Alibizés helyett
Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy nem kellett volna bűn ronda műanyagokat elviselni a Citroën Xsarában, pocsék kapcsolhatóságú váltókkal küzdeni számos Peugeot-modellben vagy a gyorsan lezuttyanó beltéren dühöngeni néhány Renault-ban.
Úgy tűnik, mintha eddig csak altattak volna a franciák, de rájöttek, hogy nekik is oda kell tenniük magukat, ha nem akarnak végleg a nagy engedménnyel elsózható márkák között rekedni. A Peugeot 308, a Citroën C4 Picassók, a harmadik Laguna vagy az új Mégane minőségi belső térrel próbálja meggyőzni az embert, hogy ne csak német vagy japán autóban gondolkodjon.
Scénic és Grand Scénic: 21,6 centi
Ugyanezt tudja a Scénic is, amelyet hosszabb kasztnival már vezettünk. Az új 21,6 centivel kurtább az öt- és hétszemélyesként is kapható testvérénél. A könnyebb parkolás miatt a Scénic nem nőtt buflák dromedárrá, összesen nyolc centit nyújtott rajta a Renault a modellváltással.
Bent nagyon meggyőző a minőségi összkép, persze a külföldi bemutatón mutogatott bőrkárpitos csúcsmodellnek könnyebb dolga van, mint a manuális légkondis verzióknak. A látványosan szép anyagok így is értékelendők.
Ülésrendszer: Kivenni vagy padlóba hajtani?
A Renault nem állt át a padlóba hajtható ülésekre, maradt a három, önállóan kivehető, csúsztatható és előredönthető szék a második sorban, ami hagyomány a márkánál. A kiszedős iskola előnye a nagyobbra növelhető maximális raktér, mert az összehajtott ülések nem emelik a padlószintet. A rövid Scénicbe 1837 liternyi csomag fér kivett ülésekkel, míg a durván tíz centivel hosszabb Toyota Versóba maximum 1696. Az üléshajtogatós szekció akkor van nyeregben, mikor a kredenc helyett újra embereket is vinnénk. Szerintünk a padlóba süllyeszthető ülések talán jobbak, mert nem kell kiemelni, tárolni őket és bármikor kéznél vannak. |
Életminőség a fedélzeten
Továbbra is kiemelkedő a Scénic abban az élhetőségben és sokoldalúságban, amit a célcsoportba tartozó gyermekes családok elvárnak. A modellváltással nőtt a csomagtér, még jobb az első utas oldalán előredönthető támla, mert így nagybőgőt is vihetünk.
Az élhetőségben benne van a temérdek, összesen 86 liternyi rakodóhely a padlóban lévő fedeles üregekkel, a hátsó ülések alatti fiókokkal és az egész estét betöltő, tologatható és belülről megvilágított dobozzal az első ülések között.
Ne hagyják abba az olvasást, lapozzanak a második oldalra!
Egész jó
Sok rakodóhely, jól variálható ülés és rendes csomagtartó van más egyterűkben is, a Scénic a személyautós viselkedés miatt tetszett. Úgy ültünk benne mintegy rendes autóban, csak magasabban a többieknél. A kevésbé döntött kormánnyal és a padlószint megemelésével lett személyautósabb az üléshelyzet.
Egyféle motort tudtunk kipróbálni, szerencsére nem a legdrágábbat, hanem a legésszerűbb dízelt. Az 1,5 literes turbódízel 240 Nm nyomatékkal pont azt tudja, amit egy családi autónak kell. Csúnya hangja megszelídül a kiadós zajszigetelésben, az 1800-ig érezhető turbólyuk után elfogadható erőben van.
A rendes hatfokozatú váltóval harmonikus autó a Scénic 1.5 dCi, amely akkor is takarékos, ha a gyári átlagfogyasztásra rászámolunk még egy litert. A Renault a részecskeszűrő meglététől függően 4,9-5,2 litert ad meg, nálunk a DPF nélküli alacsonyabb érték a valószínű.
Kompakt egyterűek: ki volt az első?
Mint sok minden máson, a kompakt egyterűek közötti elsőségen is lehet vitatkozni. A Nissan a Praire révén mondhatja joggal, hogy nekik már 1984-ben megvolt, csak a vevőket nem nagyon érdekelte a dobozforma autó. 1996-ban a Renault az első Mégane Scénic-kel sokkal inkább ráérzett, mire vágynak az emberek. Az Év Autója 1997 címet elnyert modell aratott a gyakorlatilag konkurensektől mentes piacon. A többiek gyorsan ébredtek. Az ezredfordulóra a Zafira és a Xsara Picasso után elszaporodtak a kompakt egyterűk, de a Scénic azóta is a legkeresettebb. A 2003-ban bemutatott, így tavalyra kiöregedett széria kategóriájában 14 százalékos részesedést ért el Európában 2008-ban. Összesen 3,3 millió rövid és hosszú Scénic talált gazdára eddig. |
Benzines motorral a 110 lóerős ezerhatosnál érdekesebb és a szabványos mérés alapján takarékosabb a 130 lóerős 1.4 TCe (Turbo Control efficiency). A turbófeltöltős benzines motort sajnos nem tudtuk vezetni.
A futómű elöl McPherson gólyalábból, hátul csatolt hosszlengőkarokból áll, de akár az Opel Astránál, itt is sikerült ügyes hangolással jó színvonalat kihozni az egyszerű hardverből. A Scénic kényelmes, mégsem támolyog kanyarokban, jól eltalálta a Renault.
Alapár: négymillió Ft
Hazánkban a Scénic forgalmazása egyszerre kezdődik a kombi Mégane-éval. A Mégane kombi hasonlóan jó családi autó, kevesebb variációs lehetőséggel, de kicsit alacsonyabb árral.
A Grandtour várhatóan 200 ezer forinttal kerül többe az ötajtósnál, a Scénic 150 ezer forinttal alacsonyabb áron érkezik a Grand Scénicnél.
Akciók és mindenféle kedvezmény nélkül ez valószínűleg 4 040 000 illetve 4,1 millió forintos alapárat jelent 1,6 literes benzines motorral, amely a kombi Mégane-ban kereken 100, a Scénicben 110 lóerős.