Nekünk inkább fehérben kellene
Gazdag az alapfelszereltség

Gazdag az alapfelszereltség

Gazdag az alapfelszereltség


Emlékszem az első Mazda3 MPS-re még 2007-ből, amikor az a legdurvább Golf-méretű autó volt a maga 260 lóerős turbómotorjával, bár ezt mindaddig csak sejteni lehetett róla, amíg el nem vittük egy körre. Eltelt 3 év, kijött az új Mazda3, és alig néhány hónap múlva új formában itt az MPS is.

Az alap ismét a sima hármas Mazda – igaz, jócskán felpumpálva – míg a lendületet most is a régi szív adja, a 2,3 literes DISI turbómotor, amely egyetlen lóerővel sem gazdagodott. Persze aki kevesell 260 lóerőt egy ekkora testben, az feltehetően komoly önértékelési problémákkal küszködik. Másrészt megjelent közben a 305 lóerős Focus RS, és már konditerem öltözőjében zuhanyozik a hasonlóan erős Renault Megane RS és a leheletnyivel csípősebb SEAT Leon Cupra R is.

a videó a hirdetés után indul

Rámentek a látványra

A központi zár gombja

A központi zár gombja

A központi zár gombja


Ízlés kérdése, de nekünk kicsit sok lett az, amit az MPS-sel műveltek a japánok. Nekünk pont azért volt szimpatikus az előd, mert nem látszott rajta, mit tud valójában, és mindaddig rejtőzködött a tömegben, amíg nem kellett egy komolyat villantani. A Mazda az ügyfelek kívánsága alapján változtatott ezen, és most a külsőségekre, az erődemonstrációra éhes vásárlók igényeinek próbált megfelelni. Felemás sikerrel.

Elölről ugyan tetszetős a motorháztető méretes nyílása, de hátulról már nehezebb megbarátkozni vele. A fehér lámpaburák inkább egy utólagos tuningelemre emlékeztetnek, mint igényes gyári alkarészre, sőt az oldalsó küszöbök sem lopták be magukat a szívünkbe.

Belülről más a helyzet. Mivel a Mazda3 ezután is egy hétköznapi sportautó szeretne maradni, itt visszafogták magukat a dizájnerek. Kissé átalakult persze a műszerfal, kapott egy digitális turbónyomásmérőt, egy beépített –

Belül nem lett sportosabb

Belül nem lett sportosabb

Belül nem lett sportosabb


szerintünk túlságosan kisméretű – navit és már kéken villognak a műszerfal csíkjai – ha állítunk valamit – a korábbi piros helyett. Utóbbi miatt csöppet se bánkódjunk, van itt még elég vörös, sőt, talán több is a kelleténél.

A kárpitok, a műszerfali betétek mind-mind egyfajta piros-fekete árnyalatban pompáznak, és az igényesnek tűnő ülések is hasonló színű cérnával készültek. Az összhatásról inkább nem nyilatkoznánk, biztosan sokan vannak, akik elégedettek lesznek vele, de azért jobb lenne, ha lehetne másik színkombinációt is választani.
 
A külsőre jellemző agresszivitásnak viszont nyoma sincs, néhány elszórt logó és az alupedálok árulkodnak csupán, hogy ez egy kicsit más, mint az alapváltozat. A sportülések abszolút kényelmesek, olyannyira, hogy oldaltartás hiányában mi nem is neveznénk azokat sportüléseknek, ellenben az ülőlap hosszát azért megtoldanánk egy kicsit.

A kizárólag ötajtós forma is a hétköznapi használhatóságot hirdeti, kár, hogy a hármas Mazda az egyik legszűkebb hátsó lábtérrel rendelkező autó a kategóriában.

Vezettük: Új Mazda3 MPS 58

A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg

A tények

260 lóerő az mégiscsak kétszázhatvan lóerő, ennek megfelelően most is mérgezett egér módjára rohangászhatunk az MPS-sel a szalagkorlátok között. Ideális körülmények között 6,1 másodperc múlva már 100 km/órás sebességgel száguldunk, de a 380 newtonméteres nyomaték menet közben is gondoskodik a megfelelő rugalmasságról. Az erő egyenletesebben és kisebb fordulatszámon érkezik, mint korábban, az autó végig rendkívül agilis, olyan mintha semmilyen nehézséget nem okozna neki még egy kicsit növelni a tempót.

