Beszélgettem egy élő legendával! Én! Sőt, adtam neki feladatot! Azt ígérte, megoldják! Bizony, Walter de’Silva és a Volkswagen tervezőmérnökei most épp az én hülyeségem alapján gondolja újra a világ egyik legnépszerűbb kisautójának formatervét. No de haladjunk sorjában; hogy is jutottam oda, hogy egy ital mellett kioktassam az egyik legismertebb autóipari sztárdizájnert?
Nos; elkészült az új Volkswagen Polo. Be kell hát mutatni. Válság, pénzhiány, meghúzott tervek: jól meg kell gondolni ezekben az ínséges időkben, mire is fordítja egy-egy autógyártó az elmúlt hónapokban alaposan megkurtított marketingkeretét. De azért vannak kötelező feladatok. A Volkswagen természetesen nem spórolhat, ha az új Polóról van szó.
Ingázik a bérelt jet, majd beleszédül |
Nagyjából egész májusban ide-oda jár a bérelt repülőgép (vadiúj Bombardier CRJ 900, az Adria üzemelteti) a München-Szardínia viszonylaton. Hozza-viszi a gyári embereket, a fontos partnereket és persze az újságírókat Németország és a bemutató helyszínéül választott olasz sziget között. Érthető a helyszínválasztás. Szardínián már tombol a nyár, a jó időben jó hangulatban ülnek be, szállnak ki a piac véleményét befolyásolni tudó vendégek a Polókba. És persze maga az ikon, a német autógyártó büszkesége, a lendületes latin dizájner, Walter De’Silva is jobban érzi magát otthon, olasz földön. Bizony, a 147-es és 156-os Alfa atyja, a VW összes márkájának – ide értve a Lamborghinit is – látványfelelőse személyesen mondta el nekünk, miért kell, hogy tetsszen az új Polo. a videó a hirdetés után indul |
Külső
Szép, éles, dinamikus, lendületes, gonosz. Három centi híján négy méter hosszú, az elődmodellnél 5,4 centivel hosszabb az új Polo. Három centivel szélesebb, másféllel viszont laposabb nála: arányai cseppet sem kisautósak. Elsőre talán még az aktuális Golffal is összetévesztheti, akinek nem tökéletes a szemmértéke.
Lapos, széles, sportos. Az orr sarkainak lecsapása is jól áll neki, olyan szép Mitsubushikre emlékeztet, mint az öreg Galant, vagy az aktuális Lancer. De’Silva mester hosszasan ecsetelte a szokatlanul kis sugarú lemezhajlítási rádiuszok és a nagyon precíz, minimális illesztési réseket hagyó lézerhegesztések jelentőségét is az összképben.
Belső
Fotókon nagyon jól mutat, és élőben sem okoz nagy csalódást a Polo. Csak a kopogósan kemény műszerfal láttán és a vezető szűk térdhelyét érezvén tűnik fel, hogy ez nem a kompakt kategória.
Az elöl-hátul egyaránt tágas tér, a nagyautós műszeregység, az igényes középkonzol, az érintőképernyős, gyorsan tervező, szépen beszélő navi-hifi blokk és a nagy tempónál is meglepően csendes kabin sok-sok nagyobb kocsinak is becsületére válna. Na jó, vállban kicsit szűkös, a két első ülés közti könyöklőért gyakran alakul ki közelharc sofőr és utas között.
Viszont vezetés közben feltűnik sok mai kisautó jellegzetes hibája: a nagyon laposra döntött szélvédőn nem látni ki előre. (Nemrég ugyanezen siránkoztunk egy kollégával a toyota Urban Cruiser bemutatóján.) A helyzetet tovább rontja a vezető intim szférájába alaposan betolakodó belső tükör: enyhén emelkedő jobbos kanyarokban egyáltalán semmi nem látszik az útból a kocsi előtti pár méteren túl. Hát ezért szóltam be signore De’Silvának a vacsora utáni koktélozáson.
Nem vágott azonnal gyomorba, viszont azt ígérte, továbbadja kritikámat kollégáinak, és megnézik, tényleg olyan drámaian szörnyű-e a helyzet, ahogy lefestettem. Bár természetesen nem habozott biztosítani, és famulusai is lelkesen terceltek a Mester alá, hogy a Volkswagen oly alaposan teszteli autóit, olyan szigorú biztonsági előírásokat alkalmaz, hogy kizárt, hogy ne lásson ki a kocsiból az ember.
Pár perc után már én éreztem magam kényelmetlenül, hogy otromba fejalakulatom, különlegese n torz szemelhelyezkedésem miatt itt kekeckedek Európa legnagyobb autógyártójával.
A cikk folytatódik, lapozzon!
