Bitang
2005 év vége óta kapható Európában a harmadik generációs Grand Vitara. A majd négy éve futó modell most egy apróbb sebészeti beavatkozáson esett át, de a lényeg az új fejlesztésű V6-os motor. A hatalmas hagyományokkal rendelkező SUV és a 232 lóerős motor menő párosítás, de eszünkbe sem jutna vele terepre hajtani.
Inkább ültessük le, tegyünk rá nagyobb felnit, még vadabb küszöböt, látványosabb fékeket és talán még nagyobb arcátlanság lesz a birtokunkban, mint egy X6-os BMW. Ilyen formában, a hivalkodó extrák híján egy mezei hobbiautónak nézik az utcán. Pedig a Grand Vitara 3.2 V6 egy parádés büntetőgép.
A majdnem kéttonnás járgány szemtelenül gyors, 9,3 másodperc alatt éri el a 100-as mutatót és 200 km/h a végsebessége. A kirobbanó erő városban elég kezelhetetlen, gyakorlatilag lehetetlen visszafogottan közlekedni vele.
Egy-egy apró gázadásra is vad bőgéssel reagál. Az üzemanyag-fogyasztásra érzékenyebb autósoknak ilyenkor a szívük is összeszorul, szinte látni, ahogy minden átalakulás nélkül ömlik ki az üzemanyag a földre.
Mindezt miért? Csak hogy a gázpedál érintése után 3 másodperccel, már háromautónyi hosszal vezessem a mezőnyt a képzeletbeli versenyen (igazából a piros lámpától való elrajtolás után). Tudom, szánalmasan hangzik, pedig nincs ennél jobb. Vajon ez bűn?
Videó az új Grand Vitara méreteiről
A szelíd emberek X6-os BMW-je
Az autó külső elemein szinte semmi nem árulkodik a kirobbanó erőről és talán épp ez a legszerethetőbb benne. Akad ugyan egy-két V6-os jelvény, de ezen kívül tényleg nincs semmi olyan elem, amiből sejthető lenne a 11 millió fölötti vételár.
Az autó ugyan hatalmas, de a 4,5 méteres test önmagában nem annyira feltűnő. A teljesítménymániás, ámde rejtőzködő emberek szívét bizonyára rabul ejti a Vitara nyers egyszerűsége.
Sajnos a teljesítménynek ára van, ami egyrészt a vételárban, másrészt pedig a fogyasztásban jelentkezik. Már a korábbi, lényegesen gyengébb benzines Vitara modellek sem a kedvező átlagfogyasztásukról váltak ismertté, így nem voltak illúzióink. Viszont a mért 14 literes városi átlag nem is olyan lidérces.
Az már sokkal inkább, hogy így egy 500 km-es táv megtételéhez 20-21 ezer forintra lesz szükségünk. És ez az 500 km nem is biztos, hogy meglesz egy teli tankból (66 liter)!
Mi a helyzet odabent? Lapozzon a folytatáshoz!
Az érinthetetlen érintőképernyő esete
Első találkozásunk alkalmával, hosszú perceken át bűvöltem az utólag beépített Alpine érintőképernyős, DVD-lejátszós, navigációs-rendszerrel feltupírozott hifit. Az egy dolog, hogy az érezhetően többszázezres technika vérciki volt, de érthetetlen módon, bizonyos funkcióit csak a mellékelt (persze jól elrejtett) távirányítóval lehetett elérni.
Ilyen volt a navigáció ostoba közlekedés ellen kampányoló figyelmeztetőszövegének leokézása is. Minden jól ment, érintgettem a képernyőt, ha már egyszer úgy hívják, de ott hosszú időre leragadtam. Micsoda öröm volt, amikor ráleltem a távirányítóra!
Egyébként nincs is annál hasznosabb dolog, mint egy autós hifihez távirányítót mellékelni. Hirtelen nem is jut eszembe ehhez mérhető ostobaság.
Belső
Elöl nincs helyhiány, és ha nem is luxuskörülmények vesznek körül, de az összhatás passzol a külsőnél megszokott egyszerűséggel. A kategóriában megszokott módon hátra is beférnek méretesebb utasok, a fejtér és a lábtér sem szűkös.
A terepezésre az összkerékhajtás négyállású kapcsolója emlékeztet, amivel a normál útviszonyokhoz, a nehezebb terepviszonyokhoz, a szélsőséges körülményekhez, illetve az erősebb igénybevételhez lehet alkalmazkodni.
Van szép lejtmenet-vezérlésünk is, ami egyenletes leereszkedést tesz lehetővé kis sebességgel, anélkül, hogy hozzáérnénk a fékpedálhoz. Ez a funkció már számos SUV-ból ismerősen cseng.
A pótkerék divatosan a hátsó ajtón csüng, amitől a jobbra nyíló hátsó ajtó elég nehézkesen nyitható, de legalább a szűk helyeken is kevésbé használható így.
Nem ötös, de jól törik
Hiába nevezik Grandnak, a Suzuki Vitara is társaihoz hasonlóan törik apró szilánkokra, ha az EuroNCAP úgy akarja. Biztonsági felszerelése dupla első légzsákból, oldal és függönylégzsákból, överő-határolóból, övelőfeszítőből állt, míg elektronikus védelmi eszközei között a blokkolásgátló és a fékasszisztens található meg. Frontális ütközésre 11 pontot (69 százalékot) kapott a jármű. A nem túl fényes eredmény a néhány centiméterrel több irányba is elmozduló kormány, a közel hat centiméternyit hátrébb került fékpedál, valamint a térdekre veszélyt jelentő kesztyűtartó, gyújtáskapcsoló, és kormányoszlop indokolta. Szintén intő jel, hogy a működésbe lépő légzsákok nem fúvódnak fel eléggé, így a vezetőt szimuláló bábú feje a kormányt is érintette. A végeredmény négy csillagot ért. Suzuki Grand Vitara törésteszt |
Konkurencia
Egy 232 lovas, nagytermetű SUV konkurensei manapság már nagyon széles skálán mozognak. Luxusautóktól kezdve terepezésre is használható példányokig van minden.
A Grand Vitara 3.2 V6 közel 11,5 milliótól startol, de a pletykák szerint a kereskedések jelentős árréssel dolgoznak, ami lehetőséget ad némi alkudozásra.
Nézzük a hecc kedvéért a két luxusmodellt:
Árak | |
Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 (232 LE) | 11 434 500 Ft |
BMW X3 xDrive 25i (218 LE) | 13 657 000 Ft |
Audi Q5 2.0 TFSI quattro (211 LE) | 13 198 750 Ft |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3195 |
Furat x löket (mm) | 89,0 x 85,6 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 171(232)/6,200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 291/3,200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,6 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 14,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,3 |
Vegyes (l/100 km) | 10,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 245 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4500/1810/1695 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 398 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1,752/2,170 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 66 |
Gumiméret | 225 / 60 R 16 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Borzalmasan megy, de akkor sem kell ilyen! |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|