Kisautó, másként
Világszerte nő a városi lakosság aránya, a FAO szerint már kilenc éve is 2,9 milliárd ember élt városokban, 2015-re az ötmilliónál népesebb településeken él majd a világ akkori lakosságának 8,7 százaléka. Ebből a vének tanácsa nélkül is könnyű leszűrni, hogy városban is használható méretű autókra van és lesz szükség, tehát a kiskategóriában érdemes gondolkodni.
Csakhogy ezeket a jólétbe tunyult fogyasztókat, akik évtizedek óta nem azért cserélnek autót, mert a régi elhasználódott, egyre nehezebb becsábítani a szalonokba. Kevés az ötcsillagos törésteszt, elvárják a nagyobb autók kényelmét, természetesnek veszik a térdlégzsáktól a gyári navigációs rendszerig és a kormányról nyomkodható automata váltóig az összes extrát, amely ma elérhető.
AWD: Mindent elintéz magától
A kisautók világában, legalábbis az európai piacon, alig találni összkerekes példányt. Az Urban Cruiser az üdítő kivételek közé tartozik. Többnyire csak az első kerekeket hajtja a motor, mert így kevesebbet fogyaszt, az esetek legnagyobb részében az erőeloszlás 100:0 az első kerekek javára. A hátsó tengelyt a hátsó differenciálmű elé szerelt elektronikus vezérlésű kuplung kapcsolja be az erőátadásba, amikor erre szükség van. Mindez villámgyorsan történik, hátra maximum az erő fele mehet, de a súlyos esetekre tartogatott 50:50-es erőleosztást a vezető is aktiválhatja a 4×4-lock gombbal. Ebben az állásban az elektronika nem változtatja az arányokat a tapadástól függően. A zárás csak negyven alatti tempónál használható, 40-nél magától kikapcsol és onnan magától válik 4×4-es autóvá az Urban Cruiser, amikor szükség van rá. Fékezéskor a vezérlés lekapcsolja a hátsó kerekeket a hajtásról, hogy az ABS és az alapáron adott ESP dolgát megkönnyítse, elkerülve az autó esetleges kifarolását. |
Ritka az összkerékhajtás
A Toyota, mint a talán legprofibb autógyártó, módszeresen bővíti kínálatát. Az anyagilag jól eleresztett, nagyvárosi népségnek szánja az Urban Cruisert, amely a Yaris alapjaira épül és Japánból érkezik. A bordó tesztautó szinte egyedülálló, mert összkerékhajtást a dízel kiskocsik között csak az SX4 és az egészen apró FIAT Panda nyújt.
A 4×4-es dízel hátránya a korábban tesztelt benzineshez képest a nem állítható hátsó ülés. A Kia Soulhoz hasonlóan a hátsó utasok térbősége nyert a csomagokkal szemben, ami néha jó, néha rossz, ezért volna jó változtatni csomagtartó és az utastér arányán.
4×4: nélkülözhető, de néha nagyon kell
Ennél többet érhet a 4×4-es hajtás, amiből 30 fokban a flaszteron csak annyit éreztünk, hogy nagy rössel elindulva sem rángatja a motor a kormányt, a dízelmotor ereje meg sem nyikkantja a gumikat.
Sokan fölöslegesnek tartják az összkerékhajtást, de ez is olyan, mint a biztosítás: ritkán jön jól, de akkor nagyon. Amikor leesik a hó, felázik a dűlőút, az Urban Crusier magától bekapcsoló, de gombnyomásra fixre zárható négykerék-hajtása áldásos a célcsoportnak, akiket a budai kerületek tehetős lányai és asszonyai között vélünk felfedezni.
Törésteszt: még nincs
A cikk leadásáig az EuroNCAP nem végzett töréstesztet a kocsival. Mivel a Toyota sokkal kisebb autóval, konkrétan az iQ-val is képes volt elérni a szigorított törésteszt-normák szerinti 5 csillagot, az alapos biztonsági felszereltségű Urban Cruiserrel is van esély hasonlóan jó eredményre. A modell műszaki alapjait adó Yaris a korábbi szabvány szerint végrehajtott törésteszten szintén öt csillagot szerzett. A Yaris nem az öv bekötésére figyelmeztető vijjogással érte el az ötödik csillaghoz szükséges 33 pontot, összesen 35 pontot szerzett. |
Az árképzés sajátosságaival folytatjuk a túloldalon. Lapozzanak bátran!
5,8-6,7 millió forint
Nem lesznek sokan, ami nem az autó kvalitásain múlik, hanem az árán. 5,8-6,7 millió forint vészesen sok a 4×4-es dízelért, ennyiért a Citroën leértékelt, de új C-Crossert hirdet.
Ha a tesztben szereplő, navigációs Exe kivitel 6 720 000 forintos árától nem vágódtak hanyatt, most már maradjanak velünk, mert az Urban Cruiser érdekes autó.
Rövid, de kényelmes
Zömében városi forgalomban akár egy RAV4-et is kivált, mert az sem hibátlan és még jóval többe kerül. Hosszabb úton, amikor órákig nézhetjük a kemény, olcsó műanyagokat és a nehézkesen leolvasható kilométeróra-fordulatszámmérő combót, az Urban Cruiser két embernek egész kényelmes.
Rögzült ársávok
Benzines motorral 4,6 millió forintos alapárával az Urban Cruiser ránézésére is sokba kerül, de vajon miből érzi ezt egy laikus, aki nem olvassa az árlistákat? Az autóvásárlók minden piacon megszoktak bizonyos küszöbértékeket, amikhez ragaszkodnak. A fejekben rögzült árak megkövetelik az importőröktől, hogy az adott sávban jelen legyenek legalább egy erősen akciós modellel. Jórészt elég, ha a reklámok szintjén hatásos az autó, az emberek úgysem azt veszik, mert kicsit feljebb mindig akad sokkal jobb ajánlat. A legkisebb autóknál ez az összeg 1 999 000 forint körül van, a klímás kiskocsiknál 2 499 000 forintos ár az elvárás. Az alsó középkategóriában a kevésbé neves gyártóktól az az autó tűnik jó ajánlatnak, amelyet 2 999 999 forinttól hirdetnek, míg a középkategóriás modellek megkövesedett indulóára 5-5,5 millió Ft. Ez másutt is így működik, a német piacon a kompakt autók 15 000 euró körül, a Passat-Laguna méretű kocsik 20-22 000 eurótól indulnak jó ideje. A korábbi forintgyengülés és az áfaemelés kombinációja ezeket az összegeket még akciós autók esetében is tarthatatlanná tette, könnyen lehet, hogy el kell tőlük búcsúznunk egy időre. |
A hosszú hatodik fokozat megszelídíti a menetzajokat, bár dízelségéhez mérten a motor eleve nagyon egyenletesen és halkan jár. A szélzaj sem erős, az ülés kényelme is rendben van, persze a kiskategóriához mérve, nem pedig a hasonló árú autókhoz.
A váltásra nyilak figyelmeztetnek, a Toyota szoftvere igyekszik a legnagyobb nyomatékhoz tartozó, 1800 körüli fordulaton tartani a motort a vezető instruálásával. Az Audi A3 a minél alacsonyabb fordulatszámot tartotta üdvösnek és a Pesti alsó rakparton 70-nél kiírta a hatodikat, az Urban Cruiser száz alatt nem is javasolta ezt az áttételt.
5,5 liter százon
Az iránymutatást nem mindig követve, időnként jól megszalasztva az autót 5,5 litert fogyasztott a motor. A zömében autópályán és országúton megtett utakon egy magas, rossz légellenállású és összkerekes autótól ez az érték szenzációs.
A vagány formához, a menő fekete védőelemekhez kevéssé illik a lágy futóműhangolás. Hiába az ereje teljében lévő dízel 205 Nm-es nyomatéka, vadulni nem érdemes. A magas autó nem arra termett, hogy a visegrádi fellegvárhoz vezető szerpentinen kétségbeesésbe hajszoljuk a motorosokat. A sávok között cikázva billeg az Urban Cruiser, kanyarban meg jó nagyot dől.
Minek nevezzelek?
A fő terep úgyis a nagyváros, ahol a rengeteg úthiba miatt értékeltük a komfortos rugózást. Tetszett a magas üléshelyzetből a forgalom jó átláthatósága. A lámpákat nehezen látni a messze előrenyúló tetőtől, de az autó főleg nagy a fordulóköre miatt nem tudott villogni a belvárosi utcákon. A fordulási sugárra megadott 5,5 méter is ezt igazolja, egy alig kisebb Yarisnak ugyanehhez a mutatványhoz elég 8,8-9,4 méter átmérőjű kör is a gumiktól függően.
A dizájnos újdonságot ennek ellenére dicsérhetnénk is, mert összkerékhajtása igazi adu, motorja erős, de takarékos, könnyű vele parkolni, mégis tágas. Csakhogy többe kerül a kompakt szabadidő-autóknál, viszont kevesebbet nyújt náluk. Nehéz hová tenni ezt az SUV-hajtásláncos, kisautó-méretű, de középkategóriás árú szerzetet.
Előnyök, hátrányok és adatok következnek a 3. oldalra átkattintva
Műszaki adatok -Toyota Urban Cruiser AWD 1.4 D-4D Exe navi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1364 |
Furat x löket (mm) | 73,0 X 81,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 205/1800-2800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,4 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 130 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3930/1725/1540 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 305-673 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1275/425 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 42 |
Gumiméret | 195/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 720 000 |
Konkurensek (forint) | Suzuki SX4 GS 1.9 DDiS 4×4 5 340 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Messze túlzott ára miatt nem kapott több pontot az Urban Cruiser csúcsmodellje. Ettől függetlenül érdekes és értékes játékszer lehet néhány rózsadombi hölgynek. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|