Biztonság
Ötcsillagos töréstesztet kapott, körülbelül egymillió légzsák rendelhető hozzá, az ESP még kikapcsolva se engedi megpörgetni a Polót. Nincs ezen mit ragozni: olyan biztonságos, amilyennek egy mai igényes szériaautónak lennie kell.
Motorok
Manapság nem szokás új modellt bemutatni anélkül, hogy a gyártó ne áradozna terjengősen arról, milyen takarékos, csekély széndioxidot termelő, őserdő- és bálnabarát autót fejlesztett. A Polo sajtóanyagának szöveges része, az 55 oldalas PDF is ezzel kezdődik. Húsz százalékkal takarékosabb motorok, 3,6 literes fogyasztás, 96g CO2 kilométerenként.
A legkisebb, legnyomibb az 1,2 literes szívó benzines 60 lóval. Ezt, bár nem vezettem, nem javaslom senki emberfiának, még 70 lóerőre izmosított változatában sem. Hiszen még az 1,4-es is szánalmasan gyenge.
1,2 MPI 44kW – 51kW | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat (cm3) | 1198 |
Hengerek/szelepek | 3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 44[60]/5200 – 51[70]/5400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 108/3000 – 112/3000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 16,1- 14,1 |
Végsebesség (km/h) | 157 – 165 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 7,3 – 7,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 – 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,5 – 5,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 128 , 128 |
Az 1,4 literes
Ezt már vezettem. Az üresen kicsivel egy tonna alatti tömegű 1,4-es Polo 85 lóerejével akár még fürge autócska is lehetne, de nem az. Nyúlósan, kelletlenül gyorsul, a motort lehet pörgetni, de nem érdemes, sehol sem támad fel, sehol sem tár fel rejtett tartalékokat. Anyukám ellenne vele, ő főleg városban vezet és nem szokott túl gyakran előzni.
1,4 MPI 63kW | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat (cm3) | 1390 |
Hengerek/szelepek | 3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 63[85]/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 132/3800 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,1 |
Végsebesség (km/h) | 177 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 139 |
1,6 TDI
Közös nyomócső, turbó, 16 szelep. Hogy sikerült ezt 75 lóerőre fojtani – rejtély. Az alap dízel nagyon nem egy olajozott villám, de a kis benzinesekhez képest legalább nyomatékban nem szűkölködik, és lehet vele négy liternél kevesebbet is fogyasztani, ha olyanunk van. Ezzel a motorral sem lehet megközelíteni a Polo kellemesen feszes futóművének, közvetlen kormányzásának, hatásos fékjeinek határait, ahhoz valami izmosabb dolog kell.
1,6 TDI 55 kW | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat (cm3) | 1598 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 55[75]/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 195/1500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14 |
Végsebesség (km/h) | 170 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 5,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,6 |
Vegyes (l/100 km) | 4,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 109 |
Valahol a közös nyomócsöves 1,6-os új VW-dízel 90 lovas verziójánál kezdik értékelhető ingerek érni az autózás klasszikus értelemben vett szerelmeseit. Ezzel már mindig lendületben tartható, autópályán is használható jármű válik a kis Volkswagenből. És mi még egy ennél is erősebbet vezettünk, egy elméletileg még nem létező 105 lovas, ráadásul Blue Motion-felszereltségű, azaz a motort piros lámpánál leállító, alul beburkolt takarékos változatot. Ez már szépen ment.
A kis dízel nem olyan harmonikus, nem olyan dinamikus, mint a varrógéptől tartályhajóig mindenbe beépített 1,6-os HDI (Mazda 3, Focus, Volvo S40, Peugeot 407, hogy csak pár példát említsek), de azért nem rossz. Előbb-utóbb szerét ejtjük majd egy jó kis összehasonlító tesztnek, ígérjük! Persze a magyar piacon valószínűleg nem ez a motor és a hozzá kapcsolódó várható ár képezi majd az igazi volument.
A javát más szedte ki a tálból: 1,2 TSI
A legtutibb motor az új Polóhoz a nyolcvanas évek nagy divatja után most reneszánszát élő kis turbós benzinesek hullámának hozadéka. Állítólag. A nagy tolongásban ezt nem sikerült kipróbálnom, de aki vezette, azt mondja, minden fordulatszám-tartományban erős, nyomatékos, élmény vele a pólózás. Hétfokozatú DSG váltó is rendelhető hozzá, mmm! Nagyon várjuk a tesztautót!
Mennyibe fog kerülni nálunk?
Nem tudjuk. A Polo szeptemberben érkezik a magyar kereskedésekbe, ezekben a világválságos-kormányválságos-megszorításos-adóemeléses időkben pedig nincs importőr, aki képes lenne negyedévre előre megjósolni, mi mennyibe fog kerülni forintban. Majd meglátjuk. És akkor elmondjuk.