Bepattanok, megnyomom a reteszelő (nem reszetelő) gombot, hátrahúzom a kart, majd egy mozdulattal magam mögé lököm a tetőt, és arcomba kapom a napfényt. Mindössze 2-3 másodperc kell ahhoz, hogy a klasszikus vászontetős Mazda MX-5-ötben csak a csupasz égbolt legyen a fejünk felett.
Így megy ez 20 éve, mióta 1989-ben bemutatták az apró kis roadstert, amely ezek után gyorsan a világ legkeresettebb kabriója lett. Mostanra több mint 850 ezer példány szaladgál belőle az utakon.
Alapjaiban véve a Mazda MX-5 ma is ugyanolyan mint húsz éve, de csöppet sem rossz értelemben. Olyan mint a nádbútor, amely soha nem megy ki a divatból. Egy apró, egyszerű szerkezet, mégis olyan élményt nyújt, amit talán egyetlen másik autó sem. A 2005-ben erőteljes változáson keresztül ment modellből most az apró ráncfelvarráson átesett 1,8-asat próbáltuk.
Morcosabb lett
Olyan, amilyen
Mivel az MX-5 egy igazi klasszikus, nincs szükség formabontó ötletekre, óriási változtatásokra még egy modellváltás esetén sem. A mostani update pláne nem tartalmaz sok újdonságot, de ha jól megfigyeljük, mégis észrevehetőek az apróbb eltérések. A hűtőrácsot, és a lámpákat is átrajzolták, aminek az eredménye egy a korábbinál sportosabb külső. Nekem valahogy az agresszívabb Honda S2000-est juttatja eszembe, és nem a korábbi mosolygó arcú gyerekpofára emlékeztet. Csöppet sem bánom.
Az MX-5 pofás, vonzza a tekintet, nem lehet elbújni vele, ha kabriózunk, ha nem. Legyünk bárhol, ránk szegeződnek a tekintetek. Tetszik az embereknek, lányoknak-fiúknak, időseknek és fiataloknak és közben nem érezzük azt, hogy árad belőlük az irigység. Talán azért, mert még nem ültek ilyen autóban.
Puritán, de minden benne van
Élvezeti faktor
Pedig a parányi Mazda óriási élményt nyújt az első méterektől kezdve. Benne ülve még egy Suzuki Swift is nagy autónak tűnik – ez elsőre talán kicsit félelmetes – de ez kell ahhoz, hogy a Mazda egybeforrjon a vezetővel, és pont úgy mozogjon vele, mintha csak egy cipőt húzott volna a lábára. Akkor hát, legyen.
Ennyire közvetlen kormányzást a Porsche 911-en kívül nem érezni más autóban, a legapróbb mozdulatainkra is azonnali reakció a válasz. A futómű ennek ellenére nem tűnik bombabiztosnak, erősebb manőverekre érezhető oldaldőléssel reagál az autó, de ettől csöppet sem kell aggódni, maximum megszokást igényel. Az alig egytonnás Mazda szinte mindenhova bekanyarodik, és néha úgy érezzük, mintha a hátsó kerék is kormányzott lenne, olyan könnyedséggel teszi mindezt.
A másik műszaki csoda a váltó. Az ötsebességes kézi váltón elférne egy hatodik fokozat, ezen kívül etalon minden szempontból. Röviden, határozott úton jár, mégis könnyedén, jó a fogása, egyszerűen minden váltást élezünk vele.
Nem túl erős, de elég
Élményautóhoz mérten gyengécskének tűnhet az 1,8 literes motor 126 lóereje, de higgyük el, ez bőven elég az élvezetes autózáshoz. Egy hasonló teljesítményű dízel Skoda Fabia RS csúnyán odavert ugyan egy kigyorsításnál, mégsem búslakodtam sokáig, mert ez az autó nem erre való.
194 km/óra a vége
A 9,9 másodperces gyorsulást el sem hiszem 100-ig, ez így leírva több, mint elszomorító. Az életben szerencsére jóval fürgébbnek tűnik az MX-5, de a beszűrődő motor- és kipufogóhang, a lobogó hajtincsekkel együtt így is pazar élményt nyújt. A 194 km/órás végsebesség már jobban hangzik, de higgyék el, ezt nem akarják majd kipróbálni.
Autópályán felhúzott tetővel a 130-as tempó már több, mint sok, ekkor már csak jelbeszéddel értjük a mellettünk ülőt, esetleg rádiós összeköttetéssel. A vászontető alig szűri zajt, ez nem a sokrétegű Audi vagy Saab vászon, ez csak az eső ellen véd. Ha télen is használni szeretném, biztosan vennék rá egy keménytetőt. A másik lehetőség a gyári motoros keménytetős kivitel választása, de az valahogy már nem ennyire szerethető gépezet.
A képre kattintva a gyári fotós munkájában gyönyörködhetnek
A motor magas fordulaton ébredő erejét muszáj a lenyitott tetővel fokozni, ezzel az autóval szinte vétek másként haladni. Az ablakkeret itt nem hajlik a fejünk felé, nem túl jó a szélvédelem sem – ezt egy másik kabrióban negatívumként hoznánk fel – de az MX-5-ben pont ezt szeretjük. Szinte a földön ülünk, és körülöttünk mindenhonnan áramlik a friss levegő, majdnem annyira szabad érzés, mintha motoroznánk.
Az 1,8-as motor a gyengébbik
Hidegben tessék sapkát, sálat használni, mert itt bizony nagyobb esély van egy meghűlésre, mint egy átlagos kabrióban. 180 cetiig még jók vagyunk, nekem 190-nel már összekócolódott a rőzse a burámon. Magasabbak már a lábtérrel is gondban lesznek.
Nem is olyan olcsó. Vagy mégis?
Igaz, hogy a Mazda MX-5 a legmegfizethetőbb roadster a piacon, de azért így is össze kell kuporgatnunk rá legalább 6 millió forintot. A tesztautónk inkább 7 millióba került. Az élmény ennyiért még szerintünk bőven megéri, főleg, hogy hasonlót egyetlen konkurens sem kínál a piacon. Az Audi TT, vagy a Honda S2000 mind erősebb, de 10 millió alatt egyik sem lesz a miénk.Katt
Jönnek a műszaki adatok, az ár, és a kierőszakolt konkurensek.
Műszaki adatok – Mazda MX-5 1,8 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1798 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 93(126)/6500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 167/4500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 194 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 7,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 167 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4020/1720/1245 |
Tengelytáv (mm) | 2330 |
Csomagtér (liter) | 150 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1150/1375 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 0/0 R0 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 639 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Ez egy link! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Még mindig élményszámba megy az MX-5, gyenge motor ide vagy oda. Ennyi pénzért nincs jobb. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|