Egyszer fent, egyszer lent: így lehetne leginkább jellemezni a smart történetét, amelyben sokáig a negatív tényezők voltak túlsúlyban. A megoldást egy ideig új modellekben kereste a gyár, de mivel a forfour és a formore sem jött össze, most megint csak aprócska smartok gurulnak le a gyártásorról.
Ezt a helyzetet látván abszolút érthető, miért nem állítottak konkurenst más gyártók az 1998 óta magányosan tengődő smart fortwo ellen. A Toyota iQ-t kipróbálva most kifejezetten sajnálhatjuk a dolgot. Azt nem tudjuk, hogy a Toyota a válság kirobbanása után is belefogott volna-e egy ilyen fejlesztésbe, de azt igen, hogy kár lett volna az iQ-t veszni hagyni.
Felturbózott Smart
Népes rajongótáborral bír, de lássuk be: vannak hibái a Smartnak. Jó, hogy városi kisautóról beszélünk, de a csomagtartó és a hátsó üléssor abszolút hiánya nem épp kedvcsináló, és akkor még nem esett szó a menet közbeni élményekről. A smart kényelmetlen, abszolút rossz vele városon kívül közlekedni, a robotizált kézi váltója pedig egy külön történet. Szerencsére az iQ esetében ezeket mind el lehet felejteni.
Egérlyukból csomagtér
A Toyota legkisebb autója nagyjából harminc centiméterrel hosszabb a smartnál, de ennek egyszer sem éreztük hátrányát. A plusz centiknek és az okos elrendezésnek hála befért hátulra egy második üléssor, így hivatalosan négy személy utazhat a három méter alatti kisautóban, vagy a támlákat ledöntve egy 240 literes csomagteret is nyerhetünk az alaphelyzetben 32 literes egérlyukból.
A futómű kifejezetten kényelmes lett, az autó nem táncol az útfelgyűrődéseken és olyan kellemesen rugózik, amit abszolút nem vártunk volna egy talicska méretű járműtől. A váltó automatán vagy kézzel kapcsolva is jobb a smart rángatós borzalmánál.
Nézz körül te is aToyota iQ-ban!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd az egér scroll gombját, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
A négy néha három és fél. A következő oldalon kiderült, miért, és jön egy vicces, de felettébb látványos videó is. Katt!
A négy az három és fél
A marketing szerint ugyan négyszemélyes az iQ, de ezt emberi nyelvre lefordítva csak három és fél marad belőle. Egy normál emberszabású kizárólag az anyósülés mögött férhet el, amit a fifikás tervezésnek hála előbbre lehet húzni, mint a vezetőülést. A vezető mögött kár is próbálkozni, mi nem ismerünk olyan kifejlett létformát, amelyik ott szívesen utazna. A nullához konvergáló lábhely maximum egy gyereknek lehet megoldás, egy átlagnál alacsonyabb vezető mögött.
A második sorba nagyjából 180 centis magasságig érdemes bemászni, felette kezd szűkülni a fejtér és a lábtér. Kis kompromisszumkészséggel vagy a vicc kedvéért nagyobbak is próbálkozhatnak, de kinek lesz jó az? A vezetőnek nem biztos.
Ahhoz, hogy a Toyota iQ négyszemélyessé válhasson, tehát a jobb oldali ülést előrébb lehessen húzni a vezetőülésnél, néhány ügyes és ügyetlen megoldást kellett bevetni. Ilyen például, hogy az általában jobb oldalt elhelyezett klímakompresszort összenyomták, és a középkonzol mögött helyezték el, valamint az, hogy likvidálták a kesztyűtartót és helyette egy mappa méretű szütyővel szúrják ki az ember szemét, amit semmire nem lehet használni.
