogy pörgős benzinmotor kerüljön a Yarisba, helyette egy kulturált, de öreguras motor készült, amelyik még csak véletlenül sem veszi úgy a gázt, ahogyan mi szeretnénk. Pláne nem úgy ejti. Ráadásul szét kell forgatni, ha normális tempót szeretnénk diktálni vele.
A 90 lovas dízel már papíron is felüdülés a benzineshez képest. Azon nem csodálkozunk, hogy minden környezetben egy literrel kevesebbet eszik, mint a szintén nagyon étvágytalan benzines, viszont meglepő, hogy egy másodperccel előbbi éri el a százas tempót, és a 175 km/órás végsebesség sem jelent visszalépést.
Érzésre is jobb
A második ok, hogy a gázolajos Yaris első próbára is nagyon kellemesnek tűnik. Nem érezni rajta az apró dízelmotorok nyűgjeit, nem hangos, nem ráz, és ami a legfontosabb: kellően nyomatékos alacsony fordulat mellett is. Egyszer sem fulladtam le vele, pedig egy benzintemető XC60-as automata Volvóból ültem át.
Könnyű vele felvenni a városi tempót, de minden nehézség nélkül használhatjuk autópályán, és az országúti előzésekhez is van benne elég kraft.
A harmadik ok, hogy a Yarisénál kedvezőbb fogyasztást még szándékosan is csak ritkán sikerült előidéznünk korábban. A gyári értékek egészen elképesztőek, 90 lóerős dízelmotorja állítólag 3,6 literrel is beéri országúton, de városban sem fogy több 5,1 liternél.
Persze az igazán meggyőző az volt, amikor alig 4,8 literes átlag jött ki vegyes használatban, amiért egy métert sem gurultunk lassan, nem hajtottunk a megengedett sebességhatár alatt, sőt simán bevállaltunk vele előzéseket is. Stop-start rendszer ide vagy oda, ez bő két literrel jobb, mint a benzines volt. Elég meggyőző.
További érvek a dízel Yaris mellett a következő oldalon
Miért kell Yaris?
Nem szeretném tovább bizonygatni, hogy a Yarisé az egyik legszerethetőbb dízelmotor a piacon, de vajon mennyire éri ez meg nekünk? Gyors fejszámolást tartva a jelenlegi üzemanyagárak mellett a dízel nagyjából 50 ezer kilométer
felárat tartalmaz az egyliteres benzinmotorhoz képest, ami átlagos használatban három évet is jelenthet ebben a kategóriában. A nagyobbik benzineshez képest ennek a felével lehet számolni, ami már nem is olyan sok.
A Yaris, mint kisautó, elég jól eladja magát. Mert van jó pár pozitív tulajdonsága. Itt van mindjárt a tologatható hátsó üléspad, amivel akár két 190 centis figurát is be lehet egymás mögé suvasztani. Persze a csomagtér méretéről ilyenkor jobb hallgatni, mert a 272 literes méret nem épp családbarát.
Biztonság: | |
A Yaris ötcsillagos eredményt ért el a törésteszteken, így méretéhez képest aránylag nagy biztonságban autózhatunk vele. A széria négy légzsákon kívül függönylégzsák, és a kisautókban szokatlan módon térdlégzsák is rendelhető hozzá. Az ABS mellett széria a vészfékrásegítő is.
Szemből hajszálnyit gyengébben szerepelt, mint az oldalütközéses teszteknél. Előbbin 95, utóbbin 99 százalékot ért el, ami 15 és 18 pontot hozott. A végeredmény 35 pont, öt csillag. További részleteket itt olvashatnak a töréstesztről. |
A pozitív tulajdonságok listáján szerepel a szintén praktikus műszerfal, ahol minden négyzetcentiméternyi területet próbáltak kihasználni, így rengeteg okos és praktikus tárolóhely van az autóban. Azt viszont kár lenni tagadni, hogy az anyagminőség néhol szemre is hagy maga után kívánni valót, nemhogy érintésre.
Használt Toyota Yarisok az autókeresőn! |
Íme az összes példány! |
Kicsi és nagy
Aki a kisautókra jellemző sportos vezethetőségre esküszik, annak nem ajánljuk a Yarist. Könnyen fordul, nagyon kellemes vezetni, de mégsem az a fajta, amelyikkel bujkálna az ember a sávok között, és nem az az autó, amivel élményszámba menne a vezetés.
A Yaris futóműve meglepően puha, kényelmes és nagyautós, nem pattog el az úthibákon, ami az elődhöz képest óriási előrelépés. Már csak a felszereltségtől függően 4-4,5 milliós árral kell megbarátkoznunk, ami nem kevés.
Hasonló méretű és teljesítményű konkurensek:
Típus, változat, teljesítmény |
Árak |
|
Ford Fiesta Titanium 1.6 TDCi (90 LE) | 4 205 000 | |
Opel Corsa Cosmo 1.3 CDTI (90LE) | 4 783 000 | |
Renault Clio Monaco 2 1.5 dCi (85 LE) | 3 750 000 | |
Fiat Grande Punto Sport 1.3 Mjet (90LE) | 3 980 000 |
Adatok, ár, felszereltség a következő oldalon
Műszaki adatok -Toyota Yaris 1.4 D-4D | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1364 |
Furat x löket (mm) | 73 X 81,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 205/1600-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,7 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,6 |
Vegyes (l/100 km) | 4,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 109 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3785/1695/1530 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 272 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1110/415 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 42 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 600 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | EXE: 4 485 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Remek motor, magas ár, kényelmes tálalásban |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |