Kívül nagy, belül nem
4,4 méter feletti hosszával a Mazda3 mindig is túlnyúlt a kategórián. Nem tudjuk, mit rontottak el a tervezők, de a sok-sok centiből másodszorra is kevés helyet sikerült kihozni.
A Mazda5 öt centivel sem hosszabb, viszont beleférnek öten nagyon sok csomaggal vagy heten két szatyorral, de hagyjuk az egyterűket! Az Auris 24 centivel rövidebb, mégis jóval több helyet kínál a második sorban, mint a hátul egyértelműen szűk Mazda3.
Mazda 323: Élt 26 évet
Hat évvel ezelőtt a Mazda elbúcsúzott a 323-tól és bedobta a Mazda3-at. Így a 626 után a másik jól bejáratott szám is eltűnt. A 323 1977 és 2003 között a Mazda legnagyobb darabszámban gyártott autója volt, kezdetben hátsókerék-hajtással. Japánban Familiaként futott, észak-amerikai neve GLC, mint great little car (nagyszerű kiskocsi). Turbó, 4×4 Idővel a Mazdában is leáldozott a farolgatásnak, a Ford Escorttal és az Opel Kadettel együtt. 1980-tól az összes széria az első kerekeit hajtotta. Izgalmas darabok így is maradtak, főleg az 1,6 majd 1,8 literes Mazda 323 GT-R emlékétől párásodik be a szeme egy törzsasztalnyi illuminált autóbuzinak. A turbós, összkerekes vadorzók részben ralis edzőautóként végezték, a 140-150 illetve 185 lóerő sokszor csak kiindulási alap volt. Bukólámpa: 323F Nagy szám volt a 323F is. Na nem az utolsó széria kutyaközönséges ferdehátú ötajtósa, hanem a kicsit kupésra rajzolt ötajtós az 1989-1994 közötti BG-sorozatból. Az első MX-5-höz hasonlóan a Mazda a kompakt autónál is meg merte lépni a bukólámpát. Utána még két széria következett, a 323 BA 1998-ig, a 323 BJ 2003-ig készült, jó minőségben, de különösebb highlightok nélkül. |
Használt 323-as Mazdák |
Nem mindig izgalmas, de eredendően megbízható autók, 130 ezer és 1,8 millió forint között. Irány az Autókereső! |
Legalább tíz évre
Sokkal jobb érzés beszállni a bal egyre. A csinos műszerfallal nem a gagyi anyagokról, a slampos összerakásról akarják elterelni a figyelmet, mert nincs mit takargatni. Nem olyan nagystílű a belső tér, mint az ellenfélnek választott Audi A3-ban, de van köztük legalább egymillió forint.
A gyár arra tervezte a kocsit, hogy tíz évig jól szolgálja tulajdonosát, amit érezni a tesztautó minőségén is. Nagyon egyben van, finom, precíz munka. Nehéz szabadulni a rút előítéletektől, hogy azért is ennyire meggyőző, mert Japánban készül.
Mínusz 15 kg
Jelentős fogyást, mint a Mazda2 vagy a Mazda6 esetében, új padlólemezzel lehet elérni, de a Mazda3 is leadott 15 kilót. A súlycsökkentésből 11 kiló jut a növelt szilárdságú, ezért kisebb falvastagságban is elég erős acélfajtákra, kettő a műszerfal új tartószerkezetére. 70 dekát a hátsó futóműben találtak a fejlesztők, 1,3 kilót pedig grammról grammra faragtak le több alkatrészcsoportnál. |
Panaszkodunk egy adagot a következő oldalon, aztán szégyentelenül örülünk a futóműnek és a fogyasztásnak
Tetszett az üléshelyzet. A tág tartományban és elég mélyre állítható ülést, a tengelyirányban is állítható kormánnyal elért remek üléshelyzetet már az elődben is nagyra értékeltük. A pontos váltó kisebb erővel is járhatna, érdemes vele határozottnak lenni.
Nincs nagy újítás
Egy ilyen erős arculatú, sportos és árban sem alacsonyra pozícionált márkától több innovációt vártunk volna a legfontosabb modell leváltásakor. Legalábbis a hajtáslánctól.