Videó: Toyota IQ a mélygarázsban
Utóbbi az egyik legfájóbb pont az iQ-ban, mert jól pakolható rekesz gyakorlatilag nincs az autóban, sőt rekeszt is alig találunk. Kesztyűtartóként szolgálhat kétszemélyes üzemmódban a hátsó ülés alatti pakolórekesz, igaz, sok mindent oda sem tudunk bepasszírozni, ráadásul ledöntött háttámláknál ez máris kiesik.
Ötcsillagos biztonság | |
Talán a szélesség teszi, de az iQ-ban nincs az a félelmetes érzés, amire sokan panaszkodnak a smartban. Ezt támasztja alá az ötcsillagos EuroNCAP törésteszt is, amit az iQ-nak idén februárban sikerült bezsebelnie. Persze a hátsó ülésen így is a frász kerülgetne bennünket városon kívül. |
A sokszemélyes üzemmódnak a vezető még egy módon látja kárát, úgy hogy nem lát. Az előrehúzott anyósülésen terpeszkedő utas csak akkor nem takarja el a kilátást, ha pálcikaember. A visszapillantót így el lehet felejteni, amin a vastag B-oszlop és hátsó üveget eltakaró harmadik utas sem segít. A vastag B-oszlop tolatásnál is rettenetesen zavaró, még szerencse, hogy ennyire jól fordul az autó.
A harmadik oldalra csak erős idegzetűek lapozzanak. Fény derül az alacsony menetteljesítményre és a sokkolóan magas vételárra. Bónusz gyári fotógaléria.
Forog mint…
Az iQ-val nekilódulva ez első dolog, ami feltűnik, hogy az első méteren majdnem nekihúztuk a mellettünk parkoló autónak a sajátunkat, sőt a parkolóház oszlopai is közelebb jönnek az átlagosnál. Az ok a világ legkisebb fordulóköre, amit nem hirdet ugyan a Toyota, de mi nem tudunk kisebbről.
Mindössze 3,9 méter a fordulókör sugara, ami átmérőben számolva 1 méterrel kevesebb, mint a smarté, és kettővel beljebb van, mint egy átlagos kisautó. Az érzés mókás és meglepő egyszerre, és némi megszokást igényel, hogy szűk helyen az utolsó utáni pillanatban kell vele elkezdeni kanyarodni, mintha csak egy kamiont kormányoznánk.
Kicsi, de nem takarékos
Az iQ-t szerelik 90 lóerős dízelmotorral is, és nemsokára elérhető lesz a még erősebb, 100 lovas, 1,33-as benzinmotorral is. Mi most az egyliteres, háromhengeres alap benzinest próbáltuk, amit még a fokozatmentes CVT-váltó is gyöngített.
A lehangoló 15,2 másodperces sprintidő és 150 km/órás végsebesség ellenére az iQ egyáltalán nem unalmas és csöppet sem elveszett az utakon. A finoman működő CVT-vel nehéz ugyan sebesen kilőni, mégsem vagyunk biztosak abban, hogy feladnánk ezt a kényelmet némi plusz dinamizmus ellenében.
Az viszont kár, hogy forgalmiban szereplő 860 kilós önsúly ellenére 7-8 liter között fogyott a benzinből ebben a kombinációban, pedig kicsit még városon kívül is autóztunk. Mentségére legyen mondva, hogy a smart sem éri be kevesebbel. Kézi váltóval takarékosabb az iQ, de a 99 g/km-es (4,3 l/100 km) CO2-kibocsátáshoz nem árt néhány tojás a pedál alá.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 998 |
Furat x löket (mm) | 71 X 83,9 |
Hengerek / szelepek száma | S3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50(68)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 91/4800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 15,2 |
Végsebesség (km/h) | 150 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 110 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2985/1680/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2000 |
Csomagtér (liter) | 32-240 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 935 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 32 |
Gumiméret | 175/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 435 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 400 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ennyire pici és gyenge autót még sosem szerettünk ennyire. Mindenben üti a smartot. |
Pontszám (max. 10) | 9 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|