Dupla kipufogó van rajta, de nem hangos

Dupla kipufogó van rajta, de nem hangos

Dupla kipufogó van rajta, de nem hangos


160-ról még hatodikban is tisztességesen gyorsultunk a német autópályán, és nem lett volna gond a 250-nél limitált végsebességet sem megfutni, ha a németek kihúzódnak előlünk jobbra, és nem a belső sávban közlekednek az autópályán olyan magyarosan. Ejnye-bejnye.

Kanyarkirály

Egyenesben ugyan nem, kanyarban viszont gyorsabb a réginél is az új MPS. Állítólag. Merevebb stabilizátorok, szilárdabb anyagok, és ezeknek köszönhetően minimális oldaldőlés bátorítja a vezetőt a kanyarban, de a mérnökök szava szerint még a Nordschleifén is jobb lett az ideje a mostani MPS-nek, igaz, nem árulták el mennyivel. Tény, hogy nagyon ott van az úton, és még most sem annyira kemény, hogy kényelmetlen legyen naponta átgurulni vele az Árpád hídon a melóba.

Konkurensek:
 

Típus, modell
Árak
Ford Focus ST 225 LE 8 412 000
Ford Focus RS 305 LE 9 711 000
Opel Astra OPC 240 LE 9 336 000
A motor a régi. 260 LE, 380 Nm

A motor a régi. 260 LE, 380 Nm

A motor a régi. 260 LE, 380 Nm


Az elődben alkalmazott részlegesen önzáró differenciálmű most is jelen van az autóban, ami szintén a gyors kanyarodást segíti, bár ez kicsit ellentmond a mindennapi használhatóságnak. Az erősebb Focus RS-ben hasonló technika mellett sincs ilyen erőteljes kormánycibálás, de a teljesítmény és a nyomaték függvényében még hajlandóak volnánk megszokni a dolgot. Pláne akkor, ha kiraktuk anyut a melóhelyen, a gyerekeket a suliban, és teljesen véletlenül egy kanyargós országúton taposnánk a gázpedált.

Kevesebb fux a katalizátorban
A Mazda3 MPS teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási szintet, ami elképzelhetetlen lenne katalizátor híján. A Mazda3-ban úgynevezett nanotechnológiás rendszerű katalizátort alkalmaznak, amely annyit tesz, hogy a korábbinál jóval kisebb nemesfém szemcséket ágyaznak a hordozóanyagba. A korábbi 0,55g / liter mindössze 0,15 g / liter nemesfém is elegendő, amitől olcsóbb az alkatrész, és kevésbé szennyezi a környezetet. A tisztítóhatás és az élettartam nem csökkent.

Olcsóbb lett

A marketing szöveg szerint olcsóbb lett az új MPS, ami ebben a formában nem fedi a valóságot. Az igazság az, hogy a 8 359 000 forintos alapár kétszázezerrel meghaladja a korábbi árát, de a kibővült alapfelszereltség többet ér ennél

Megnőtt a kopoltyú

Megnőtt a kopoltyú

Megnőtt a kopoltyú


az összegnél. Ennyiért járnak a 18 colos alufelnik, a kétzónás légkondi, a tempomat, a parkolóradar, a holttér-figyelő rendszer, sőt még a BOSE hangrendszer is és a navigációs kütyü. Tényleg pazar, talán csak a metálfényre kell költenünk plusz 95 ezret.

Ha átfutjuk a piaci kínálatot, ezzel semmiképpen sem csinálunk rossz vásárt, pláne, hogy az RS kivételével jelenleg erősebb és sebesebb a többieknél. Ha pedig egy minden nap használható autót szeretnénk magunknak, akkor nem is lehet kétséges, hogy továbbra is a Mazda3 MPS a legjobb vétel. A választás lassan adott, az MPS október végétől kapható itthon is.

Műszaki adatok – Mazda 3 MPS
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2261
Furat x löket (mm) 87,5 X 94,0
Hengerek / szelepek száma 4/0
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 191(260)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 380/3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 6,1
Végsebesség (km/h) 250
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 13,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,5
Vegyes (l/100 km) 9,6
CO2 kibocsátás (g/km) 224
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4505/1770/1460
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 340
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1460/465
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 225/40 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 8 359 000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Minimális fejlődés után is jó választás az MPS, a megfizethető izomautók között
Pontszám (max. 10)   8,5 pont
Mellette – Ellene
  • erős motor
  • EURO 5
  • napi használatra alkalmas
  • remek futómű
  • cibálja a kormányt
  • szűk hátsó lábtér
  • egy színben rendelhető belső