Ez a nehéz, nem a luxusautó
Amikor valaki gyönyörű kupékba, 300 lóerő feletti sportautókba vagy az ember és ember közötti egyenlőséget felülíró Porsche Panamerába is beülhet, talán furcsa, hogy épp egy közönséges családi autót stipistopiz le hetekkel előre.
Én nagyon vártam az 1,6 literes Cruze-t, sokkal jobban, mint a hatszor-tízszer ennyibe kerülő kocsikat. Az ok rém egyszerű: 20 vagy 50 millióért nem kunszt kiváló autót csinálni, listaáron négymillió forintból normális családi autót sokkal nehezebb.
Szép és gusztusos
Megjött a Cruze, és rögtön meglepett. Megszoktam, hogy a legtöbb kocsiban leghátra tolom és legalulra engedem az ülést, most viszont el sem érem a pedálokat ebben az állásban. Ehhez mérhető extrém ülésállítási tartománnyal a Golf-alapú autókban találkozni, az Audi A3-tól a Skoda Octaviáig.
Belül egész egyszerűen szép az autó. Gusztusosak az anyagok, jól mutat a középkonzol, a világításkapcsoló az Insignia örökségének tűnik, a kormányba meg úgy beleszeretett a GM, hogy az új Saab 9-5 is valami hasonlót kapott. A Cee’d és az i30 után újabb dél-koreai kompakt autó földelte el a tejfölöspohárból préselt műszerfalat.
Tetszett benne az emberközeliség. A rádiója például akkor is szól, amikor megálltunk és kihúztuk a kulcsot, csak az ajtó kinyitásakor hallgat el, amit a Renault-kban is szeretünk. Ebből tanulhatna mondjuk a Honda, mert náluk a motor leállításával szigorúan elnémul a zene, sőt, kulcs nélkül nem tudok életet verni a rádióba.
Hová tűnhet 113 lóerő?
Alig hihető, hogy az a márka, amely ezt a jó kiállású, vonzónak is mondható autót gyártja, pár éve ebben a kategóriában a keskeny nyomközű, nyúlós, bamba Lacettivel nyomult, amelyet csak kényelme, tágassága, megbízhatósága és ára ment meg.
A hiányzó lovak étvágyáról és a dízelmotor kivételes áráról lesz szó lapozás után. Megnézzük azt is, mibe kerül egy hasonló autó a Fordnál és az Opelnél
Arca alapján a Cruze az M7 belső sávjában is rendet csinálna, mert a lehúzódók nem is sejtik, hogy ezerhatos motor küszködik a domináns hűtőmaszk mögött. Pont annyira élettelen, mint az 1,4-es és 1,6-os F Astrák húsz perc alatt felpörgő benzinesei.
Fogyasztás: tág határok közt
Kínlódás volt sietni a tesztautóval, érdemes mihamarabb hozzáedződni a szárnyaszegett gyorsuláshoz. A gyámoltalan motornak nem segítenek a hosszú váltófokozatok sem. Legjobb volna egy hatodik a mostani ötödik áttételével, de ha már nincs rá pénz, akkor jobb így, mintha üvöltene a motor autópályán.
Végül is az 1,6 literes Cruze-ba bármilyen váltót rakhatunk, nem fog megtáltosodni, így viszont 130-nál 3500-at fordul a motor és civilizált a zajszint. Autópályán mérsékelt a fogyasztás is, 7 literre lement a budapesti elég durva 10,7-ről.
Alapok az új Astrától
Minél kevésbé sietünk, annál jobban tetszik a Cruze. A nyamvadt motor egy kifejezetten jó és modern autóban dolgozik. A típus a következő Astrával közös padlólemezre épül, ezeket a friss fejlesztésű alapokat kapja majd a Chevrolet Volt is.
A Cruze futóműve életszerű átmenet az eltúlzottan sportos és a hullámzóan lágy között. A kormányzásban is van mit szeretni, jól irányítható az autó, az útfekvésével is elégedettek voltunk, de ha a sajátom volna, gyorsan vennék rá négy rendesebb gumit a gyárban felszereltnél.
Dízelt kell venni
A Cruze 1.6-ban ugyanúgy a benzines motor a gyenge pont, mint a korábban tesztelt 1,8 literesben. Kivételesen nincs értelme keseregni mindezen, mert gyengébb felszereltséggel, de gyakorlatilag az ezerhatos árában megkapni a 300 Nm-t leadó dízelt.
Hihetetlen, érthetetlen, de addig örüljünk, amíg észre nem veszik. A dízel Cruze a benzines konkurenseknél alacsonyabb áron szinte csoda, nem véletlenül vártam én ennyire ezt az autót!
Árak: benzinessel nem olcsó, dízellel jutányos a Cruze Listaáron a tesztelt modell alig kerül kevesebbe a konkurenseknél, pedig az ár volna a Chevy egyik aduja. Ez továbbra is adott, de nem az alap benzines, hanem a kétliteres dízel esetében. Klímával 4 603 000 forintért vesztegetik a 125 lóerős kétliterest, és ez a normál listaár! Némi kedvezménnyel rögtön csak 4,2 millió forint a légkondis, dízel Cruze ára, amire nehéz mit virítani a többieknek. Központi akcióban a Cruze 1.6i AC 3 854 000 forintba kerül klímaberendezéssel, de megfosztva a gazdagon felszerelt tesztautó extráinak jó részétől. |
Vetélytársak* | Listaár, forint |
|
Chevrolet Cruze 1.6i LS Plus (113 LE) | 4 618 000 | |
FIAT Linea 1.4 Tjet Dynamic (120 LE) | 4 270 000 | |
Ford Focus 1.6 Fresh (115 LE) | 5 226 000 | |
Mitsubishi Lancer 1.5 Invite (109 LE) | 4 970 000 | |
Opel Astra Enjoy 1.6 (115 LE) | 5 151 000 | |
Skoda Octavia Ambiente 1.6i (102 LE) | 4 744 250 | |
* A lépcsőshátú modellek árai, a tesztelt változattal összevethető felszereltséggel |
Következnek az adatok és az értékelés, az előnyökkel és a hátrányokkal
Műszaki adatok – Chevrolet Cruze 1,6i LS Plus | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79 X 81,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 83(113)/6400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 153/4200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 185 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 159 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4597/1788/1477 |
Tengelytáv (mm) | 2685 |
Csomagtér (liter) | 450 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1360/428 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 618 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ITT! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A Cruze jól sikerült autó, de gyenge hozzá az 1,6-os benzines és az alapmotoros változatnál ár/érték arányban is van jobb autó. Akár házon belül is: a gyengébbik dízel. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|