Miért nem hatfokozatú a váltó, mint a 110 lóerős benzines Mégane-ban? A másik a start-stop rendszer. A Mazdánál ott az i-stop, amely okosabb és gyorsabb másokénál, de az ezerhatoshoz richtig nem kapható, mert közvetlen befecskendezéses motor kell hozzá. Sokra megyünk vele, ha csak az 5,9 milliós kétlitereshez elérhető.
Alapáron nincs légkondi
Mivel eltűnt az 1,4 literes változat, az importőr a kénytelen az alap 1,6-osra csábító árcédulát ragasztani. Csakhogy a 4,28 milliós modellből kispórolták a légkondicionálót, ami hat éve az elődben még alapáron járt. Mivel első, oldalsó és függönylégzsák illetve DSC-nek hívott menetstabilizáló minden új Mazda3-ban van, elég feljebb lépni egyet a CE-szintre. AC: 400 ezer Ft Aki csalódik, mert a plusz négyszázezer forintért kissé drága a légkondi, még mindig fekete a kilincs és műanyag a kormány, az újabb százezer forintért átülhet az 1.6 TE-be. Máris 4,8 milliónál járunk. TX: a tesztelt változat Mint általában, a következő szint nem annyival drágább (350 ezer Ft), mint amennyivel többet tud. Mi ezt, a TX-et teszteltük. Ebben van tolatóradar, elöl ülésfűtés, a Fordtól átvett fűtött első szélvédő. Sötétben magától bekapcsol a lámpa és esőben az ablaktörlő, az automata légkondival oldalanként különböző hőmérséklet állítható be. Legfelül, a TX Plusban a tükörből radar figyeli a holtteret és külön mélynyomós, tíz hangszórós Bose surround hangrendszerből üvölthet a Porch. Mint a távol-keleti autók zömében, itt is kénytelenek vagyunk beérni a gyári felszereltségi csomagokkal, a vágyott extrák egyenkénti megrendelése nem működik. |
Új Mazda3: a választék |
Listaár, forint |
|
Mazda3 Sport 1.6 | 4 279 900 | |
Mazda3 Sport 1.6 CE | 4 679 900 | |
Mazda3 Sport 1.6 TE | 4 769 900 | |
Mazda3 Sport 1.6 TX | 5 119 900 | |
Mazda3 Sport 1.6 TX Plus | 5 419 900 |
Az ezerhatos benzinesben nincs különösebb truváj, szívóoldalon változó a szelepvezérlése és a szabványos átlagfogyasztása hat decit apadt az új modellben. Gyorsulásban és rugalmasságban átlagosat nyújt, mégis jól együtt lehet vele élni.
Takarékos volt
Az ezerhatos és üresen 1,2 tonnás autóban nem sok történik padlógázra, de amit a Mazda3 motorja nyújtani tud, azt szépen adja. Élénken veszi a gázt, kellemes a hangja, és meglepően keveset fogyaszt. Nyitányként 26 kilométerre tankoltunk bele 6,7 litert, de ez sok tesztautóval előfordul. A valós étvágy autópályán és országúton 6,1 liter százra, ha nem sietünk.
Nálunk megfordul heti 3-4 tesztautó, de a tökéleteshez ennyire közeli futóművel rég volt dolgunk. Az új Mazda3 a korábbi padlólemezére épül, tehát a konstrukció rokona a híresen jó mai Focus, de ez csak az alap.
Ötmilliós autó
A legganébb úthibákat is fölényesen tompítja a hátul is független felfüggesztés, ilyen jókat is régen kanyarodtam, de főleg a kormányzás megy csodaszámba. Párját ritkítja, annyira pontos, annyira jó erőkkel dolgozik és annyira részévé válunk vele az autónak. Mindehhez a Mazda3 egész csendes és órákon át kényelmesek az ülései.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 78,0 X 83,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 145/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,2 |
Végsebesség (km/h) | 184 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 149 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4460/1755/1470 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 340 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1255/490 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 119 900 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt megtalálható! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Színvonalas autó volt, és az is maradt a Mazda3. Elöl minden stimmel: jó üléshelyzet, élvezetes vezethetőség, kifogástalan kényelem. A motor erőnléte nem jobb az átlagnál, de legalább mértékletesen fogyaszt. A helykihasználásban volna mit tanulni másoktól, ezzel együtt megérdemli a magas pontszámot. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|